Eksperts: Par spīti nospiestajam vērtējumam, mazumtirdzniecība pieaug

Eksperts: Par spīti nospiestajam vērtējumam, mazumtirdzniecība pieaug

Pēc visai bālā janvāra veikuma februārī mazumtirdzniecība aktivizējās. Februārī, salīdzinot ar janvāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums palielinājies par 1.5%. Par 0.3% pieauga pārtikas preču apgrozījums, bet nepārtikas preču pārdošanas apjomi pateicoties aktīvākai auto degvielas tirdzniecībai (+8%), pakāpās par 2.2%.

Februārī, salīdzinājumā ar niecīgo 0.3% pieaugumu janvārī, gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 3.6%. Arī februārī uz leju kopējos datus turpināja vilkt degvielas patēriņa aktivitātes krišanās (-4.2%). Augstās cenas un ierobežotā pirktspēja vieš korekcijas degvielas patēriņā, kas būtiski ietekmē arī kopējos rādītājus. Izslēdzot šo efektu, kopējais mazumtirdzniecības pieaugums sasniedz 5.4%. Pārtikas preču tirdzniecībā apgrozījums kritums no 1.9% janvārī saruka līdz 0.9 %. 

Neskatoties uz visai stagnatīvo vērtējumu un zemo pirktspēju, mazumtirdzniecības apgrozījums šogad rādīs pieaugumu. Vidējais pieaugums varētu sasniegt 4-5%. Liela loma būs patērētāja noskaņojumam un turpmākās ekonomikas vērtējumam, kā arī pēdējā laikā strauji pieaugušajām degvielas un pārtikas cenu izmaiņām. Daļu potenciālā pieauguma var noēst kāpjošā inflācija, kam gada otrajā pusē ir jākļūst mērenākai. Depozīta apjomi norāda, ka daļa sabiedrības turpina uzkrāt līdzekļus, nevis tērē. Tādēļ arī subjektīviem faktoriem būs ietekme uz mazumtirdzniecības attīstību, kur nozīmīga loma būs budžeta konsolidācijas veidotajam fonam. Nevienmērīgi, bet vērojamais ekonomikas aktivitātes pieaugums, jo īpaši uz eksportu vērstajās nozarēs, sāks atsaukties arī atalgojuma kāpumā. Tāpat, jo īpaši Rīgā, lielu aktivitāti lielveikalos uzturēs tūristi, kas vienam otram veikalam pērnā gada nogalē ir ļāvis pārsniegt pat 2008.gada rādītājus. Daļa aktivitātes turpinās virzīties uz ēnu pusi, kur cenas, galvenokārt uz nodokļa rēķina, ir zemākas.