Gripas eksperti: Efektīvākais līdzeklis pret vīrusu ir un paliek vakcinācija

Kad šogad Latvijā gaidāma gripas sezona, vēl nav iespējams prognozēt, bet gripas tipos un apakštipos lieli pārsteigumi nav gaidāmi. To uzsver pasaules vadošie virusologi, kuri šajās dienās pulcējušies Rīgā uz Eiropā lielāko zinātnisko konferenci, kas veltīta gripas izpētes jautājumiem. Nekas radikāli jauns gan gripas profilaksē nav radīts, un mediķi uzsver, ka joprojām efektīvākais līdzeklis ir un paliek vakcinācija.

Šogad īpaša uzmanība pievērsta riska grupām, tai skaitā bērniem un cilvēkiem vecuma līdz 75 gadiem.

Kā LTV raidījumam “Panorāma” norāda virusoloģijas profesors Abs Osterhauss no Vācijas, Baltijas valstīs joprojām vakcinējas ļoti zems skaits cilvēku. Pērn no gripas mirusi septiņdesmit seši cilvēki. Kā atzīst Bērnu vakcinācijas centra vadītāja Dace Zadavska, no tā varēja izvairīties, ja vien šie cilvēki būtu vakcinējušies.

“Tā ir vienmēr kā skriešanās sacensība pret vīrusu un vakcīnas izgatavotajiem (…) Mēs tieši par to runājām, kā mēs varam radīt labākas vakcīnas. Šodien mēs runājam par jaunām tehnoloģijām un jaunām iespējām,” sacīja Osterhauss.

No šī gada arī Latvijā būs pieejama jauna vakcīna, kura iekļauta abi gripas B apakštipi. Gripas tipos un apakštipos lieli pārsteigumi gan nav gaidāmi.

Pērn gripas epidēmiskā izplatība sākās jau no janvāra pirmās nedēļas un maksimālais saslimstības līmenis tika sasniegts janvāra beigās. No sezonas sākuma līdz februāra beigām cirkulēja pārsvarā A tipa gripas vīrusi, kas arī izraisīja epidēmijas augstāku intensitāti, bet no marta sākuma līdz epidēmijas beigām dominēja B tipa gripas vīrusi.

Latvijā, līdzīgi kā citur Eiropā, epidēmijas laikā smagas gripas izraisītas sekas vairāk skāra gados vecākus cilvēkus un pieaugušo iedzīvotāju vecuma grupas.

Tuvojoties gripas sezonai, epidemiologi aicina atcerēties par elpceļu infekciju profilakses pasākumiem. Bieži mazgājiet rokas (katru reizi pārnākot no āra, pirms ēšanas, pirms pieskaršanās sejai), regulāri vēdiniet telpas (gan mājās, gan izglītības iestādēs un darba vietās) un veiciet telpu mitro uzkopšanu, lietojiet svaigus dabīgos produktus, kas palīdzēs stiprināt imunitāti, kā arī pagariniet uzturēšanās laiku svaigā gaisā – ejot pastaigās un nodarbojoties ar fiziskām aktivitātēm ārpus telpām.