RS vadītājas Innusas izteikumi par neseno iepirkumu nerada pārliecību par uzņēmuma labu pārvaldību

Rīgas pašvaldības uzņēmuma “Rīgas satiksme” (RS) skandālu virkne, šķiet, stiepjas bezgalīgi – pagātnē palikušas dažādas politiskās mahinācijas, nanoūdens iepirkums, konsultantu, iespējams, fiktīva nodarbināšana, daudzu gadu garumā pieļauta uzņēmuma izsaimniekošana utt. – nu tam visam pievienojies arī jauns iepirkums, saskaņā ar kuru līdz gada beigām plānots izstrādāt risinājumu, kas pasažieriem varētu piedāvāt jaunu norēķinu veidu – QR koda biļetes. Šajā iepirkumā uzvarējis SIA “Catchsmart”, kura patiesais labuma guvējs ir viens no lielākajiem partijas “Latvijas attīstībai” ziedotājiem Uldis Mierkalns.

“Rīgas satiksmes” nebūšanas, šķiet, nemaz vairs nav tik tālā pagātnē – lai arī vēl nesen pašvaldības uzņēmumā tika nolemts veikt izmaiņas uzņēmuma struktūrā, likvidējot vairākas atbildīgas amata vietas un pirms teju gada par “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāju iecelta bijusī Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Džineta Innusa, kurai labi apmaksāti amati biruši kā no pārpilnības raga, pēdējais iepirkums gan atkal parūpējies par “Rīgas satiksmes” nonākšanu jautājumu krustugunīs.

Kā zināms, šī gada jūlijā “Rīgas satiksme” izsludināja iepirkumu par elektronisko sistēmu funkcionālo iespēju paplašināšanas darbiem ar QR koda biļetēm. Konkursa nolikumā tika teikts, ka uzvarētājam būs jānodrošina pilns cikls elektroniskas (koda) biļetes iegādei.

Ieviest QR koda biļetes pieteicās trīs uzņēmumi, no kuriem par uzvarētāju atzīts SIA “Catchsmart”, kas par darbu prasa gandrīz 200 000 eiro. Lai arī SIA “Catchsmart” 80% kapitāldaļas pieder uzņēmējam Uldim Mierkalnam, kurš ir arī viens no lielākajiem partijas “Latvijas attīstībai” ziedotājiem un kurš pēdējo trīs gadu laikā “Latvijas attīstībai” ziedojis aptuveni 42 000 eiro, Innusa šajā iepirkumā problēmas nesaredz.

Arī tas, ka iepirkums noticis brīdī, kad Rīgu vadīja pagaidu administrācija, kas par pilsētas izpilddirektori un līdz ar to arī “Rīgas satiksmes” uzraugu iecēla “Latvijas attīstībai” biedri Ivetu Zalpēteri, Innusas prāt nav devis Mierkalnam nekādas priekšrocības konkursā.

“Mēs tā nedarām, un, otrkārt, nav nekādu prasību, kas būtu atkarīgas no kādām nesaprotamām, ar darba uzdevumu nesaistītām lietām,” izteicās Innusa.

Jāatzīst, ka “Rīgas satiksmes” iepirkumi nereti beigušies ar skandāliem – pirmās apsūdzības korupcijā parādījās saistībā ar “Mercedes Benz”, Turcijas meitasuzņēmuma “MB Turk” pārdotajiem 40 autobusiem. Izmeklēšanā ticis noskaidrots, ka no 2002. līdz 2007. gadam nodošanai amatpersonām kukuļos saņemti vairāk nekā 5 miljoni eiro. Tāpat KNAB izmeklējis arī “Rīgas satiksmes” 2016. gadā noslēgto 20 zemās grīdas tramvaju iepirkumu, kura kopējā summa bija 62 miljoni eiro, par 2013. gadā rīkoto 125 trolejbusu iepirkumu 131 miljona eiro apmērā, kā arī pirms septiņiem gadiem noslēgto 175 jaunu autobusu iepirkumu 75 miljonu eiro apmērā. Taču skaļākā no visām lietām bijusi tā saucamā ”augsto tehnoloģiju” jeb nanoūdens lieta, kad 6 uzņēmumi “Rīgas satiksmes” īstenotās cenu aptaujās saskaņoja piedāvājumus un vienojās par uzvarētāju.

Lai arī pirms teju gada par “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāju iecelta Džineta Innusa un slavēta viņas labā reputācija, jaunais iepirkums ar politisko pieskaņu gan nesniedz pārliecību par uzņēmuma labu pārvaldību.

Arī nozares aptaujātie speciālisti atzīst, ka iepirkums, kurā izvirzītas tik specifiskas prasības, lai arī kopsummā nav lielākais, tomēr var radīt priekšrocības SIA “Catchsmart” arī turpmākos RS iepirkumos, jo šis uzņēmums būs vienīgais, kas būs izstrādājis šāda veida biļeti un pārzinās noteiktos tehniskos risinājumus.

Tad kā sanāk – Rīgas dome būs atkal nonākusi ķīlnieka lomā?

Foto: F64