Pētījums: Iepirkšanās internetā pēdējā gada laikā piedzīvo strauju izaugsmi

Starptautiskais interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums Gemius veicis ikgadējo E-komercijas pētījumu par Latvijas interneta lietotāju iepirkšanās paradumiem tiešsaistē. Tā dati liecina par strauju izaugsmi e-komercijas nozarē un iepirkšanās internetā paradumu maiņu. Ievērojami pieaudzis ne vien to respondentu skaits, kas iepirkušies internetā, bet arī pieaugusi tā aptaujāto daļa, kas uzskata, ka viņu tēriņi internetā šogad pieaugs. 72 procenti aptaujāto tiešsaistē iepērkas vismaz reizi mēnesī un biežāk.

Gemius februārī veiktajā E-komercijas pētījumā noskaidrots, ka pēdējā pusgada laikā pirkumus internetā veikuši 85 procenti aptaujāto Latvijas interneta lietotāju, kas ir par 8 procentpunktiem vairāk nekā tieši pirms gada – 2020. gada februārī, kad Latviju vēl nebija sasniegusi Covid-19 pandēmija un ar to saistītie ierobežojumi. Ja pagājušā gada sākumā 8 procenti aptaujāto norādīja, ka neiepērkas internetā un neplāno to darīt, tad šogad tikai 5 procenti respondentu sliecās uz šo izvēli, kamēr teju 10 procenti aptaujāto plāno tuvākajā laikā uzsākt iepirkšanos internetā.

Jāatzīmē, ka 72 procenti aptaujāto pirkumus internetā veic vismaz reizi mēnesī – to skaitā 18 procenti vienu vai vairākas reizes nedēļā, bet lielākā daļa – 34 procenti – vairākas reizes mēnesī. Tikmēr 20 procenti aptaujāto pēdējā pusgada laikā internetā iepirkušies vismaz reizi mēnesī. Vēl 2020. gada februārī reizi mēnesī un biežāk iepirkās tikai puse aptaujāto interneta lietotāju. Tikmēr 18 procenti aptaujāto šogad norādījuši, ka internetā iepērkas vismaz reizi vai dažas trīs mēnešu periodā, kamēr pirms gada šis rādītājs sastādīja pat 31 procentu respondentu.

Vaicāti par plānotajiem tēriņiem, šogad tikai 45 procenti aptaujāto norādījuši, ka viņu tēriņi tuvākā gada laikā visticamāk nemainīsies, kamēr tieši pirms gada šādi uzskatīja 61 procents respondentu. Tikmēr strauji pieaudzis to aptaujāto skaits, kas uzskata, ka tēriņi internetā pieaugs – ja 2020. gada februārī šādu izvēli norādīja ceturtdaļa aptaujas dalībnieku, tad šogad jau 43 procenti respondentu.

Lai vērtētu e-veikalu digitālo risinājumu kvalitāti, radošo izcilību un inovācijas, veidojot un attīstot uzņēmējdarbību tiešsaistē, pirmo reizi Latvijā norisināsies konkurss “E-komercijas zvaigzne 2021”, kurā tiks noskaidroti izcilākie Latvijas e-komercijas uzņēmumi. Konkursā līdz 8. aprīlim ir iespējams pieteikties ikvienam Latvijā strādājošam uzņēmumam, kurš savas preces vai pakalpojumus piedāvā iegādāties attālināti. Konkursa iniciatori un atbalstītāji ir uzņēmumi “Printful” un “Omniva Latvija”.

“E-komercijas klients ir prasīgāks nekā jebkad. Tas, protams, ir saistīts ne tikai ar pielāgošanos klātienes tirdzniecības ierobežojumiem, bet arī ar arvien jaunām iepirkšanās iespējām un pieaugošo e-veikalu skaitu. Pagājušais gads ir devis vairākus fantastiskus e-komercijas piemērus visdažādākajās jomās, un konkursā “E-komercijas zvaigzne” mēs vēlamies godināt Latvijas uzņēmējus, kuri spējuši attīstīt savu komercpraksi interneta vidē,” skaidro konkursa “E-komercijas zvaigzne 2021” žūrijas priekšsēdētājs aģentūras “Element Digital” vadītājs Arnis Jēkabsons.