Valdība konceptuāli atbalsta Satiksmes ministrijas virzīto dzelzceļa nozares reformu

Šodien, 10. jūnijā, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par dzelzceļa nozares kapitālsabiedrību integrāciju”. SM virza dzelzceļa nozares reformu, kuras mērķis ir novērst pašreizējās sistēmas nepilnības un padarīt nozares pārvaldību efektīvāku. Reforma paredz, ka pēc padziļināta juridiskā izvērtējuma SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDzL) tiek integrēta VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz). SM turpmāk par reformas īstenošanu valdību informēs reizi ceturksnī.

“Mūsu mērķis ir mazināt birokrātiju un izmaksas. Jābūt vienam, nevis diviem dzelzceļa pārvaldītājiem,” uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.

Reforma paredz būtiskas pārmaiņas nozares pārvaldībā, kas ļaus efektīvāk izmantot resursus un samazināt administratīvās izmaksas, vienlaikus sakārtojot nozares pārvaldību un uzlabojot finansējuma modeli, kā arī atrisinot jautājumu par “Rail Baltica” infrastruktūras pārvaldītāju.

SM sadarbībā ar LDz organizēs “Rail Baltica” projekta Latvijā ieviešanas visaptverošu un padziļinātu vadības, finanšu, ekonomisko, tehnoloģisko un juridisko izvērtējumu, ietverot rekomendācijas turpmākai projekta realizācijai, kā arī vienota dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības modeļa izstrādei un ieviešanai, lai veiktu abu sabiedrību pilnīgu integrāciju. Izpētes veikšanai paredzēta konsultantu piesaiste un papildu finansējuma piešķiršana.

Pēc padziļinātās izpētes SM sagatavos priekšlikumu lēmuma pieņemšanai Ministru kabinetā par valsts tiešās izšķirošās ietekmes un līdzdalības izbeigšanu SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”, ieguldot SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” kapitāla daļas VAS “Latvijas dzelzceļš” pamatkapitālā.

Plānots, ka par “Rail Baltica” projekta ietvaros būvētās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju tiek noteikts LDz, nododot tai valdījumā “Rail Baltica” projekta ietvaros būvēto dzelzceļa infrastruktūru, kas atbilstoši Dzelzceļa likuma 4. pantam sevī ietver arī zemes klātni un nodalījuma joslu. Gan zemes, gan būvju īpašnieks paliek valsts. Pēc EDzL integrācijas LDz, SM virzīs atbilstošus grozījumus Dzelzceļa likumā.