Vairāk nekā puse iedzīvotāju palīdz vecākiem lietot digitālos finanšu rīkus

62 % Latvijas iedzīvotāju palīdz saviem vecākiem veikt ikdienā nepieciešamos attālinātos finanšu pakalpojumus, liecina bankas Citadele un pētījumu aģentūras Norstat maijā veiktā aptauja.

Vairāk nekā trešdaļa jeb 39 % atklāj, ka ik pa laikam palīdz vecākiem, piemēram, internetbankas vai bankas mobilās lietotnes izmantošanā, savukārt 6 % visas nepieciešamās finanšu darbības veic vecāku vietā.

15 % aptaujāto norāda, ka apmāca savus vecākus tā, lai turpmāk viņi tiek galā pašu spēkiem. Tikpat liela daļa atklāj, ka viņu vecākiem šāda veida palīdzība nav nepieciešama, jo viņi nepieciešamās prasmes apgūst pašmācības ceļā. Teju trešdaļa (27 %) šīs atbildes sniedzēju ir vecumā no 18 – 29 gadiem.

Aptaujas dati liecina, ka 45 % respondentu, kas ik pa laikam palīdz vecākiem veikt attālinātos finanšu pakalpojumus, ir vecumā no 30 – 39 gadiem. 8 % atklāj, ka palīdz vecākiem ar sarežģītākām situācijām, piemēram, elektroniskā paraksta lietošanu, turklāt sievietes to dara biežāk nekā – attiecīgi 11 % pret 6 %.

Savukārt 4 % aptaujāto norāda, ka attālinātos finanšu pakalpojumus kāds cits veic viņu vecāku vietā.

“Ja jaunieši digitālos risinājumus pieņem kā pašsaprotamus, tad cilvēkiem gados un senioriem bieži vien tie šķiet sarežģīti un nesaprotami, un mēdz sagādāt ievērojamu satraukumu. Nereti diskomforta cēlonis ir bailes par kļūdainu darbību iespējamajām sekām un šķietami sarežģīto procesu. Protams, lai orientētos digitālajā vidē, nepieciešamas zināmas prasmes, tāpēc ir tikai apsveicami, ja sākotnēji atbalstu sniedz bērni. Tomēr ar laiku katram pašam jāapgūst, piemēram, savas internetbankas vai bankas kartes lietošana. Tas ir ārkārtīgi būtiski, raugoties no drošības viedokļa, jo nevienam, pat ne tuvam ģimenes loceklim, nav jāzina tuvinieka maksājumu kartes PIN kods,” atgādina Mārtiņš Bērziņš, bankas Citadele Digitālās pieredzes attīstības daļas vadītājs.

“Turklāt pieredze rāda, ka, uzsākot regulāru noteiktu pakalpojumu izmantošanu attālināti, tā šķiet ērtāka par iepriekš klātienē saņemto, jo ievērojami ietaupa laiku. Līdz ar to arvien vairāk klientu nepieciešamās bankas darbības veic savā mobilajā lietotnē – piesakās aizdevumiem, seko līdzi esošajām kredītsaistībām un veic maksājumus,” piebilst M. Bērziņš.

Reprezentatīvu iedzīvotāju aptauju par vecāku un bērnu attiecībām digitālo finanšu pakalpojumu lietošanā banka Citadele kopā ar pētījumu aģentūru Norstat veica 2023. gada maijā, tiešsaistē aptaujājot 713 interneta lietotājus Latvijā no 18 – 74 gadu vecumam.