Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā saglabājās nemainīgs

2020. gada aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada aprīli, vidējais patēriņa cenu līmenis* saglabājās nemainīgs, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas samazinājās par 0,8 %, bet pakalpojumiem pieauga par 2,1 %.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2020. gada aprīlī bija par 9,1 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 7,3 %, bet pakalpojumiem – par 13,8 %.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2020. gada aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada aprīli, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 3,6 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+11,7 %), cūkgaļai (+11,9 %), gaļas izstrādājumiem (+9,2 %) un mājputnu gaļai (+2,8 %). Cenas pieauga arī svaigiem augļiem (+18,3 %), galvenokārt citroniem un apelsīniem. Dārgāki bija konditorejas izstrādājumi (+3,2 %), griķi (+21,3 %), cukurs (+6,8 %), svaigas vai atdzesētas zivis (+8,9 %), žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+7,6 %), augu eļļa (+5,9 %), makaronu izstrādājumi (+5,6 %). Savukārt lētāki kļuva kartupeļi (-16,8 %), kafija (-4,6 %), olas (-4,3 %), piens (-3,4 %), piena produkti (-1,7%) un olīveļļa (-10,0%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,5 %. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 0,1 %, galvenokārt sadārdzinoties alum un vīnam. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 3,9 %.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki vidēji par 1,5 %. Cenas samazinājās dabasgāzei, elektroenerģijai, cietajam kurināmajam, mājokļa īres maksai, savukārt dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 2,8 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums vispārējās medicīniskās prakses, zobārstniecības un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Dārgāki kļuva arī farmaceitiskie produkti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 7,5 %, ko noteica cenu kritums degvielai par 20,0 %, galvenokārt dīzeļdegvielai – par 21,9 %, benzīnam – par 18,4 % un auto gāzei – par 14,5 %. Vidējais cenu līmenis samazinājās lietotām automašīnām. Savukārt gada laikā cenas palielinājās pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī pasažieru pārvadājumiem ar vilcienu.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 2,0 %. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, laikrakstiem un žurnāliem, televīzijas abonēšanas maksai, rotaļlietām. Vidējais cenu līmenis samazinājās grāmatām.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis pieauga par 2,9 %. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā vidējais cenu līmenis palielinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem par 3,7 %, ēdnīcu pakalpojumiem – par 4,0 %.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums bija personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem. Cenu samazinājums bija apaviem un autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,5 %

2020. gada aprīlī, salīdzinot ar 2020. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,5 %. Precēm cenas samazinājās par 0,7 % un pakalpojumiem – par 0,2 %. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kāpumam apģērbam un apaviem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,2 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+4,3 %) un svaigiem augļiem (+4,0 %). Cenas pieauga arī jogurtam (+3,3 %), makaronu izstrādājumiem (+4,9 %), saldējumam (+2,9 %) un griķiem (+7,5 %). Savukārt cenas samazinājās maizei (-2,6 %), olām (-6,7 %), mājputnu gaļai (-1,8 %), konditorejas izstrādājumiem (-1,1 %), kafijai (-1,3 %), šokolādei (-2,1 %) un sviestam (-2,9 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,4 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugums stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Cenu kāpums turpinājās kopš akcīzes nodokļa pieauguma iepriekšējā mēnesī.
Apģērbu un apavu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 3,4 %. Cenu kāpumu visvairāk ietekmēja cenu pieaugums apaviem par 8,8 %.Apģērbi sadārdzinājās vidēji par 1,8 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 1,3 %. Lētāka kļuva siltumenerģija (-3,1 %) un mājokļa īres maksa (-7,1 %). Savukārt sadārdzinājās materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam (+1,7 %).

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās vidēji par 5,4 %. Degviela kļuva lētāka par 14,2 %, tai skaitā dīzeļdegviela – par 14,3 %, benzīns – par 14,6 % un auto gāze – par 11,4 %. Degvielas cenu kritumu būtiski ietekmēja situācija globālajā naftas tirgū, uz kuru iespaidu atstāja arī COVID-19 izraisītā krīze pasaulē.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 0,7 %. Vidējais cenu līmenis samazinājās ziediem, barībai lolojumdzīvniekiem un daiļliteratūras grāmatām.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās vidēji par 1,6 %, ko noteica akciju noslēgums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums bija brillēm un kontaktlēcām, savukārt vidējais cenu līmenis pieauga mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.