Satraukums par ostu reformu un tās patiesajiem mērķiem saglabājas

Saeima šonedēļ konceptuāli atbalstīja izmaiņas ostu likumā, kas paredz mainīt lielo ostu pārvaldības modeli, savukārt mazajām ostām – izvēlēties savu pārvaldības formu. Kamēr valdības politiķi ir pārliecināti, ka ostu reforma palielinās valsts ietekmi lēmumu pieņemšanā un nodrošinās efektīvāku resursu izmantošanu, satraukumu rada fakts, ka ostu likums uz Saeimu aizsūtīts nesagatavots un situācija saistībā ar kravu apgrozījumu tikai un vienīgi pasliktinās.

Kā zināms, grozījumi paredz noteikt, ka katrai lielajai ostai būs sava kapitālsabiedrība, kuras kapitāldaļas (akcijas) piederēs valstij. Tāpat akcijas varēs piederēt arī pašvaldībai ar nosacījumu, ka valstij būs ne mazāk kā divas trešdaļas kapitāldaļu.

Ventspils domes priekšsēdētāja 1. vietnieks Jānis Vītoliņš pauda viedokli, ka ostu reformas likums ir nesagatavots. Grozījumi tikuši virzīti bez saskaņošanas ar pašvaldībām un bez virkni sociālo partneru atbalsta.

Bažas rada arī situācija ar kravu apgrozījumu. “Diemžēl lejupslīde kravu apgrozījumā turpinās. Ventspilī ir vēl par 12% samazinājies kravu apgrozījums, salīdzinot ar pagājušo gadu, kas bija sliktākais gads pēdējo piecdesmit gadu laikā, tā kā diemžēl nekādu uzlabojumu kravu apgrozījumā nav. Neapšaubāmi, ka bēdīga ziņa ir situācija Baltkrievijā, kur nav redzama stabilitāte vai ekonomiskie uzlabojumi. [..] Tas var atstāt nelabvēlīgu ietekmi uz Ventspils ostu,” pauda Vītoliņš.

Kā zināms, arī Ventspils mērs Aivars Lembergs ir skeptiski vērtējis ostu reformu, norādot, ka līdz šim nav atradies neviens, kas pamatotu ostu reformas nepieciešamību.

“Šī valdības totālā bezatbildība ir nodarījusi milzīgu morālu un materiālu kaitējumu Latvijas valstij un veselai virknei konkrētu saimniecisko subjektu un arī cilvēku. [..] Atklāti sakot, es domāju, ka viņi savā stulbumā, aprobežotībā un idiotismā nepadomāja un nodemonstrēja pilnīgu trulumu. Jo, ja viņi būtu, piemēram, man pajautājuši, kādas tam būs sekas, es būtu viņiem to visu uzrakstījis,” iepriekš jau bija norādījis Lembergs.

Kā zināms, kopš valsts pārvaldībā pārņemtas Rīgas un Ventspils ostas un tajās vairs nedarbojas pašvaldību pārstāvji, ostās vērojams vērienīgs kravu apgrozījuma kritums – vissliktākā situācija ir Ventspils ostā, kur kravu apgrozījums pērn kritās par 41,5%.

Foto: F64