Panika tukšo veikalu plauktus

Lai gan Latvijai vismaz tuvākajā nākotnē nedraud karantīna, daudzi pircēji drošības pēc apgādājas ar ilgstoši uzglabājamiem pārtikas produktiem. Nespējot tik ātri aizvietot izpirktos produktus, atsevišķos veikalos redzami pilnīgi tukši plaukti. Neatkarīgās aptaujātie tirgotāji atzīst – iedzīvotāji tiešām ir sākuši veidot pārtikas rezerves.

Šādas masu psihozes veikalnieki Latvijā ir pieredzējuši jau vairākas reizes. 2004. gadā no veikalu plauktiem dažu dienu laikā pazuda vārāmā sāls. Toreiz par iemeslu kalpoja bažas, ka Eiropas Savienība atļaus vien jodētās sāls pārdošanu. Šīs ažiotāžas dēļ sāls cena pieauga trīskārt. Savukārt sešus gadus vēlāk, par deficīta preci kļūstot griķiem, tā cena tuvojās trīs eiro par kilogramu. Lai negodprātīgi piegādātāji un tirgotāji tagad neiedzīvotos uz ažiotāžas rēķina, Krīzes vadības padome ir uzdevusi uzraugošajām institūcijām veikt pirmās nepieciešamības preču un pakalpojumu pieejamības un cenu monitoringu, paredzot pret negodprātīgiem komersantiem vērsties atbilstoši jomu regulējošo normatīvo aktu prasībām.

Šoreiz ažiotāžu izraisījušas bažas par koronavīrusa iespējamo izplatību Latvijā. Pircēji makaronus, miltus, konservus, sausās zupas iepērk vairumā, atstājot tukšus veikalu plauktus.

Šprotes atstāj svētku galdam

SIA ELVI Latvija komercdirektore Laila Vārtukapteine Neatkarīgajai atklāj, ka februāra beigās, salīdzinot ar pārdošanas apjomiem janvāra beigās, būtiski audzis pieprasījums pēc bakalejas precēm un konservētiem produktiem. «Tā kā šie produkti ir ilgstoši uzglabājami, acīmredzot pircēji vēlas būt droši, ka viņu dzīvesvietā atrodas pietiekami daudz ēdiena, ja gadījumā mājās nāksies pavadīt ilgāku laiku. Produktu piegādes ir regulāras, un preču atlikumi gan veikalos, gan piegādātāju noliktavās ir pietiekami lieli, tādēļ pārtikas preču deficīts tuvākajā laikā neveidosies!» sacīja L. Vārtukapteine.

ELVI pārdošanas apjomi rāda – visvairāk pērk griķus, gaļas konservus, miltus, makaronus. Interesanti, ka viena no stabilākajām pozīcijām tirgū ir cukuram – tā pārdošanas daudzums februāra beigās audzis tikai par sešiem procentiem. Nav mainījies konservētas kukurūzas pārdošanas apjoms, bet kritis pieprasījums pēc zaļajiem zirnīšiem. Zivju konservu sortimentā lielākais pieprasījuma pieaugums ir tunča konserviem, bet pārdošanas apjomu kritums vērojams šprotēm. «Acīmredzot šprotes kļuvušas par gardēžu segmenta produktu, ko pērk izsmalcinātu ēdienu gatavošanai, nevis ikdienas patēriņam,» sacīja L. Vārtukapteine.

Lai veikalu plaukti nepaliktu tukši, preču papildināšana veikalos ELVI notiekot katru dienu. Šobrīd neesot vērojams kādas preces deficīts – pat ja pircēji izpērk viena ražotāja produktus, veikalos ir atrodami analogi, tādēļ produktu pietiek visiem. Veikaliem ELVI bakaleja un konservētās preces tiek piegādātas gan no centralizētās ELVI loģistikas, gan dažādiem šo produktu izplatītājiem – visās noliktavās ir pietiekami lieli šo produktu apjomi, tāpēc pagaidām bažām par kādas preces deficītu nav pamata.

Maxima dezinficē iepirkuma ratiņus un grozus

Arī SIA Maxima Latvija iepirkuma departamenta direktors Edvīns Lakstīgala Neatkarīgajai neslēpa, ka atsevišķos veikalos ir novērots lielāks noteiktu produktu pieprasījums nekā iepriekš. Tāpēc uzņēmums šobrīd pastiprināti seko līdzi preču pieprasījuma izmaiņām un Maxima Latvija jau palielinājusi piegādes apjomus noteiktām preču grupām, piemēram, griķiem, makaroniem, ingveram un roku dezinfekcijas līdzekļiem.

«Nodrošināt visu ikdienai nepieciešamo šobrīd ir mūsu prioritāte. Sagaidām, ka visi tirgus spēlētāji situācijas risināšanā iesaistīsies godprātīgi un, līdzīgi kā mēs, nodrošinās zemākās cenas tirgū. Produktu grupās, kur ir novērots lielāks pieprasījums nekā ierasts, tiek veiktas papildu piegādes, kā arī nepārtraukti meklējam alternatīvas zemākām cenām un cieši sadarbojamies ar piegādātājiem,» sacīja E. Lakstīgala.

