Ar iedzīvotāju palīdzību VID pieķer divus uzņēmumus, kuros maksā „aplokšņu algas”

Ar iedzīvotāju palīdzību VID pieķer divus uzņēmumus, kuros maksā „aplokšņu algas”

Pateicoties iedzīvotāju sniegtajai informācija par iespējamajiem nodokļu nemaksāšanas gadījumiem un operatīvi veiktiem nodokļu kontroles pasākumiem, Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) 2011.gada oktobrī nedēļas laikā izdevies atklāt divus „aplokšņu” algu izmaksas gadījumus kopumā vairāk kā 64 tūkstošu latu apmērā divos uzņēmumos Rīgā, kas nodarbojās ar elektrisko iekārtu ražošanu un uzstādīšanu mehāniskajiem transportlīdzekļiem, automobiļu apkopi un remontu un ar medicīnas preču un iekārtu ražošanu.

2011.gada oktobrī VID nodokļu kontroles speciālisti nedēļas laikā īstenojuši divus vērienīgus kontroles pasākumus divos uzņēmumos Rīgā, kas bija norādīti iedzīvotāju sniegtajā informācijā. Abos gadījumos, veicot tematiskās pārbaudes sadarbībā ar VID Finanšu policijas pārvaldes kolēģiem un Valsts policijas Ekonomikas policijas biroja darbiniekiem, VID nodokļu kontroles speciālistiem izdevās konstatēt būtiskus pārkāpumus un iegūt pierādījumus algu izmaksai „aploksnēs” 64 524 latu apmērā.  

Pārbaužu laikā abos uzņēmumos tika konstatēts, ka skaidrās naudas atlikums uzņēmuma kasēs  būtiski pārsniedza grāmatvedības dokumentos atspoguļoto. Tāpat pārbaužu laikā tika izņemti saraksti par darbiniekiem skaidrā naudā veiktajām izmaksām, kas atšķiras no grāmatvedības dokumentos atspoguļotajiem datiem un tiem algu apmēriem un veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokļa iemaksām, kas uzrādītas uzņēmumu iesniegtajos pārskatos VID – „Ziņojums par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no darba ņēmēja darba ienākumiem un iedzīvotāja ienākuma nodokli pārskata mēnesī”.

Tematiskās pārbaudes laikā tika konstatēts, ka uzņēmums, kas nodarbojas ar medicīnas preču un iekārtu ražošanu, kopš 2011.gada septembra, nenodibinot darba tiesiskās attiecības, nodarbinājis 18 cilvēkus, kuriem darba samaksa veikta „aploksnēs”.

Savukārt ar uzņēmuma, kas nodarbojas ar elektrisko iekārtu ražošanu un uzstādīšanu mehāniskajiem transportlīdzekļiem, automobiļu apkopi un remontu, darbiniekiem darba līgumi bija noslēgti, taču tajos norādīta minimālā valstī noteiktā mēnešalga, proti, 200 lati, bet pārējā algas daļa maksāta „aploksnēs”. Precīzs šī uzņēmuma darbinieku skaits, kuri saņēma ne tikai minimālo mēnešalgu, bet arī algu „aploksnē”, vēl tiek precizēts, bet tie varētu būt vismaz 40 darbinieki.

Šobrīd ir noskaidrots, ka kopumā 2011.gada laikā abu uzņēmumu darbiniekiem „aploksnēs” tika izmaksāti vismaz 64 524 lati.

Par tematisko pārbaužu laikā konstatētajiem pārkāpumiem pret abiem uzņēmumiem ir uzsāktas lietvedības administratīvo pārkāpumu lietās saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.6 panta 1.daļu1 par normatīvajos aktos noteikto grāmatvedības kārtošanas nosacījumu neievērošanu, un tiek lemts jautājums par turpmāko kontroles  pasākumu veikšanu.

VID 2011.gada 25.oktobrī jau informēja, ka, veicot kontroles pasākumus pamatojoties uz iedzīvotāju sniegto informāciju, kādā daudzdzīvokļu namā Rīgā tika atklāta, iespējams, nereģistrēta ārvalsts uzņēmuma pārstāvniecība ar vismaz 74 nodarbinātajiem.

VID pateicas iedzīvotājiem par precīzas un detalizētas informācijas sniegšanu par nodokļu nemaksāšanas gadījumiem, kas palīdz atklāt pārkāpumus valsts ieņēmumu jomā.

VID aicina iedzīvotājus arī turpmāk gadījumos, ja viņu rīcībā ir informācija par iespējamiem nodokļu nemaksāšanas gadījumiem, zvanīt uz VID diennakts bezmaksas uzticības tālruni 80009070, izvēloties tēmu „Nodokļu nemaksāšana, „aplokšņu” algas””. Iedzīvotājiem lūgums sniegt iespējami precīzu informāciju, piemēram, norādot uzņēmuma nosaukumu, „aplokšņu” algu izmaksas vietas adresi, kabinetu, datumu, laiku, uzņēmuma amatpersonu vārdus, uzvārdus un citu konkrētu informāciju, kas VID speciālistiem dotu iespēju maksimāli precīzi plānot kontroles pasākumus. Informāciju iespējams sniegt latviešu, krievu un angļu valodā. Informācijas sniedzējam ir tiesības saglabāt anonimitāti.