Saldējums kļūst arvien neparastāks un dārgāks

Šovasar saldējumu ražotāji sagādājuši vairākus pārsteigumus – saldējumu, kas staipās gluži kā košļājamā gumija (Rasēns), ogles melnu plombīra saldējumu (Zemnieku saldējums), saldējumu Latvijas karoga krāsā (Simts Latvijai) un citus.

Diemžēl līdz ar inflāciju un pat apsteidzot to, šogad kāpušas arī saldējumu cenas. Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka šā gada februārī saldējums maksājis vidēji par 6 procentiem dārgāk nekā pērn februāri, martā par 9 procentiem dārgāk, bet aprīlī to vidējā cena bija par 4 procentiem augstāka nekā pagājušā gada aprīlī, vēsta NRA.lv.

“Populārākie ir tie saldējumi, kurus iespējams ērti apēst uzreiz pēc nopirkšanas, proti, tie, kuri ir pildīti vafeļu glāzītēs, tāpat arī saldējumi uz kociņa, kā arī saldētās sulas. Šīs sezonas topa garšas – sorberti un smūtiju saldējumi, nemainīgi iecienīti ir arī saldējumi ar citronu garšu.”

Auksti pārsteigumi

Lielākais saldējumu ražotājs Baltijas valstīs Food Union saldējumu sezonu iesācis ar astoņiem jauniem saldējuma veidiem. Šogad gan ar tradicionālām, gan pavisam jaunām garšām un veidiem ir papildināti Ekselences, Kāruma, Pola un Tio saldējumi, kā arī radīts pilnīgi jauns saldējums uz kociņa – Rasēns. Kopējās investīcijas, kuras uzņēmums ieguldījis jaunu produktu attīstībā, ir ap 150 tūkstoši eiro. «Nemitīgi domājam, kā pārsteigt un iepriecināt mūsu patērētājus ar interesantiem un tendencēm atbilstošiem produktiem. Šogad esam ieviesuši gan pilnīgi jaunu saldējuma veidu, kāds Latvijas tirgū nebija redzēts, mainot izpratni par saldējumu, gan veikalu plauktos atgriežam sen iecienītās garšas, lai ikviens aukstā garduma cienītājs varētu palutināt sevi ar garšīgu desertu,» Neatkarīgajai atklāj Food Union saldējumu zīmolu vadītāja Sandra Usačeva.

Gardēžu saldējuma Ekselence piedāvājumu klāsts šogad ir papildināts ar diviem jaunumiem, un viens no tiem ir veltījums Latvijas simtgadei – saldējums Latvijas karoga krāsās. Tā garšu veido meža ogu sorbets apvienojumā ar vaniļas plombīru. Savukārt bērnu iecienītais zīmols Rasēns tagad arī saldējuma veidā – staipīgais saldējums ar košļājamās gumijas garšu. Rasēna klāstā ir arī saldējums, kas garšo pēc melonēm un arbūza. Šajos saldējumos, gluži tāpat kā citos Rasēns produktos, nav konservantu un mākslīgo krāsvielu.

Savukārt saldējums Baltais (Tukuma piens) kārumniekiem sagādājis trīs jaunus saldējuma veidus – grieķu jogurta saldējumu ar mango garšu, grieķu jogurta saldējumu uz kociņa (tajā ir mazāk ogļhidrātu, bet vairāk olbaltumvielu) un saldējumu Gotiņa.

Gardēžu interesi izraisījis SIA Saltums 2 ražotais Zemnieku melnais saldējums. Tas patiešām ir melns kā ogle. Ražotāji stāsta, ka melnais saldējums savu tik neierasto toni iegūst no augogles. Visiem Zemnieku plombīra saldējuma veidiem piešķirta Zaļā karotīte, un tas nozīmē, ka tie ražoti Latvijā, ka 75% no produkta ražošanā izmantotajām izejvielām ir vietējās un tie atbilst paaugstinātas kvalitātes standartiem.

Karstumā pieprasījums dubultojas

Veikalnieki ievērojuši, ka, iestājoties vasaras sezonai, pieprasījums pēc atvēsinošiem produktiem, arī saldējuma, dubultojas. Aizvadītajā nedēļā saldējums Rimi veikalos pārdots divas reizes vairāk nekā iepriekšējā nedēļā, un pieprasījums turpina palielināties. «Populārākie ir tie saldējumi, kurus iespējams ērti apēst uzreiz pēc nopirkšanas, proti, tie, kuri ir pildīti vafeļu glāzītēs, tāpat arī saldējumi uz kociņa, kā arī saldētās sulas. Šīs sezonas topa garšas – sorberti un smūtiju saldējumi, nemainīgi iecienīti ir arī saldējumi ar citronu garšu. Taču šajā sezonā saviem pircējiem piedāvājam plašu klāstu netradicionālu garšu, piemēram, zefīra (marshmallow), sāļās karameles, marakujas, pistāciju, makarūnu cepumu un citas garšas saldējumus,» Neatkarīgajai atklāj Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Dace Preisa.

