VK: lidosta Rīga – no nereāliem plāniem līdz reāliem miljonu ieņēmumiem

Sekojot Valsts kontroles (VK) norādēm, lidosta “Rīga” novērsusi nelietderīgas investīcijas un attiecīgās saistības 194,2 milj. EUR apmērā. Ir apturēts jauna zemo izmaksu un pilna servisa termināļa būvniecības projekts, un tā vietā atjaunota 2007.gadā pārtrauktā esošā termināļa paplašināšana.

Lidosta „Rīga” no budžeta dotāciju lūdzējas un saņēmējas kļuvusi par uzņēmumu, kas ar saviem ieņēmumiem nodrošina gandrīz visu darbību, norāda VK.

No 2007.gada lidosta sāka saņemt dotāciju lidlauka drošības nodrošināšanai. Sākotnēji 2 750 000 Ls, 2008.gadā jau 5 704 000 Ls. Ieviešot ieteikumu, noteikt tarifus, kas nodrošinātu lidostas darbības izmaksu segšanu, nepiesaistot budžeta līdzekļus, dotācijas apjoms no 2008.gada līdz 2013.gadam sarucis par 99%.

Lai arī no cerētajiem 10 miljoniem pasažieru, lidosta „Rīga” 2013.gadā apkalpojusi nepilnus 5 milj., ieviešot VK ieteikumus, lidosta „Rīga” ir guvusi papildu ieņēmumus – 34,6 milj. EUR. Ļoti lielā mērā to veicinājusi attieksmes maiņa pret tarifu politiku. Pēc VK ieteikuma, kopš 2009.gada lidostā beidzot noteikta maksa par tranzītpasažieru apkalpošanu. Šīs izmaiņas dažu gadu laikā ir devušas papildu ieņēmumus – 3,6 milj. EUR un turpmāk aptuveni 800 tūkst. EUR gadā papildu. Savukārt, nosakot saprotamus un pamatotus lidlauka pamatinfrastuktūras pakalpojumu tarifus, patlaban visām aviosabiedrībām lidostā ir vienādi maksas nosacījumi, turklāt tarifi ir pat 4 reizes zemāki, nekā iepriekš. Revidenti norāda, ka lidosta „Rīga” ne tikai saglabājusi konkurētspēju Ziemeļeiropas reģionā, bet arī spējusi noturēt vienus no zemākajiem tarifiem.

Lidosta ieviesusi arī ieteikumu par nomas attiecību nodibināšanas procedūru izsekojamību. Iepriekšējā revīzijā atklājās, ka iznomājot gan komercplatības, gan pārējās telpas un zemi, 88 gadījumos no 103 konkursi netika rīkoti, un nomas līgumi tika slēgti bez atklātas procedūras. Par iespējamu korupciju liecināja fakts, ka bez konkursa rīkošanas noteiktā telpu nomas maksa vismaz vienā gadījumā bija 10 reizes zemāka, nekā nomas maksa, kas noteikta ar konkursa rīkošanu. Ieviešot VK ieteikumu un atklātā konkursā izvēloties vienu komercplatību apsaimniekošanas operatoru, ieņēmumi no šo platību nomas dubultojušies, 3 gadu laikā sasniedzot papildu ieņēmumus 14,5 milj. EUR.

Lai gan kopumā lidosta „Rīga” ieteikumus ir ieviesusi un tādējādi guvusi papildu ieņēmumus, rentabilitātes līmenis tomēr ir pazemināts. Tas saistīts ar lidostas izveidotajiem uzkrājumiem nedrošajiem parādiem. Kā jau masu informēšanas līdzekļos plaši izskanējis – lidosta Rīga ir iesaistīta tiesvedībās ar AS „Air Baltic Corporation”, SIA „Rixport” , Ryanair Ltd un bankrotējušo Lietuvas aviosabiedrību flyLAL. Prasību apjoms sniedzas miljonos. Sarežģītās un ilgstošās tiesvedības ir saistītas gan ar apjoma atlaidēm divām aviosabiedrībām, gan vēlāk Satiksmes ministrijas pieņemto lēmumu par lidostas tarifu un atlaižu politiku.