
Kopuzņēmums RB Rail AS, kas sadarbībā ar Rail Baltica projekta īstenotājiem koordinē arī Eiropas Savienības finansējuma pieteikumu sagatavošanu un iesniegšanu, informē, ka Rail Baltica projektam piešķirti 295,5 miljoni eiro papildu finansējuma no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) uzsaukuma šajā daudzgadu budžeta periodā. Piešķirtais finansējums tiks novirzīts būvniecības un tehnisko darbu īstenošanai Igaunijā, Latvijā un Lietuvā, tostarp dzelzceļa pamattrases izbūvei, elektroapgādes sistēmu projektēšanai un pārrobežu projekta koordinācijai. No kopējās summas aptuveni 47,1 miljoni eiro ir piešķirti Igaunijai, 153,5 miljoni eiro – Latvijai, un 94,9 miljoni eiro – Lietuvai. Piešķirtās summas katrai dalībvalstij ietver arī koordinatora RB Rail AS finansējumu.
Magda Kopčinska, Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta ģenerāldirektore uzsvēra: „Piešķirot vairāk nekā 295 miljonus eiro Rail Baltica projektam un līdzvērtīgu summu ieguldot darbos uz blakus esošās E75 dzelzceļa līnijas Polijā, Eiropas Komisija atkārtoti apliecina apņemšanos integrēt Baltijas valstis plašākā Eiropas dzelzceļa tīklā. Pārrobežu savienojamības stiprināšana starp Baltijas valstīm, Poliju un citām ES dalībvalstīm uzlabos dzelzceļa transporta efektivitāti un drošību, vienlaikus veicinot ekonomisko konkurētspēju visā kontinentā.”
“Šis finansējums nāk būtiskā brīdī Rail Baltica projektam,” norāda Marko Kivila, RB Rail AS pagaidu izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs. “Tas ļauj mums turpināt būvniecību bez kavējumiem, īpaši tajos posmos, kur darbi jau notiek visās trīs Baltijas valstīs. Pateicamies visām dalībvalstīm par atbalstu balsojumā. Ņemot vērā pieejamo finansējuma apjomu, mēs pieteicām tās aktivitātes, kas šobrīd ir vislabāk sagatavotas īstenošanai.”
Šī summa ir maksimāli pieejamais finansējums šajā uzsaukumā, ņemot vērā pieejamos budžeta ierobežojumus. Jūlijā plānots uzsākt diskusijas par finansēšanas līguma tvērumu un tajā iekļautajām aktivitātēm.
Eiropas Savienošanas instrumenta piešķirtais finansējums nodrošina projekta turpmāku virzību. Šobrīd būvdarbi notiek aptuveni 160 kilometru garos pamattrases posmos, vienlaikus turpinās darbs pie dzelzceļa apakšsistēmu ieviešanas: elektrifikācijas iepirkuma process ir noslēdzies un līgums ir parakstīšanas stadijā, savukārt kontroles–komunikācijas un vadības sistēmu iepirkumi vēl norit.
Plānots, ka līdz 2025. gada beigām būvniecības stadijā būs aptuveni 43 % no Rail Baltica pamattrases. Līdz šim projektam ir nodrošināts vairāk nekā 4 miljardu eiro finansējums, kur nozīmīgu daļu veido Eiropas Savienības un dalībvalstu ieguldījums. Ņemot vērā inflācijas izraisīto izmaksu pieaugumu, Rail Baltica apsver papildu finansēšanas mehānismus, tostarp publiskās un privātās partnerības (PPP) modeļus un Eiropas Savienības Militārās mobilitātes fonda līdzekļu piesaisti.