Ātrās ēdināšanas biznesā konkurence saasināsies

Neskatoties uz ļoti sīvo konkurenci ātrās ēdināšanas biznesā Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, jau tuvāko mēnešu laikā Baltijā ienāks pirmie Burger King restorāni. Latvijā pirmā šā zīmola ēstuve tiks atvērta nākamā gada sākumā, vēsta NRA.lv.

«Ik gadu Baltijas tirgū ienāk vismaz viens jauns globālais tirgus spēlētājs, kas var radīt lielāku konkurenci atsevišķiem tirgus dalībniekiem. Viss ir atkarīgs no tā, cik uzņēmums efektīvi sevi piesaka un kāda ir izvēlētā biznesa stratēģija. Hesburger stiprā puse ir zīmola pārstāvniecība ne tikai Rīgā, bet arī pārējos Latvijas reģionos, un līdzīga prakse tiek piekopta arī Lietuvā un Igaunijā.

Baltijas valstu tirgus ir visai līdzīgs, tāpēc izteiktas atšķirības nav novērotas, bet esam secinājuši, ka šobrīd lielāko izaugsmi piedzīvo Lietuva,» Neatkarīgajai atklāj Hesburger attīstības direktore Ieva Salmela.

Licence uz 20 gadiem

Savukārt Tallink grupa iecerējusi Latvijā, Lietuvā un Igaunijā atvērt Burger King restorānus. Baltijas valstis ir vienas no tām retajām valstīm Eiropā, kurās šobrīd nav šīs ikoniskās ķēdes restorānu.

Tallink grupa, kas jau 2016. gadā atvēra pirmo peldošo Burger King restorānu, šobrīd iegādājusies ekskluzīvas franšīzes tiesības Burger King ķēdes attīstībai arī Baltijas valstīs. Kompānija atvērs Burger King restorānus visās trīs Baltijas valstīs – Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. Saskaņā ar līgumu katra atvērtā restorāna licences darbības laiks būs 20 gadu. Pirmos Burger King restorānus kompānija plāno atvērt šajā ziemā Tallinā, bet pirmos restorānus Latvijā un Lietuvā – 2020. gada pirmajā pusgadā. Paplašinot darbību, Tallink grupa radīs gandrīz 800 jaunu darba vietu Baltijas valstīs.

«Mēs esam mērķtiecīgi strādājuši, lai attīstītu Tallink grupas darbību krastā un jūrā, un Burger King franšīzes iegāde darbībai Baltijas valstīs ir nākamais svarīgais solis mūsu biznesa darbības attīstīšanai uz sauszemes. Mūsu sadarbība ar Burger King uz mūsu kuģiem ir bijusi veiksmīga, un Burger King restorāni uz mūsu kuģiem ir ļoti populāri un ceļotāju iecienīti. Esmu pagodināts, ka ar šīs franšīzes iegādi mēs ne tikai piedāvāsim ikoniskās Burger King garšas, bet mēs arī sniegsim nozīmīgu ieguldījumu Baltijas valstu ekonomikā, radot simtiem jaunu darba vietu. Mēs arī turpmāk skatīsim iespējas darbības paplašināšanai krastā un jūrā, gan Baltijas jūras reģionā, gan plašāk,» uzsvēra Tallink Grupp valdes priekšsēdētājs Pāvo Negene (Paavo Nõgene).

Atver arī savas ražotnes

Hesburger Latvijā ienāca pirms 15 gadiem un uzreiz uzsāka ļoti strauju attīstību, šajā laikā izveidojot jau 49 restorānu tīklu. Līdz gada beigām tiks atvērts vēl viens Hesburger restorāns, un tad Latvijā darbosies jau 50 šā zīmola ātrās ēdināšanas restorānu.

Ātrās ēdināšanas restorānu ķēdes Hesburger nākotnes attīstības plāni ir vērsti gan uz restorānu skaita palielināšanu, gan uz savu tirgus pozīciju stiprināšanu, Somijā izveidojot sojas un proteīna rūpnīcu, savukārt Lietuvā – majonēzes ražotni un noliktavu.

