PTAC vadītāja: Eiro ieviešanas periodā bijušas divas nopietnas lietas

Izplatītākie pārkāpumi un sūdzības bija par nepareizi konvertētu valūtu, taču kopumā komersanti ir ļoti centušies, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam «Rīta Panorāma» pastāstīja Patērētāju tiesību un aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa.

Bieži bija konstatēts, ka cena pēc konvertācijas bija zemāka nekā iepriekš. Lai arī komersanti izvēlējās apaļot cenas, nevarētu teikt, ka uzņēmumi censtos iedzīvoties uz eiro ieviešanu, raksta Apollo.lv.

Faktiski bija divas nopietnas lietas par negodīgu komercpraksi. Piemēram, vienā vietā norādīts pilnībā citādāks eiro kurss katrā veikala nodaļā – alkohola nodaļā viens, pārtikas nodaļā cits. Taču maz uzņēmēju bija negodīgi.

PTAC saņēma daudz iedzīvotāju sūdzības, patērētāji ļoti sekoja līdzi eiro ieviešanas procesam. Bija daudz sūdzības pat par viena centa cenu celšanu. Pirmajās divās nedēļās bija daudz sūdzību par sabiedrisko transportu. Apkopojot visas sūdzības, var teikt, ka 70-80% sūdzības bija pamatotas.

Kopumā tika gaidīts, ka būs mazāk pārkāpumu. Taču 35% pārbaudēs tika konstatēti dažādi pārkāpumi, bet jūnijā šis rādītājs bija 20%. Lielākā daļa pārkāpumu bija cilvēcīgās kļūdas. Kopumā visā eiro ieviešanas periodā tika piemērots 181 administratīvais sods, kas ir samērā labs rādītājs.

Cenu pieaugums tagad nav sagaidāms. Ja cenas būs jāceļ, tad tas nebūs saistīts ar eiro ieviešanu, jo tas ir atkarīgs no citiem faktoriem.

Kā zināms, jau ir beidzies cenu paralēlās atspoguļošanas periods – tas nozīmē, ka komersantiem vairs nav pienākums cenu atspoguļot divās valūtās.