Lietuvas uzņēmums “Akropolis Group” iegādājas tirdzniecības centru “Alfa”

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu atļaut Lietuvas uzņēmumam “Akropolis Group” iegūt izšķirošu ietekmi pār uzņēmumu “Delta Property”, kura pārvaldībā ir tirdzniecības centrs “Alfa” Rīgā, informēja KP.

UAB “AKROPOLIS GROUP” pašreizējie un plānotie darbības veidi ir holdingkompāniju darbība, meitas sabiedrībām piederošu tirdzniecības centru pārvaldīšana. Uzņēmums ir multifunkcionālo tirdzniecības centru operators, kam pieder četri centri un divas biroja ēkas Lietuvā un Latvijā. Viens no centriem atrodas Rīgā – multifunkcionālais tirdzniecības centrs “Akropole”.

Savukārt SIA “Delta Property” nodarbojas ar sava vai nomāta nekustamā īpašuma izīrēšanu un pārvaldīšanu, iznomājot tirdzniecības telpas dažādiem mazumtirdzniecības un pakalpojumu sniedzēju uzņēmumiem. Uzņēmums ir multifunkcionālā tirdzniecības centra “Alfa” īpašnieks, apsaimniekotājs un attīstītājs. Tādējādi apvienošanās rezultātā ietekmētais tirgus ir tirdzniecības telpu iznomāšanas multifunkcionālo tirdzniecības centru tirgus Rīgā un tās tuvākajā apkārtnē.

Lietas ietvaros KP aptaujāja konkurējošus multifunkcionālos tirdzniecības centrus un nomniekus, lai noskaidrotu to viedokli saistībā ar konkrētā tirgus definīciju, kā arī cik tuvi aizvietotāji ir apvienošanās dalībnieki. Multifunkcionālo tirdzniecības centru telpu nomas klientu klāsts ir plašs. Svarīgs ir fakts, ka veikalu īpašnieki nav ierobežoti nomāt telpas tikai no viena pakalpojumu sniedzēja, kā rezultātā veikalu īpašnieks var nodrošināt savus pakalpojumus vairākos centros. Vairākums aptaujāto nomnieku un centru norādīja, ka pēdējos četros gados tirgū ir pieaugusi konkurence, kā arī pakalpojumu kvalitāte. Tas varētu būt skaidrojams ar esošo multifunkcionālo tirdzniecības centru paplašināšanos, piemēram, “Alfa” un “Origo” rekonstrukcija un jaunu centru ienākšanu tirgū – “Akropole” un “Sāga”.

KP konstatēja, ka multifunkcionālā tirdzniecības centra “Akropole” ienākšana tirgū 2019. gadā neatstāja būtisku ietekmi uz multifunkcionālā tirdzniecības centra “Alfa” darbību. Aptaujātie tirdzniecības centri un nomnieki norādīja, ka centri “Akropole” un “Alfa” nav tuvākie konkurenti, un to telpas ir aizvietojamas ar telpām citu konkurentu tirdzniecības centros. KP vērtējumā apvienošanās rezultātā apvienotajam tirgus dalībniekam konkrētajā tirgū būtiski nepalielināsies iespēja izstumt no tirgus konkurentus. KP nekonstatēja, ka UAB “AKROPOLIS GROUP” būtu iespēja izmantot savu tirgus varu pret esošajiem tirgus dalībniekiem, ierobežojot vai kavējot potenciālo tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū vai to paplašināšanos.

Izvērtējot uzņēmumu sniegto un KP rīcībā esošo informāciju, KP secina, ka apvienošanās rezultātā būtiski nemainīsies tirgus struktūra, nemazināsies konkurence un neizveidosies vai nenostiprināsies dominējošais stāvoklis ietekmētajā tirgū Latvijā, kurā darbojas apvienošanās dalībnieki. Tāpēc apvienošanās darījums ir atļaujams.