Autogāzei cenu pagaidām necels

Francija uzlikusi veto Eiropas Komisijas iecerei pielīdzināt autogāzes akcīzes nodokli dīzeļa un benzīna akcīzei, kas autovadītāju ieguldījumus gāzes iekārtās padarītu bezjēdzīgus.

Arī pašmāju politiķi par likmju pielīdzināšanu vairs nerunā. Finanšu ministrija NRA.lv apstiprina, ka pēc likmes pacelšanas ar 1. janvāri tālāka akcīzes pielīdzināšana netiek plānota. Vakar autogāze maksāja 61,62 centus litrā. Aptuveni uz pusi lētāk nekā abas pārējās degvielas, un šī – ar zemāku nodokļa likmi nodrošinātā ekoloģiskā atlaide – arī ir tā, kas braukšanu ar gāzi padara pievilcīgu.

Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs lēš, ka Latvijā ir ap 50 000 spēkratu, ko darbina autogāze, un to skaits turpina pieaugt. Pēc pērn politiķu izprovocētajiem satricinājumiem tirgus pašlaik nomierinājies – cilvēki nebaidās investēt gāzes iekārtās. Te jāatgādina, ka autogāze nav luksusa auto degviela. Tā atvieglo dzīvi mazāk turīgajam autobraucēju slānim un ļauj ietaupīt uzņēmumiem.

Protams, nozīmīgāks šis degvielas veids ir valstīm, kurās darbojas savas naftas pārstrādes rūpnīcas – Polijai, Lietuvai. Arī Beniluksa valstīm. Tās bija aktīvas autogāzes aizstāves. Taču galavārdu šai diskusijā pateica Francija. Precīzāk – tā kategoriski atteicās apspriest akcīzes priekšrocību atņemšanu autogāzei. Un arī Eiropas Komisijas motivācija nebija pārliecinoša. Oficiāli pieķeršanās autogāzei tika skaidrota ar nepieciešamību veicināt atjaunojamo resursu izmantošanu transportā, bet gāzi no tās pašas naftas vien iegūst. Taču patiesībā visi apzinājās, ka Eiropai krīzes apstākļos vienkārši trūkst naudas.

V. Bergs gan atgādina: «Nodokļu direktīva joprojām ir atvērta, un mēs nezinām, vai nākotnē nodokļa likmes netiks paaugstinātas visiem fosilās degvielas veidiem. Taču autogāzei labvēlīgā proporcija tiks saglabāta. Pārāk daudzās valstīs šī nozare tiek atbalstīta.» Vēl viena pozitīva ziņa autobraucējiem ir tā, ka, Eiropas Komisijai pat pieņemot lēmumu par minimālo akcīzes likmju celšanu, Latviju tas varētu neietekmēt vai ietekmēt minimāli, jo no šī gada likmes jau esam pacēluši pēc savas iniciatīvas.

Jāatgādina, pērn tas izraisīja lielu sašutumu autogāzes lietotāju vidū, un nepilnas nedēļas laikā vairāk nekā desmit tūkstoši braucēju parakstīja petīciju pret nodokļa palielināšanu. Savukārt autogāzes uzņēmumi un to lobisti biedēja ar nozares bojāeju. Daļēji arī šo aktivitāšu rezultātā nodokļa pieauguma izraisītais cenas sadārdzinājums bija minimāls – vien pāris santīmu.

Imants Vīksne