Līdz ar karstās sezonas iestāšanos, Rimi sortiments papildināts ar 50 jaunām saldējuma pozīcijām. Piemēram, neparasts ir melnais saldējums Zemnieku melnais vai Staipīgais Bubble Gum uz kociņa, ko ļoti iecienījuši bērni. Kopumā sortimentā pircējiem tiek piedāvāti vairāk par 45 saldējumu zīmoliem vai ap 500 saldējumu pozīciju, iekļaujot gan vietējos ražotājus, gan pazīstamus Eiropas un Rimi zīmolus.

«Novērtējot lielo interesi par vegānu iecienītajiem biezpiena sieriņiem Baltais, tuvākajā laikā Rimi sortiments tiks papildināts arī ar vegānu diētai piemērotiem saldējumiem,» sola D. Preisa.

SIA Maxima Latvija komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule atzīst, ka pircējiem saldējums ir iecienīta prece neatkarīgi no laika apstākļiem, bet, protams, siltā laikā tā patēriņš ievērojami pieaug. «Ja salīdzina saldējuma pārdošanas apjomu šī gada maija pirmajās divās nedēļās, kad laiks lutināja, ar identisku laika periodu pirms gada, kad laikapstākļi nebija tik silti, pārdotā saldējuma apjoms Maxima veikalos pieaudzis vairāk nekā par 50 procentiem,» atklāj L. Dupate-Ugule.

Maxima veikalos iecienītākie vietējo ražotāju mazā formāta saldējumi ir šokolādes Karlsons, aveņu Karlsons, plombīra Tio, kā arī Majas konfekte Gotiņa. Ļoti iecienīts ir arī uzņēmuma Food Union jaunums – saldējums Pols ar citrona garšu. Savukārt pieprasītākie lielāku formātu saldējuma zīmoli ir Tio, Ekselence un Karlsons.

«Iecienītākie ārzemju mazā formāta saldējuma zīmoli ir Mājas, Super Viva, Baltija, tomēr tie pārdotā apjoma ziņā piekāpjoties vietējiem ražotājiem. Maxima XXX formāta veikalos var iegādāties arī tādus pasaulē populārus saldējumus kā Haagen Dazs un Ben&Jerry,» uzsver L. Dupate-Ugule.

Tirgus veiksmes un neveiksmes

Pašmāju saldējumu ražotājs – Rūjienas saldējums – visu savu pastāvēšanas laiku kvalitātes latiņu turējis augstu, ražojot saldējumu tikai no piena, saldā krējuma un sviesta, neizmantojot augu taukus. Uzņēmums savus aukstos kārumus sekmīgi realizē ne tikai Latvijā, bet arī eksportē uz 14 valstīm – uz Vāciju, Beļģiju, Poliju, Bulgāriju, Slovākiju un Ungāriju -, ziņo LETA. Rūjienas saldējums šogad plāno apgūt vēl sešus jaunus tirgus.

Savukārt saldējumu ražotājam Druva Food pērn rudenī pasludināts maksātnespējas process. Druva food reģistrēta 1994. gadā, un uzņēmuma lielākie īpašnieki bija Igaunijas uzņēmums Aktsiaselts (50%), kā arī Aldis Ošenieks (50%), liecina informācija Firmas.lv. Nule kā maksātnespējīgā uzņēmuma Druva food nekustamo īpašumu, kustamo mantu un ieķīlāto preču zīmi par gandrīz miljonu eiro iegādājies pērn reģistrētais uzņēmums Tērvete food, ziņo LETA. Tervete food mērķis ir atsākt ražošanu un, visticamāk, ražot tieši saldējumu. Uzņēmums Tērvete food ir reģistrēts pērn 2. novembrī ar pamatkapitālu 10 000 eiro. Kompānija pilnībā pieder Santai Paškauskai, bet tās valdes priekšsēdētājs ir alus ražotāja Tērvete AL padomes priekšsēdētājs Niks Paškausks.

Ilze Šteinfelde

Foto: Pixabay