Valdība jau vienojusies liegt Ventspils ostas iesaisti “Nord Stream 2”

Valdība slēgtā sēdē šonedēļ vienojusies neatbalstīt Ventspils brīvostas iesaisti gāzesvada projektā “Nord Stream 2”, kas nodrošinātu dabasgāzes transportēšanu vairāk nekā 1200 kilometru attālumā no gāzes krātuvēm Krievijā līdz klientiem Eiropā.

Ventspils mērs Aivars Lembergs ceturtdien preses konferencē paziņoja, ka Ventspils osta un divi tajā strādājošie termināļi “Noord Natie Ventspils Terminals” un “Eurohome Latvija” saņēmuši piedāvājumu iesaistīties “Nord Stream 2″ gāzesvadu vidējā posma būvniecībā, nodrošinot cauruļu uzglabāšanu un piegādi caur Ventspils ostu.

Pagaidām Ventspils ostas termināļu kravas laukumu platība gan esot pārāk maza, lai tajos uzkrātu gāzesvadu būvniecībai nepieciešamo cauruļu daudzumu, tāpēc projekta īstenotāji piedāvā investēt 14 miljonus eiro, izbūvējot papildu kravas laukumus septiņu hektāru platībā, ko pēc tam uzdāvinātu brīvostas pārvaldei.

Saskaņā ar aplēsēm, kopējais Latvijas tautsaimniecības ieguvums no iesaistīšanās projekta realizācijā būtu 25 miljoni eiro. Lembergs gan piebilda, ka pret Latvijas dalību šajā projektā iebilstot Ārlietu ministrija (ĀM).

Kā liecina avoti valdībā, šonedēļ jau lemts neatbalstīt Ventspils brīvostas iesaisti gāzesvada projektā. Pamatojoties uz Aizsardzības ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ziņojumiem, kuros norādīti būtiski riski nacionālajai drošībai, Ministru kabinets spriedis negatīvu lēmumu šajā ziņā.

Tikmēr Ventspils mērs Aivars Lembergs norāda, ka ĀM negrib, lai Latvija piedalītos šā projekta realizācijā, jo tā prasa poļi.”Poļiem ir intereses – viņi negrib, lai Vācija saņem gāzi pa tiešo no Krievijas. Viņi grib, lai šajā apritē būtu arī poļi, un šī Polijas vēlēšanās ir saprotama un apsveicama, bet kāpēc Latvijai par to būtu jāmaksā?”

Pēc viņa sacītā, situācijā, kad gāzi piegādā Krievija, bet saņēmēja ir NATO dalībvalsts Vācija, neatbalstīt projektu nozīmē neatbalstīt Vācijas enerģētisko drošību.

Viņš gan cer, ka ja Latvijas valdība šādu projektu neatbalstīs, tad Ventspils, līdzīgi kā tas ir Zviedrijas gadījumā, arī ne mazāk kā 20 miljonus saņems kompensācijā.

Foto: Ventspils brīvosta