Deflācija pērn – 1,2%

Patēriņa cenas 2009.gadā samazinājās par 1,2%, tai skaitā precēm – par 1,2%, bet pakalpojumiem – par 1,0%. 2008.gadā patēriņa cenas pieauga par 10,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām 2009.gadā bija cenu kritumam pārtikai un bezalkoholiskiem dzērieniem, ar mājokļa uzturēšanu saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, kā arī cenu pieaugumam alkoholiskiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, transportam un medicīnai. Pārtikas preču un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis samazinājās par 6,3%.

Lielākā ietekme uz cenu līmeņa kāpumu bija alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kas gada laikā kļuva dārgāki attiecīgi par 12,6% un 28,7%. Cenu pieauguma pamatā bija gan PVN, gan akcīzes nodokļa paaugstināšana. Alkoholiskajiem dzērieniem straujākais cenu pieaugums bija stiprajiem dzērieniem – par 20,8%, savukārt alum – vismazākais – par 2,2%.

Cenu pieaugumu veselības grupā galvenokārt noteica izmaiņas veselības aprūpes finansēšanas kārtībā, kā arī nodokļu izmaiņas. Medikamentu un medicīnas preču vidējais cenu līmenis pieauga par 12,9%. Vidējā cenu līmeņa pieaugumu ietekmēja arī pacientu līdzmaksājumu palielināšana kompensējamiem medikamentiem. Ambulatorie pakalpojumi sadārdzinājās vidēji par 9,8%. Pacientu iemaksu pieaugumu daļēji kompensēja cenu samazināšanās maksas medicīnas pakalpojumiem. Stacionārie (slimnīcu) pakalpojumi gada laikā sadārdzinājās vairāk nekā divas reizes.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām transporta grupā bija cenu kāpumam degvielai par 20,4%. Dārgāki kļuva pasažieru pārvadājumu pakalpojumi: vilcienu un tramvaju biļešu cenas pieauga par 18,2%, sauszemes transporta – par 5,4%. Savukārt lētāka kļuva transporta līdzekļu iegāde – par 7,5%, rezerves daļas un piederumi – par 7,3%, personīgā transporta uzturēšanas un remonta pakalpojumi – par 16,0%.

No pārējām patēriņa grupām atzīmējama cenu samazināšanās ēdināšanas pakalpojumiem par 6,8%, TV, audio, video, datortehnikai – par 10,1%, apdrošināšanas pakalpojumiem – par 25,7%, mēbelēm – par 8,6%, telekomunikāciju pakalpojumiem – par 2,6%.

12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir palielinājies par 3,5%. 2008. gadā šis rādītājs bija 15,4%.

Decembrī, salīdzinot ar novembri, patēriņa cenas samazinājās par 0,5% (gan precēm, gan pakalpojumiem vidējās cenas saruka par 0,5%). 2008.gada decembrī, salīdzinot ar 2008.gada novembri, patēriņa cenas arī kritās par 0,5%.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām mēneša laikā bija cenu kritumam apaviem, apģērbam un degvielai, kā arī cenu kāpumam augļiem, pienam, sieram un olām.

Sezonas atlaižu un izpārdošanu ietekmē apaviem cenas samazinājās par 6,3%, bet apģērbam – par 2,8%.

Degvielas cenas saruka vidēji par 1,7%, tai skaitā benzīnam – par 1,6%, bet dīzeļdegvielai – par 2,3%.

Sezonas ietekmē par 5,4% pieauga augļu cenas, bet dārzeņi kļuva par 2,6% dārgāki. Pienam un piena produktiem cenas palielinājās par 0,8%, sieriem – par 0,9%, bet olām – par 4,3%, ko ietekmēja gan ražotāju cenu kāpums, gan dažādu akciju noslēgšanās.

Noslēdzoties atlaidēm, dārgākas kļuva mēbeles, grīdsegumi un medikamenti. Sezonas ietekmē sadārdzinājās ziedi, kā arī tūrisma pakalpojumi.

Avots: BNA Latvia