Uzņēmēju konflikts draud paralizēt dzelzceļu un mazuta tranzītu Latvijā

Sarunās starp Ventbunkers (VBU) un Lukoil meitas kompāniju Litasco nav izdevies sasniegt pozitīvus rezultātus. VBU prasīs Latvijas valdības iejaukšanos, informē uzņēmuma padomes priekšsēdētājs Rūdolfs Meroni.

Piektdienas vakarā Šveicē, Cīrihē notika jau otrā tikšanās reize starp abām konfliktējošām kompānijām, kuras laikā VBU iesniedza atkārtotu priekšlikumu kompānijai Litasco izvest mazutu no VBU termināļa un pierādīt veikto maksājumu 20 miljonu eiro apmērā par jau sniegtajiem VBU pakalpojumiem Litasco.

Turklāt VBU nāca klajā ar iniciatīvu abām pusēm censties atrisināt visas radušās domstarpības, kā arī iesniegt Starptautiskās Tirdzniecības palātas šķīrējtiesā Parīzē visus tos jautājumus, kurus abas puses nevar atrisināt savstarpējās vienošanās ceļā. Šādā veidā mazuta eksports caur Latviju atkal īsā laikā tiktu atjaunots, kā arī ik dienu nebūtu jācieš milzīgi zaudējumi.

Litasco, no savas puses uzsvēra, ka piekritīs pārtraukt Ventbunkera termināļa iekārtu blokādi un pieņems aptuveni 120 tūkstošus metrisko tonnu mazuta tikai tad, ja VBU piekritīs segt visus zaudējumus. Zaudējumu apmērs var sasniegt 5-10 miljonu eiro.

Abu pušu nostājas ir tik pretrunīgas, ka nav iespējams rast ātru risinājumu, lai panāktu izlīgumu. Zaudējumi ar katru dienu dramatiski pieaug, tāpēc VBU nolēmis griezties pie Latvijas valdības, lai tā palīdzētu atrisināt šo situāciju, kas kļuvusi par valstiskas nozīmes problēmu. Mazuta eksports caur Latviju ir bloķēts, un Krievijas un Baltkrievijas naftas pārstrādes rūpnīcām nākas samazināt ražošanas apjomus.

Aivars Gobiņš, VBU komunikāciju daļas direktors skaidro: “Līdz pērnā gada decembra sākumam bizness ar Litasco vairāk vai mazāk ritēja normālā gultnē, neskaitot faktu, ka Litasco veica aptuveni 20 miljoni eiro maksājumus uz VBU nezināmu bankas kontu, kurš, pēc vairākkārtējiem VBU lūgumiem joprojām netiek izpausts likumīgajai VBU vadībai. Sanāksmē 2010. gada 8. decembrī Litasco puse pieprasīja, lai VBU pagarina savu līgumu mazuta pārkraušanai 2011. gadam. VBU principiāli nebija pret līguma pagarināšanu, bet ar nosacījumu, ka Litasco, kā līguma Puse atklāj, uz kurieni tika veikts slēptais maksājums 20 miljonu eiro apmērā. Litasco atteicās nekavējoties atklāt informāciju par 20 miljonu maksājumu, un pieprasīja samazināt mazuta pārkraušanas tarifu par 30%. Saprotams, ka VBU tas nebija pieņemami ne komerciālā, ne ētiskā ziņā. Šajā situācijā VBU izsludināja tenderi par naftas produktu pārkraušanu 2011. gadam caur VBU termināli un kurā tika aicināti piedalīties lielākie naftas produktu tirgotāji. Tendera rezultātā VBU parakstīja līgumu ar tendera uzvarētāju, kurš vienlaikus ir arī viens no Litasco galvenajiem konkurentiem.”

“Litasco pērnā gada decembra vidū Ventbunkeram nosūtīja iekraušanas instrukcijas ar norādēm, kādā daudzumā un kvalitātē krava ir jāiekrauj Litasco nominētajā tankkuģī Celtic Sea. Rīkojums tika pieņemts un bija izpildāms, taču, kad Litasco uzzināja, ka VBU ir parakstījis līgumu ar citu kompāniju par 2011. gada pārkraušanas līgumu, viņi nolēma atsaukt kuģi Celtic Sea, kurš jau gaidīja reidā pie Ventspils ostas. Nav citu acīmredzamu iemeslu šādai darbībai, kā tikai  bloķēt AS Ventbunkers termināli. Vienlaikus Litasco sāka izplatīt dažādus apgalvojumus par kvalitātes neatbilstību, par kuriem paši nesniedza nekādus papildus skaidrojumus. Tiem nav nekāda pamata, jo VBU kuģos var pārkraut vienīgi to, ko uz VBU termināli nosūta Litasco. Vēl vairāk – Litasco nosūtīja VBU tankkkuģa Celtic Sea kravas specifikāciju, kuru VBU varēja bez aizķeršanās izpildīt. Tāpēc ir pilnīgi nesaprotamas pretenzijas par Celtic Sea iekraujamās kravas kvalitāti,” norāda VBU valdes loceklis Alvis Hāze.

Tā rezultātā, aptuveni 1700 dzelzceļa cisternas šķērsoja Latvijas robežu, bez pārkraušanas iespējām, tādējādi ierobežojot visu Latvijas dzelzceļa sistēmu. VBU plāno vērsties pie Latvijas valdības, lūdzot iejaukties šinī konfliktā, kas pēc saviem apmēriem jau ir skaitāms miljonos. Milzīgus zaudējumus cieš arī Latvijas dzelzceļš, jo, Litasco tīšo darbību dēļ, mazuta eksports ir bloķēts.
Akciju sabiedrība Ventbunkers ir dibināta 1994. gadā un savu darbību veic Ventspils Brīvostas teritorijā, izmantojot teritoriju 27 ha platībā. Šeit tiek nodrošināta naftas produktu pieņemšana pa cauruļvadu un dzelzceļu, un naftas produktu tālāka iekraušana tankkuģos no 4 piestātnēm.

Produktu uzglabāšanai kompānijas rīcībā ir rezervuāru parki, kas sastāv no 26 rezervuāriem ar kopējo platību 275 000 m³. Klienti saņem pilnu pakalpojumu kompleksu kravas noformēšanai un informācijas nodrošināšanai.

Autors: bizness.lv