Teju 80 % Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi, ka preces un pakalpojumi ir pieejami internetā

Jaunākie Mastercard un Finanšu nozares asociācijas pētījuma dati liecina, ka gandrīz 80 % Latvijas iedzīvotāju ir būtiski, ka uzņēmumu preces un pakalpojumus var iegādāties tiešsaistē. Turklāt, salīdzinot ar iepriekš veiktajām aptaujām, ir būtiski pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kuri internetā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Ja 2020. gadā to darīja vēl tikai katrs piektais iedzīvotājs, tad 2022. gadā tiešsaistē pirkumus veic jau katrs trešais. Aptauja veikta informatīvās kampaņas #viedpircējs ietvaros, kas Latvijā tiek īstenota šī gada aprīlī un maijā.

Atbildīgas e-komercijas pamats — mūsdienīgi un droši maksāšanas rīki

Tagad, kad iepirkšanās internetā kļūst arvien populārāka, tiešsaistes veikalu īpašniekiem būtu ļoti svarīgi parūpēties ne vien par e-veikalā pieejamajām precēm un pakalpojumiem, bet arī novērtēt, vai drošības pamatpasākumi ir veikti un vai tie nav jāpilnveido.

Mazie un vidējie uzņēmumi ir viens no kibernoziedznieku vieglāk pieejamajiem mērķiem, tādēļ svarīgi apzināties riskus un atbilstoši tiem sagatavoties. Tāpēc rūpēm par sava tiešsaistes veikala drošību būtu jābūt ikdienas nepieciešamībai. Kā liecina aptauja, Latvijas iedzīvotāji, iegādājoties preces vai pakalpojumus internetā, priekšroku dod maksājumiem ar karti vai izmanto pieslēgumu internetbankai, kas ir droši un mūsdienīgi maksāšanas rīki.

“Digitālo risinājumu loma mūsu ikdienas paradumos ir īpaši liela, tāpēc būtiski, lai iedzīvotāji un uzņēmēji ne tikai gudri izmanto digitālo rīku priekšrocības, bet vienlaikus rūpējas arī par savu digitālo drošību. Mēs esam gandarīti, ka kopā ar partneriem — Finanšu nozares asociāciju un Latvijas bankām — turpinām izglītojošo kampaņu #viedpircējs. Redzam, ka uzņēmēji pielāgojas jaunajai realitātei un viedpircēju pieprasījumam, piedāvājot savas preces un pakalpojumus arī tiešsaistē. Tādēļ ar šo kampaņu vēlamies atgādināt, cik būtiski, ka arī uzņēmēji rūpējas par digitālo drošību, tādējādi pasargājot savus klientus un biznesu,” uzsver Pīters Olbings (Peter Olbing), Mastercard Biznesa attīstības vadītājs Ziemeļvalstīs un Baltijā.

Latvijā turpina nostiprināties iepirkšanās paradumi, kas raksturīgi #viedpircējam

Arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju kļūst par viedpircējiem. Tie domā un rīkojas digitāli — iepērkas ilgtspējīgi, veic ikdienas pirkumus tiešsaistē un norēķinās, izmantojot visus pieejamos modernos maksāšanas rīkus, tostarp maksājumu kartes, zina, kā iepirkties tiešsaistē gudri un droši, spēj atpazīt uzticamus tiešsaistes veikalus un izvēlas drošus maksājumu veidus, pasargājot sevi no krāpšanas.

“Iepirkšanās tiešsaistē ir kļuvusi par ikdienas neatņemamu sastāvdaļu. Jo vairāk iepērkamies tiešsaistē, jo lielāka interese krāpniekiem tur izlikt savus slazdus. Tāpēc tagad, kad vairums sabiedrības pavada arvien vairāk laika digitālajā vidē, ir jābūt īpaši zinošiem. Kopā ar mūsu partneriem — Mastercard un Latvijas bankām — informēsim Latvijas iedzīvotājus, kā pilnveidot savas zināšanas par drošu iepirkšanos internetā un digitālās pratības jautājumiem kopumā. Ar informatīvo kampaņu īpaši turpināsim izglītot seniorus, aicināsim jauniešus palīdzēt saviem vecākiem un vecvecākiem apgūt un pilnveidot zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas, lai droši iepirktos internetā,” uzsver Sanita Bajāre, Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētāja.

Par virtuālās krāpšanas upuri var kļūt jebkurš

Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju (56 %) savas zināšanas par drošu iepirkšanos internetā kopumā vērtē kā labas. 81 % Latvijas iedzīvotāju norāda, ka pēdējā gada laikā nav saskārušies ar krāpšanas mēģinājumiem tiešsaistē, tomēr 33 % no tiem, kuri ir saskārušies ar krāpniecības mēģinājumu, nav spējuši to atpazīt un iekrituši, liecina aptaujas dati.

Ar krāpšanu var saskarties ne tikai iepērkoties internetā, tādēļ kampaņas #viedpricējs ietvaros informēsim par populārākajām krāpšanas shēmām, kā tās atpazīt un kā no tām izvairīties. Pēc Finanšu nozares asociācijas datiem kopumā četrās lielākajās Latvijas bankās šī gada pirmajos divos mēnešos izkrāpto līdzekļu apmērs banku klientiem, pašiem apstiprinot maksājumu, sasniedzis 1,2 miljonus eiro, no tiem 360 ir telefonkrāpšanas gadījumi, izkrāpjot 268 737 eiro. Tāpat konstatēts 261 investīciju krāpšanas gadījums, izkrāpjot 629 988 eiro, un 188 cita veida krāpšanas gadījumi, izkrāpjot kopumā 276 494 eiro.

Fakti no pētījuma par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem internetā

• Vairāk nekā trešdaļa respondentu (38 %) internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī (katru nedēļu — 8 %, vairākas reizes mēnesī — 30 %). 18 % aptaujāto iedzīvotāju internetā iepērkas retāk nekā reizi mēnesī, 17 % — pāris reižu gadā, bet 4 % — retāk nekā reizi gadā. 6 % respondentu ir norādījuši, ka internetā neiepērkas.
• Jauniešiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem tas, ka preces vai pakalpojumi ir pieejami internetā, ir vissvarīgāk — to norādījuši 90 % respondentu šajā vecumā grupā. Vienlaikus arī 64 % senioru atzīmē, ka tas viņiem ir nozīmīgi. Abās vecuma grupās tas ir 10 % pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo aptauju 2020. gadā.
• Latvijas iedzīvotāji kā galvenos tiešsaistes iepirkšanās ieguvumus min iespēju ātri un ērti salīdzināt cenu piedāvājumus dažādos veikalos (63 %), laika ietaupījumu (51 %), ērtu preču piegādi (izmantojot kurjeru vai pakomātu) (35 %), plašāku sortimentu (28%), kā arī bezkontakta piegādi (24 %).
• Latvijas iedzīvotāji tiešsaistē visbiežāk iegādājās mājsaimniecības tehniku un elektronikas preces (59 %), apģērbu un apavus (45 %), skaistumkopšanas preces (31 %). Divreiz pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kas internetā sākuši iegādāties arī pārtiku — katrs piektais izvēlas šo iespēju.
• 72 % Latvijas sabiedrības uzskata, ka bezkontakta maksājums ir drošs norēķinu veids. Tas ir būtisks pieaugums, salīdzinot ar 2019. gada septembri, kad tā uzskatīja 42 % iedzīvotāju.