Tiesa noraida AMO Plant maksātnespējas lietu

Jelgavas tiesa vakar noraidīja vairāku fizisko un juridisko personu pieteikumus atzīt par maksātnespējīgu autobusu ražošanas uzņēmumu AMO Plant.

Vakar tiesa darīja zināmu savu viedokli par pagājušā gada beigās notikušajām maksātnespējas prasītāju un uzņēmuma administrācijas debatēm. Tiesas lēmuma motivācija būs pieejama janvāra beigās. Lēmums nav pārsūdzams, bet tas netraucē kaut šodien iesniegt nākamo pieteikumu par AMO Plant maksātnespēju.

Tiesa noraidīja iepriekš vienā lietā apvienotu maksātnespējas prasījumu paketi no AMO Plant bijušajiem darbiniekiem, detaļu piegādātājiem VDL Bus&Coach B.V no Nīderlandes un autobusu izplatītājiem SIA AMO Bus un a/s Ferrus, kurai arī pieder ļoti neliela daļa AMO Plant kapitāla. Šie prasītāji vēlas no AMO Plant saņemt kopā 936 tūkstošus eiro. Tas neizskatās pārāk daudz, jo pavisam nesen uzceltā uzņēmuma bilances vērtībai jābūt tuvai tā uzcelšanā ieguldītajiem 30 miljoniem eiro. Pašreizējā situācijā grūti saprast, ko uzņēmuma īpašnieki grib ar savu īpašumu iesākt. Faktiskā uzņēmuma īpašniece ir Maskavas pašvaldība (92,6% kapitāla) kopā ar Krievijas autobūves uzņēmumu AMO ZIL (4,4%), Jelgavas pašvaldību (2,6%) un Ferrus (0,3%). Proti, Maskavas pašvaldība nebūt nedod pasūtījumus pašai piederošajam uzņēmumam. No vienas puses, ir labi saprotams, ka tagadējos politiskajos un ekonomiskajos apstākļos Krievija nesāks atbalstīt par naidīgu pasludinātās Latvijas ekonomiku. No otras puses, Krievijai nav izredžu ne ilgi noturēt īpašumtiesības uz praktiski nestrādājošu uzņēmumu, ne pārorientēt to uz Rietumeiropas pasūtītājiem. Kamēr uzņēmums piederēs Maskavas pašvaldībai, pret šādu pavērsienu darbosies tie paši apsvērumi, kuri liedz eksportēt autobusus uz Krieviju.

Visticamāk, AMO Plant zaudēšana Maskavai nenozīmētu neko vairāk par lielā mērā politiski motivēta projekta neveiksmi. Gan jau uzņēmums ir celts par aizdevumiem pret Maskavas pilsētas labo vārdu un ķīlām, ko veido paša uzņēmuma ēkas un aprīkojums. Maksātnespējas process pavērtu iespēju šos īpašumus pārdot, bet iegūto naudu tādā gadījumā savāktu AMO Plant kreditori. Maskavas pašvaldību pārstāvošā AMO Plant administrācija vienkārši vilcina laiku, cenšoties neatdot šos īpašumus maksātnespējas administratora un kreditoru sapulces pārvaldījumā.

Jelgavas pašvaldība ieņem nogaidošu pozīciju. Pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš norādīja NRA.lv, ka 2,6% uzņēmuma akciju nedod iespēju ietekmēt uzņēmuma administrācijas lēmumus un Jelgavas pašvaldība var tikai paust savu viennozīmīgo ieinteresētību rūpnīcas saglabāšanā. Jāuzsver, ka Jelgava savu nostāju ir apliecinājusi ar darbiem, pasūtot 41 AMO Plant saražotu autobusu Jelgavas autobusu parkam. Ja Maskavas pašvaldība būtu rīkojusies tāpat, bet proporcionāli savām īpašumtiesībām un vajadzībām pēc autobusiem, tad Maskavas pasūtījumi pārsniegtu AMO Plant ražošanas jaudu.

Pirms pāris gadiem AMO Plant atrada iespējas piegādāt dažus autobusus nevis Maskavai, bet Voroņežai, kuras apmērs salīdzināms ar visu Latviju. Voroņežas pašvaldības mājaslapa norāda uz 1,1 miljonu iedzīvotāju pilsētā un vēl 1,3 miljoniem ap pilsētu. Šo gadu Voroņeža iesākusi ar 120 autobusu maršrutiem un sešiem trolejbusu maršrutiem, bet bez norādēm, ka tur tagad tiktu izmantoti Jelgavā ražotie autobusi. Jā, 2013. gada beigās tie līdz Voroņežai nonākuši kopā ar solījumu, ka arī autobusu komplektēšanu varētu pārvietot uz turieni. No šodienas skatpunkta tādi manevri vairāk līdzinās darbības imitācijai nekā ekonomiski pamatotai darbībai. Pagaidām Jelgavas tiesai pietiek pacietības uzklausīt AMO Plant nostāstus par uzņēmuma nākotnes plāniem.

Arnis Kluinis