Vienlaikus Maxima Latvija īsteno virkni papildu preventīvas un profilaktiskas darbības, piemēram, uzņēmuma darbiniekiem piegādāti un izvietoti papildu dezinfekcijas līdzekļi rokām, veikta intensīva darbinieku informēšana par dezinfekcijas pasākumiem kā veikalā, tā darbinieku koplietošanas telpā, piemēram, kā pareizi un cik bieži nepieciešams tīrīt darba virsmas, iekārtas, koplietošanas telpas u.c. telpas. Rūpējoties par darbinieku imunitāti, tiek nodrošināti bezmaksas vitamīni – ingvers, citrons un medus. Reizi dienā tiek veikta iepirkuma ratiņu un groziņu dezinfekcija, tik pat bieži notiek arī kases zonas un pašapkalpošanās kasu tīrīšana un dezinfekcija, kasieriem izdalīti roku dezinfekcijas geli, lai, arī esot kasē, varētu parūpēties par roku higiēnu.

Pieprasīti arī akcijas produkti

Līdzīgi kā citos veikalos, pēdējās dienās Rimi veikalos ir pieaudzis pieprasījums pēc graudaugiem, konserviem, sausmaizītēm un citiem produktiem ar ilgu uzglabāšanas termiņu, tomēr visi šie produkti Rimi veikalos joprojām esot pieejami. «Pagājušajās brīvdienās pircēju novērotos tukšākus produktu plauktus Rimi veikalos ietekmēja atsevišķu iepriekšminēto produktu zīmolu pieprasījums, kuru veicināja Tudiš pīp akcijas piedāvājums. Produktu piedāvājums Rimi veikalos tiek veidots atbilstoši pircēju pieprasījumam, tādēļ esam elastīgi un reaģējam uz šā brīža situāciju, veicot papildu pasūtījumus graudaugiem un citiem produktiem ar ilgu uzglabāšanas termiņu. Turklāt Rimi veikalos pieejamais plašais produktu piedāvājums ļauj pircējiem izvēlēties alternatīvu, ja kādā no veikaliem šobrīd nav pieejams pircēja iecienītā zīmola/ražotāja produkts,» Neatkarīgajai sacīja Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala.

Veido krājumus arī dzīvnieku barošanai

Savukārt vietējo uzņēmumu mazumtirdzniecības veikalu tīkls CITRO šā mēneša laikā novērojis salīdzinoši nelielu pieprasījuma pieaugumu pēc pārtikas produktu kategorijām, kam ir ilgāks uzglabāšanas termiņš. Kopējais pieprasījuma pieaugums pēc bakalejas produktu grupām ir palielinājies vidēji par desmit procentiem, salīdzinot ar iepriekšējā mēneša rādītājiem, Neatkarīgajai skaidroja SIA Latvian Retail Management komercdirektors Edijs Bergmanis,

Ja salīdzina dažādas pārtikas produktu grupas, kas iekļautas CITRO sortimentā, tad visstraujāk pieprasījums ir audzis pēc miltu un graudaugu produktiem. Pieprasījums pēc miltu maisījumu produkcijas audzis par 23 procentiem, griķu un rīsu produktiem par 16 procentiem, makaronu izstrādājumiem par 13 procentiem, savukārt pieprasījums pēc dažādu veidu graudaugu pārslām audzis par astoņiem procentiem.

Papildus tam vērojams pieprasījuma pieaugums pēc saldētās produkcijas par 13 procentiem un dažādiem sauso zupu maisījumiem par sešiem procentiem, un pēc sausā buljona par 25 procentiem. Vienlaikus augstāks pieprasījums ir arī pēc dzīvnieku barības produktiem (par 4 procentiem), bet suņu un kaķu barības konserviem pat par 17 procentiem.

«Vietējo veikalu tīkla CITRO sortimentu nodrošina SIA Latvian Retail Management vienota iepirkumu sistēma, kas, sekojot līdzi gan vietējām tirgus aktualitātēm, gan globāliem procesiem, savlaicīgi plāno produktu iepirkumu, lai nodrošinātu visus 72 veikalus ar plašu sortimenta piedāvājumu, kā arī veido produktu rezerves atbilstoši pieprasījuma tendencēm. Šobrīd CITRO veikalu tīklā nav pamata satraukumam par atsevišķu produktu iztrūkumu šā brīža pieprasījuma izmaiņu dēļ. Aicinām iedzīvotājus saprātīgi izvērtēt situāciju un nepakļauties ažiotāžai par pārtikas produktu uzkrājumu veidošanas nepieciešamību,» sacīja E. Bergmanis.

***

Ažiotāžas izraisītā preču masveida izpirkšana Latvijā

2004. gads vāramā sāls
2008. gads korvalols
2009. gads kvēlspuldzes
2009. gads etiķa esence

2010. gads griķi

2020. gads ilgi glabājami pārtikas produkti

Avots: Neatkarīgā

Ilze Šteinfelde