Buceniece: Preču eksporta vērtība pērn nelielos mīnusos cenu dēļ

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2016. gadā kopējā preču eksporta vērtība samazinājās par 0.3%, kas nav nemaz tik peļami, ņemot vērā eksporta cenu kritumu, ko lielā mērā ietekmēja izejvielu cenu samazināšanās pasaules tirgos. Tas nozīmē, ka mūsu eksportēji augstajos konkurences apstākļos ir spējuši kāpināt eksportēto preču apjomus.

Eksporta vērtību pērn mīnusos ievilka minerālproduktu, kā arī iekārtu un mehānismu eksporta vērtības samazināšanās. Grūti klājās arī tekstila preču un optisko instrumentu eksportētājiem. Savukārt gads bija veiksmīgāks būvmateriālu, ķīmisko produktu, kā arī koka un tā izstrādājumu, pārtikas un lauksaimniecības produktu eksportētājiem.

Aizvadītais gads bija jau trešais gads pēc kārtas, kad samazinājās preču eksporta vērtība uz Krieviju. Krievija joprojām ir nozīmīgs tirdzniecības partneris, tomēr nesenā krīze un rubļa vērtības kritums ir ietekmējuši Krievijas iedzīvotāju pirktspēju, tāpēc arī šīs valsts nozīme Latvijas preču eksportā mazinās. Pērn mūsu eksportētāju zaudējumus eiro izteiksmē Krievijā gan pārsniedza preču eksporta vērtības kritums uz Lietuvu, Poliju un Alžīriju. Lietuvā un Polijā mazāk nopelnīja minerālproduktu eksportētāji, Polijā – arī tekstila preču eksportētāji, bet uz Alžīriju pērn eksportējām mazāk graudus. Preču eksporta vērtību visvairāk audzēt izdevās uz tādiem tirgiem kā Vācija (graudi, rapsis un zivis, transportlīdzekļi), Dānija (graudi, zivis, iekārtas un mehānismi, mēbeles) un Zviedrija (būvniecības materiāli). Preču eksports uz Eiropas Savienību kopumā pieauga par aptuveni 1.5%. Tur nonāca gandrīz trīs ceturtdaļas no visa preču eksporta.

Šogad sagaidāms, ka eksporta cenu kritums apstāsies, un eksporta vērtība izrāpsies no mīnusiem. Eiropā izaugsme būs noturīga, un attiecīgi augs ārējais pieprasījums, kas ļaus straujāk audzēt eksportu. Diemžēl pasaulē pieaug protekcionisma draudi, kas var ierobežot eksporta izaugsmes tempus. Lai nodrošinātu eksporta kāpumu, ir svarīgi celt konkurētspēju, apgūstot jaunus tirgus un ceļot Latvijā ražoto eksporta preču pievienoto vērtību.

Agnese Buceniece, Swedbank ekonomiste