Valdība iešauj kājā tranzītnozarei

Valdība iešauj kājā tranzītnozarei

Ministru kabinets atbalstīja priekšlikumus grozījumiem Likumā par ostām, plānojot ieviest nodokli no ostu maksām par labu valsts budžetam.

Grozījumos likumā paredzēts noteikt, ka Rīgas brīvostas pārvalde, Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde ieskaita valsts pamatbudžetā maksājumu par valsts stratēģiskās infrastruktūras izmantošanu, kas ir vienāds ar šo ostu ieskaitījumiem pašvaldības speciālajā budžetā. Ieskaitītie finanšu līdzekļi tiek izmantoti valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai. Tādā veidā tranzītam tiks uzlikts papildus 10% nodoklis, kas sagraus Latvijas tranzīta konkurētspēju.

Vairums laikraksta Dienas Bizness aptaujāto uzņēmēju ir neizpratnē par to, kā vēl viens nodoklis varētu nākt par labu biznesam.

Kaut arī Satiksmes ministrija turpina paust iebildumus pret Ekonomikas ministrijas piedāvājumu un ir rosinājusi savu ostu maksājuma versiju (sadalīt uz pusēm starp valsti un attiecīgo pašvaldību tīro peļņu, kas paliek pāri, ja no brīvostu ienākumiem atņem izdevumus un investīcijas), šodien tika virzīts tālāk kaitnieciskais risinājums. Uzņēmēji bažījas, vai tikai satiksmes ministrs Anrijs Matīss nesāk sekot sava priekšgājēja Aivja Roņa pēdās, kuram neesot bijusi liela interese par nozares interešu aizstāvēšanu.

SIA Kuehne + Nagel valdes priekšsēdētājs Kārlis Soika uzdod retorisku jautājumu: piemēram, ja līdz šim nodokļu slogs ir 100 Ls, bet nākamgad 125 Ls, tad jautājums – kā tieši tas var palielināt mūsu konkurētspēju? Ja vēl pretī tiktu doti infrastruktūras uzlabojumi, paātrinātos kravu apstrāde, samazinātos laiks dažādām procedūrām, tad par ostu nodokli varētu runāt. Taču, ja valsts tikai grasās paņemt, neko pretī nedodot, tad ir pilnīgi skaidrs, ka tas nekādi nevar palielināt Latvijas konkurētspēju. Latvijas transporta un loģistikas jomā iesaistītie uzņēmumi jau tagad cieš no tā, ka kravām vieglāk šķērsot robežu Lietuvā nekā šeit. Šāds papildu slogs tikai vēl vairāk pasliktinās mūsu konkurētspēju, brīdina Kārlis Soika. 


Kamēr kaimiņvalstīs dara visu, lai palielinātu savu ostu konkurētspēju, mēs rīkojamies, lai to mazinātu, uzņēmēju bažas izsaka Latvijas Nacionālās kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijas prezidents Aivars Gulbis. Viņš pieļauj, ka apspriest varētu Satiksmes piedāvājumu aplikt ar nodokli atlikumu, kas pēc izdevumiem un investīcijām netiek ieguldīts attīstībā. Arī Latvijas Loģistikas asociācijas vadītājs Normunds Krūmiņš piekrīt, ka nekāda jauna nodokļa ieviešana Latvijas konkurētspēju nepalielinās.

Plāni uzlikt jauno nodokli tagad tiks skatīti Saeimā trijos lasījumos, kur profesionālās asociācijas turpinās iestāties pret nesaprātīgajiem ierosinājumiem.