Rīgas dome noliedz pārmetumus par nesakārtoto pašvaldības skolu tīklu

Reaģējot uz publiskajā telpā neviennozīmīgi interpretēto pedagogu atalgojuma valsts mērķdotācijas sadali Rīgā, par nozari atbildīgais – Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments (RD IKSD) – norāda, ka valsts piešķirtais finansējums tika sadalīts, ievērojot Ministru kabineta (MK) noteikumus par pedagogu darba samaksu.

Vienlaikus RD IKSD vērš uzmanību, ka valsts finansējums pedagogu algām un kvalitātes pakāpju apmaksai, kas ļoti būtiski ietekmē tieši ģimnāzijās un arī speciālajās skolās strādājošos pedagogus, galvaspilsētas skolās ir būtiski sarucis.

Valsts mērķdotācijas pašvaldībās tika pārdalīta arī iepriekšējos gados, kā to pieļāva un joprojām pieļauj (līdz 10%) MK noteikumi. Rīgas pašvaldība, pārdalot valsts mērķdotācijas finansējumu, 2,1% no mērķdotācijas paredz promesošu pedagogu aizvietošanai un pedagogu slimības lapu apmaksu nodrošināšanai, 0,87% atvēl ilgstoši slimojošo skolēnu apmācības nodrošināšanai mājās un tikai 1,12% – pārdalei skolām. Valsts, ieskaitot mērķdotācijas skolām, iepriekšminētās pozīcijas neparedz. Tādēļ pašvaldība, pārskaitot finansējumu skolām, iezīmē šīs pozīcijas.

RD IKSD, analizējot situāciju skolās, vērš uzmanību, ka daudzās skolās, īpaši Valsts ģimnāzijās ir sarucis valsts piešķirtais finansējums pedagogu kvalitātes pakāpju apmaksai, kopskaitā tas ir samazināts par 3771 eiro mēnesī. Rīgas Valsts 1. ģimnāzijai pedagogu kvalitātes pakāpju apmaksai finansējums samazināts par 1403 eiro, Rīgas Valsts 2. ģimnāzijai par 492 eiro, Rīgas Valsts 3. ģimnāzijai par 765 eiro, Āgenskalna Valsts ģimnāzijai par 717 eiro, bet Rīgas Valsts vācu ģimnāzijai samazinājums ir par 492 eiro mēnesī.

Valsts piešķirtā mērķdotācija būtiski ietekmējusi arī 9 no 12 Rīgas speciālajām skolām, kurām ir 100% valsts finansējums, un kurās netiek īstenota arī Ministru kabineta noteikumos atļautā mērķdotācijas pārdale. Tas liek secināt, ka šajās skolas būtiski ir samazinājies valsts piešķirtais finansējums pedagogu algām, tajā skaitā arī pedagogu kvalitātes piemaksām un piemaksām par darbu specifiskos apstākļos.

Minot Rīgai piešķirtās valsts mērķdotācijas apmēru, publiskajā telpā no Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) puses izskan apgalvojums, ka tas ir pieaudzis par 5 miljoniem eiro, salīdzinot 2015. gada septembra datus ar 2016. gada septembra datiem. Taču tas ir nekorekts salīdzinājums, jo 2015. gadā Rīgai valsts piešķirtais finansējums tika aprēķināts, vadoties pēc skolēnu skaita maijā, kad tas, kā katru gadu, ir būtiski zemāks nekā septembrī. Savukārt 2016. gadā finansējums tika piešķirts, vadoties pēc skolēnu skaita septembrī. Ja apskatām naudas summu, kāda bija nepieciešama aktuālajam skolēnu skaitam 2015. gada septembrī, tad reālais pieaugums ir tikai 3 miljoni eiro. Ja metodika, piešķirot mērķdotāciju būtu vienāda, un arī 2015. gada finansējums tiktu aprēķināts pēc reālā skolēnu skaita septembrī, tikai tad būtu korekti salīdzināt šajā gadā piešķirto mērķdotāciju ar pagājušajā gadā piešķirto.

Lai novērstu reformas radītās sekas, Rīgas pašvaldība jaunā mācību gada sākumā līdz 2016. gada beigām no sava budžeta skolām piešķīra 1 026 143 eiro, tādējādi samazinot to skolotāju skaitu, kuriem reformas rezultātā algas kļuvušas zemākas.

RD IKSD akcentē, ka publiskajā telpā ir izskanējis arī faktos nepamatots viedoklis par nesakārtoto Rīgas skolu tīklu. Jau kopš 2009. gada galvaspilsētā skolu tīkla pilnveidošanā ir ieguldīts vērienīgs darbs. 2009. gadā tika likvidētas 10 skolas, 2010. gadā reorganizētas 2 skolas un likvidētas 3 skolas, 2011. gadā likvidētas 2, bet reorganizētas 5 skolas, 2012. gadā likvidētas 2 skolas, 2013. gadā 2 skolām mainīts nosaukums, pārveidojot tās no vidusskolām uz pamatskolām un viena skola likvidēta, 2014. gadā reorganizētas 2 skolas, izveidojot vienu, savukārt 2015. gadā reorganizētas 2, bet likvidēta viena skola. Turklāt Rīgā nepārtraukti tiek veikts monitorings par situāciju izglītības iestādēs un regulāri tiek gatavoti priekšlikumi izglītības iestāžu tīkla pilnveidei.

Lai izvairītos no neviennozīmīgas datu interpretācijas saistībā ar jaunā pedagogu darba samaksas modeļa ieviešanu un tā radītām sekām Rīgas skolās, RD IKSD speciālisti ir gatavi iepazīstināt ar datiem un skaidrot šo datu aprēķinus.

Foto:Unplash/https://pixabay.com/en/users/Unsplash-242387//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/