«Šobrīd Somijā noris sojas un proteīna rūpnīcas būvniecība, un pirmie jaunumi Baltijas tirgū būs pieejami jau nākamā gada pavasarī. Šo kategoriju vērtējam kā ļoti perspektīvu, un ja šobrīd pārdošanas ieņēmumi no veģetārajiem produktiem veido divus procentus, tad pirms desmit gadiem tie bija vien 0,0002 procenti. Tirgus tendences un patērētāju paradumi liek mums prognozēt, ka veģetāro produktu popularitāte pakāpeniski turpinās augt arī nākotnē. Iespējams, pēc desmit gadiem veģetārās produkcijas pārdošanas ieņēmumi jau veidos desmit procentu no apgrozījuma. Tikmēr Lietuvā, Kauņā, šobrīd ir uzsākta majonēzes ražotnes un noliktavas būvniecība, kuras izveidē plānojam ieguldīt apmēram 15 miljonu eiro. Lietuva šim stratēģiskajam mērķim tika izvēlēta savas ģeogrāfiskās lokācijas dēļ, jo produkcijas piegādes un loģistikas plānošana uz citām valstīm būs ievērojami izdevīgāka,» uzsver Ieva Salmela.

Tāpat Hesburger turpina tālāk attīstīt digitālos risinājumus un šobrīd notiek intensīvs darbs pie pašapkalpošanās kasu izveides. Pilnīga to ieviešana paredzēta nākamajā gadā. Pirmais šāda veida Hesburger restorāns tiks atklāts Somijā, un, ja viss noritēs sekmīgi, tādi tiks izveidoti arī pārējās valstīs.

«Par neatņemamu biznesa sastāvdaļu ir kļuvuši arī ilgtspējīgas darbības risinājumi, kas tiek ieviesti visās valstīs un kas ir būtiska daļa, domājot par Hesburger attīstību. Pakāpeniski cenšamies izmantot pēc iespējas mazāk iepakojuma, tādējādi arī radīt mazāk atkritumu. Mēģinām arī rast dažādus risinājumus, lai vairs neizmantotu plastmasas izstrādājumus. Savukārt runājot par ēkām, pakāpeniski uzstādīsim saules paneļus uz mūsu restorānu jumtiem. Šādu praksi jau esam ieviesuši Somijā, taču paredzam to īstenot arī Baltijā,» sacīja Hesburger attīstības direktore.

Jau 25 gadi

Pirmais McDonald’s restorāns Latvijā tika atvērts pirms 25 gadiem – 1994. gada 15. decembrī. Toreiz lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju šāda ēdināšanas iestāde bija jaunums. Šobrīd Latvijā jau ir 12 šā zīmola restorānu un viena McCafe kafejnīca. «Šogad aprit 25 gadi kopš McDonald’s pirmā restorāna atklāšanas Rīgā, vecpilsētā, un tas joprojām ir vispopulārākais un apmeklētākais McDonald’s restorāns Baltijā. 25 gadu laikā McDonald’s ir sasniedzis vērienīgu izaugsmi, un šobrīd Latvijā ir jau 13 restorānu, kurus ik gadu apmeklē vairāki miljoni viesu. 25 gadi ir unikāls vecums gan cilvēka dzīvē, gan restorāna darbībā, jo tas apvieno zināšanas, pieredzi un entuziasmu, kas viss kopā sniedz ļoti spēcīgu platformu nākotnes attīstībai,» teica McDonald’s rīkotājdirektors Baltijas valstīs Vladimirs Janevskis.

McDonald’s investīciju apjoms biznesa attīstībā pēdējo piecu gadu laikā bija 5,6 miljoni eiro, un restorānus 2018. gadā apmeklēja rekordliels skaits viesu – 4,6 miljoni.

Ilze Šteinfelde