Lembergs par skolu tīklu pētījumu: Aiz izmaiņām izglītības jomā stāv dzīvi bērni, nevis ķieģeli

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pasūtītais pētījums par optimālo skolu tīklu sasniedzis pašvaldības. Ar to iepazinusies arī Ventspils pašvaldība, kuras vadītājs Aivars Lembergs norāda, ka plānotās reformas izglītības jomā raisa virkni jautājumu, bet pats galvenais, nav zināms, cik pašvaldībām un valstij kopumā izmaksās šīs izmaiņas.

“Valdība, piemēram, ir akceptējusi izmaiņas Izglītības likumā, nosakot, ka mācības pirmajā klasē tiks uzsāktas no sešiem gadiem. Taču nav noteikts, cik tas izmaksās pašvaldībām, ne valstī kopumā. Nav zināmi daudzi apstākļi, kas nosaka šīs izmaksās, bet tai aiz stāv dzīvi bērni, nevis ķieģeļi,” skarbs savos izteikumos bija Lembergs, norādot, ka skaidrību jau, pirmkārt, svarīgi ir gūt skolotājiem un vecākiem.

Viņš norādīja, ka ir arī jautājums par pedagogu atalgojumu. Izteikts priekšlikums par straujāku algas celšanu pedagogiem pašvaldībās ar sakārtotu skolu tīklu.”Kritēji skolu tīklu sakārtošanai ir neskaidri. Tas ir “Jāņa sētas” pētījums, kurā privāta firma izsaka savu viedokli, bet “Jāņa sēta” nav ne skolu pārvalde, ne izglītības pārvalde, ne arī IZM, kā arī ne valdība vai parlaments, bet privāts kantoris,” uzsvēra Lembergs.

Ventspils mērs atzina, ka saistībā ar valdošo neskaidrību mudinājis Zaļo un zemnieku savienību (ZZS) pieprasīt no IZM dokumentu, kurā ir apstiprināta šī skolu tīklu reforma, bet tāda neesot. “Ir tikai Jāņa sētas viedoklis. Nav saprotams, kas ir optimāls skolu tīkls un ko tu var ieekonomēt,” sacīja politiķis.

Jau vēstīts, ka pētījumu “Optimālā vispārējās izglītības iestāžu tīkla modeļa izveide Latvijā” pēc IZM pasūtījuma no 2016. gada februāra līdz oktobrim veica karšu izdevniecība “Jāņa sēta”.

Pētījuma mērķis ir izpētīt aktuālos demogrāfiskos, infrastruktūras nodrošinājuma un iedzīvotāju mobilitātes aspektus un, balstoties uz izpētes un analīzes rezultātā iegūtiem oriģināliem kvantitatīviem un kvalitatīviem datiem un ņemot vērā agrāk veiktu saistītu pētījumu rezultātus, izveidot vispārējās izglītības iestāžu tīkla ģeotelpiskās plānošanas platformu un izstrādāt optimālo vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla modeli.