Latvijas iedzīvotāji arvien vairāk plāno savas ģimenes budžetu

Vairākums jeb 74,7% mājsaimniecību plāno savu budžetu – tas ir par 0,3% vairāk nekā pērn rudenī un par 2,3% vairāk nekā pagājušajā vasarā. Savukārt 23,4% mājsaimniecību budžetu neplāno vispār, liecina “Maxima mazumtirdzniecības kompass” pētījuma dati.

Biežāk tēriņi tiek plānoti ģimenēs, kurās ir bērni līdz 18 gadiem (par 4,9% vairāk nekā ģimenēs, kurās nav bērnu līdz 18 gadu vecumam). Salīdzinot pētījuma rezultātus ar iepriekš “Maxima mazumtirdzniecības kompass” ietvaros veiktajiem pētījumiem, redzams, ka vasaras periodā iedzīvotāji vismazāk domā par ģimenes budžeta plānošanu, savukārt, tuvojoties pavasarim, ģimenes budžeta plānošana atkal kļūst aktuālāka.

Vairāk savus tēriņus plāno Vidzemes (28%) un Rīgas (27%) iedzīvotāji, bet vismazāk – Zemgales iedzīvotāji (15%). Tēriņu plānošana raksturīgāka iedzīvotājiem ar vidēji zemiem un zemiem ienākumiem, kā arī šo atbildi biežāk minēja respondenti ar augstāko izglītību, vecumā no 25 līdz 34 gadiem (27%) un no 64 līdz 74 gadiem (30%).

“Ar budžeta plānošanu saistīta arī dārgāku pirkumu veikšana. Gada laikā pieaudzis arī to iedzīvotāju skaits, kuri plāno dārgāku pirkumu iegādi, kas varētu būt cieši saistīts ar PVN samazināšanu raksturīgiem dārzeņiem, augliem un ogām, jo cilvēkiem ir bijusi iespēja samazināt izdevumus pamatprecēm, tāpēc iespējams atvēlēt vairāk līdzekļus dārgākām precēm” norāda “Maxima Latvija” Biznesa analītikas departamenta direktore Zane Kaktiņa. 2018. gada janvārī jau 91% iedzīvotāju plānoja dārgāku pirkumu veikšanu (par 3,1% vairāk salīdzinājumā ar iepriekšējo pētījumu vidējo rezultātu).

Vairāk dārgāko pirkumu plāno sievietes, jauni cilvēki vecumā no 18 līdz 34 gadiem, kā arī mājsaimniecībās, kurās ir vairāk par četriem ģimenes locekļiem. Kā novērojams arī iepriekšējos pētījumos, visbiežāk iedzīvotāji dārgākus pirkumus veic no naudas summas, kas iepriekš tikusi uzkrāta (53,1%). Gada laikā naudas uzkrāšana dārgāku pirkumu iegādei kļuvusi īpaši populāra vīriešu vidū. Aptuveni puse iedzīvotāju (50,4%) iegādājas tikai tās preces, kuru izmaksas var segt no rīcībā esošajiem naudas līdzekļiem, nekrājot un neaizņemoties. e

Pētījums tika veikts sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS 2018. gada janvārī – tajā piedalījās 1005 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Foto: Pixabay