Ventspilī “Ventas ostas” pienesumu neredz

Turpinoties pašvaldību priekšvēlēšanu diskusijām Ventspilī, arī šoreiz starmešu gaismā – jautājums par Ventspils brīvostu un tās nākotni pēc vēlēšanām. Ņemot vērā, ka dati par kravu apgrozījumu Latvijas lielākajās ostās liecina, ka visdramatiskākais apgrozījuma kritums joprojām vērojams Ventspils ostā, loģiski radies jautājums – tā ir Ventspils pilsētas domes, valdības pārņemtās Ventspils brīvostas vai jaunizveidotās VAS “Ventas osta” atbildība?

Kā zināms, vairāki uzņēmēji un arī politiķi pauduši bažas par Satiksmes ministrijas (SM) virzīto lielo ostu pārvaldības reformu, kas paredz mainīt Rīgas un Ventspils ostu pārvaldību. Vēl vairāk – par spīti valdības izveidotajai “Ventas ostai”, kravu apgrozījums Ventspilī pērn krities par teju 40%, kas rada vēl lielāku satraukumu par to, vai jaunā reforma situāciju nepasliktinās un ar ko tad īsti nodarbojas jaunā kapitālsabiedrība?

Vaicāti par Ventspils brīvostas nākotni, LTV priekšvēlēšanu diskusijās “Attīstībai Par!” pārstāvis Edgars Čeporjus uzsvēra, ka kopš “Ventas ostas” dibināšanas joprojām nav redzams nekāds progress. Arī ostu reforma, kurā lielu lomu spēlē tieši Jaunā konservatīvā partija, ieilgusi.

Savukārt “Latvijai un Ventspilij” pārstāvis Jānis Vītoliņš uzsvēra, ka dome jau ir piedāvājusi savu kompromisu valdībai, proti, brīvostu sadalīt divās zonās – vienā pārkraut kravas un otrā attīstīt rūpniecību.

Atbildot uz Ventspils brīvostas pārvaldes valdes priekšsēdētāja vietnieka Ģirta Valda Kristovska taisnošanos, ka zemo kravu apgrozījumu ietekmē dažādi no brīvostas neatkarīgi apstākļi, Vītoliņš uzsvēra, ka divdesmit gadus, kopš viņš [Vītoliņš] bija brīvostas pārvaldē, nevienu brīdi kravu apjoms nenokritās zem 20 miljoniem tonnu.

“Jūs tagad esat amatā, un viena gada laikā ir vērojama katastrofāla situācija ar kravu apjomu,” Kristovskim uzsvēra Ventspils pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Vītoliņš.

Vienlaikus viņš atvairīja arī “Saskaņas” pārstāvja Alekseja Medvedeva no dažādām publikācijām paņemtos faktus, ka Ventspilī it kā nenorit darbs ar investoriem, norādot, ka “no Ventspils pilsētas domes puses darbs ar investoriem nav apstājies ne uz brīdi. [..] Tagad krīzes brīdis ir pāri un investori ir atgriezušies.”

Viņš uzsvēra, ka pēdējo mēnešu laikā bijušas pārrunas ar sešiem nopietniem investoriem. Skatītājiem gan radies jautājums – kāpēc ar to nenodarbojas “Ventas osta” vai Ventspils brīvostas pārvalde?

Jāatzīmē, ka Ventspils mērs Aivars Lembergs jau iepriekš ir norādījis uz to, ka “Ventas ostas” izveide ne tikai samazina kravu apgrozījumu, bet arī grauj investoru uzticību: ““Ventas ostas” veidojumu es varu nosaukt tikai kā aprobežotu, jo “Ventspils osta” ir simts gadus vecs brends. Tā ir muļķība, ko būtu viegli labot, likvidējot “Ventas ostu”. Bet viņi – taisni otrādi – tagad ostas aktīvu pārvaldi vēlas pārlikt uz “Ventas ostu”. Vārdu sakot, tas ir mērķtiecīgs darbs, lai Ventspils ostā būtu mazāk kravu, mazāk investoru, jo “Ventas ostu” neviens nepazīst,” uzsvēra politiķis.

Foto: F64