Patēriņa cenas gada laikā palielinājās par 0,2%

Patēriņa cenas gada laikā palielinājās par 0,2%

Vidējais patēriņa cenu līmenis 2013.gada jūnijā, salīdzinot ar 2012.gada jūniju, palielinājās par 0,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie dati.

Kā liecina CSP sniegtā informācija, precēm cenas pieauga par 0,4%, bet pakalpojumiem samazinājās par 0,4%. Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir palielinājies par 0,9%.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām 2013.gada jūnijā, salīdzinot ar 2012.gada jūniju, bija cenu kāpumam pārtikai, kā arī cenu kritumam transporta precēm, pakalpojumiem un sakaru pakalpojumiem.
Pārtikas grupā cenas pieauga dārzeņiem un kartupeļiem (+17,7%), maizei un graudaugu izstrādājumiem (+2,1%), svaigai gaļai (+2,3%), cepumiem un konditorejas izstrādājumiem (+5,0%), savukārt lielākais cenu kritums bija vērojams olām (‑12,3%), tējai, kafijai (‑1,5%) un cukuram (-1,7%).
Degvielai gada laikā cenas samazinājās par 2,4%, bet automašīnām – par 6,3%.
Telekomunikāciju pakalpojumi kļuva par 7,4% lētāki, galvenokārt mobilo telekomunikāciju un interneta pieslēguma pakalpojumi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākie cenu kāpumi bija vērojami tabakas izstrādājumiem, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem. Lētāki kļuva apavi, kā arī audio, video, foto un datu apstrādes iekārtas.
Jūnijā, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, patēriņa cenas pieauga par 0,2%. Precēm cenas pieauga par 0,2% un pakalpojumiem – par 0,3%.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām mēneša laikā bija cenu kāpumam pārtikai, kā arī cenu kritumam apģērbiem un apaviem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakai.
Sezonālu faktoru ietekmē dārzeņu un kartupeļu cenas pieauga vidēji par 8,7%. Sadārdzinājās arī piens un piena produkti (+2,2%), maize (+2,0%), augļi (+1,6%), savukārt lētākas kļuva olas (-7,2%), desas un žāvējumi (-1,1%), eļļa un tauki (-0,9%), cukurs (-0,4%).
Akciju ietekmē cenas alum samazinājās par 5,3%, bet stiprajiem dzērieniem – par 0,2%.
Sākoties vasaras sezonas izpārdošanām apģērbiem, cenas samazinājās par 0,8% un apaviem – par 5,1%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākie cenu kāpumi bija vērojami personīgās aprūpes precēm, tūrisma pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās mobilo telekomunikāciju pakalpojumiem.