Eiro ieviešanu gaidot, novērota interesanta tendence

Latvijas iedzīvotāji un uzņēmēji līdz ar eiro ieviešanu aktīvāk izmanto bezskaidras naudas norēķinus, internetbanku un maksājumu kartes, liecina «Swedbank» un «TNS» janvārī veiktais pētījums.

75% Latvijas iedzīvotāju un 77% uzņēmēju atzīst, ka pāreja uz eiro viņiem ir bijusi ērta. Janvāra beigās, salīdzinot ar gada pirmajām dienām, samazinājies to iedzīvotāju un uzņēmēju skaits, kuri saka, ka pārejas beigās, salīdzinot ar gada pirmajām dienām, samazinājies to iedzīvotāju un uzņēmēju skaits, kuri saka, ka pārejas laikā sastapušies ar neērtībām (20% iedzīvotāju, 14% uzņēmēju).

Lai pāreja uz eiro nesagādātu neērtības, lielākā daļa iedzīvotāju un uzņēmumu naudas uzkrājumus turēja bankas kontā, kur nauda automātiski konvertējās no latiem uz eiro. Aptaujājot iedzīvotājus par viņu rīcību turpmāk, var secināt, ka ir pieaudzis to cilvēku skaits, kuri no bankomāta izņems naudu tikai nepieciešamības gadījumā.

Tāpat palielinājusies apņemšanās veikalos norēķināties tikai ar maksājumu karti, kā arī pieaugusi internetbankas popularitāte.

Arī uzņēmēji pārejas uz eiro gaitā vēl vairāk novērtējuši internetbankas priekšrocības gan maksājumu veikšanai, gan citiem darījumiem. Minētie dati ir salīdzināti, ņemot vērā iedzīvotāju un uzņēmēju aptauju 2013. gada jūnijā un 2014. gada janvārī.

Kā galvenos sarežģījumus saistībā eiro iedzīvotāji ir minējuši cenu pārrēķināšanu un jaunās valūtas vērtības noteikšanu, bet uzņēmēji – grāmatvedības programmu pielāgošanu, dubulto cenu atspoguļošanu un darījumus ar skaidru naudu.

Kā liecina četri «Swedbank» veiktie eiro ieviešanas indeksi (indeksi iegūti pētījumos, kas tika veikti pērn martā, jūnijā, septembrī un novembrī), Latvijas iedzīvotāji kopumā ir bijuši vairāk gatavi eiro ieviešanai par prognozēto. Par to liecina gan augstais apmierinātības līmenis ar eiro pāreju, gan tas, ka bankas filiālēs nebija rindu, gan arī bezskaidras naudas norēķinu pieaugums.

Absolūtais vairākums iedzīvotāju (93%) un arī uzņēmēju (78%) atzīst, ka informāciju par svarīgāko pārejā uz eiro guva no masu medijiem – televīzijas, laikrakstiem, radio un ziņu portāliem.

Interesanta tendence, kas bija vērojama visa 2013. gada laikā – konsekventi pieauga iedzīvotāju vēlme ziedot latu un santīmu monētas. Ja pērn pavasarī gatavību ziedot apliecināja vien 4% iedzīvotāju, tad šā gada janvāra aptaujā 41% cilvēku sacīja, ka savas monētas ir ziedojuši. Kopumā «Swedbank» «Eņģeļu ekspresim» visā Latvijā cilvēki saziedoja 67 tūkstošus latu.

«Uzsākot pētīt Latvijas sabiedrības gatavību eiro, sapratām, ka galvenais izaicinājums mums visiem būs skaidras naudas apjoma mazināšana. Naudas apjoms, kas līdzvērtīgs 250 ziloņu svaram, varēja nonākt Latvijas banku filiālēs, veidojot simtiem metru garas rindas. Tā nenotika. Jo cilvēki saprata, ka vienkāršākais un drošākais ceļš no lata uz eiro ir maksājumu karte un internetbanka. Man ir prieks, ka gan iedzīvotāji, gan uzņēmēji eiro pārejas laikā ir novērtējuši modernu finanšu risinājumu priekšrocības un mūsu pēdējā pētījumā viņi saka: jā, mēs turpināsim šo ērtāko un drošāko finanšu ceļu,» informē «Swedbank» valdes loceklis Ģirts Bērziņš.