Trīs padomi pārejai uz prasmēs balstītu uzņēmuma organizāciju

Mūsdienu straujajā, tehnoloģiju virzītajā pasaulē, kad notiek spraigas debates par to vai mākslīgais intelekts aizstās lielu daļu profesiju, galvenā uzmanība būtu jāpievērš darbinieku prasmēm. Pāreja no tradicionālajiem organizācijas modeļiem uz prasmēs (kompetencēs) balstītu vadību ir veids, kā būt gataviem pašreiz notiekošajām pārmaiņām darba tirgū. Lai dalītos ar informāciju par to, kā saglabāt kompānijas konkurētspēju mainīgajos apstākļos, personāla atlases un nomas uzņēmuma “Biuro” eksperti apkopojuši padomus pārejai uz prasmēs balstītu uzņēmuma organizāciju.

1. Prasmju kartēšana (identificēšana) – darbinieku prasmju noteikšana, izdarot secinājumus, kā viņi var palīdzēt sasniegt organizācijas mērķi.

Prasmēs balstītas organizācijas uzmanības centrā izvirza darbinieku kompetences un īpašības, kas nodrošina efektīvu darba izpildi. Tiek vērtētas cilvēku patiesās spējas, pārejot no fiksētām darba lomām uz elastīgāku pieeju kur tas, ko katrs spēj paveikt, ir svarīgāks par iegūto titulu. Tā vietā, lai tikai pārbaudītu, cik labi kādam veicas viņu darbā, jāvērtē, cik labi viņi prot izmantot savas kompetences. Atkarībā no uzņēmuma darbības veida, prasmju kartēšanai iespējams pielietot dažādas metodes, kuras “Biuro” eksperti apkopojuši informatīvā ceļvedī.

2. Nepārtraukta prasmju novērtēšana – regulāra pārbaude, kā cilvēki izmanto un uzlabo savas prasmes, lai apmierinātu mainīgās organizācijas vajadzības.

Nav noslēpums, ka pašlaik liela daļa darbu tiek automatizēti vai tos cilvēku vietā veic mākslīgais intelekts, tāpēc svarīgi adaptēties mainīgajai situācijai un veidot organizāciju, izmantojot visus pieejamos resursus. Pāreja uz prasmēs balstītu organizāciju ir saistīta ar potenciāla atraisīšanu un gatavību tam, ka tirgus ir mainīgs. Tas nozīmē, ka jāveic nepārtraukta prasmju novērtēšana un panāktais rezultāts. Izpratne par dažādiem prasmju novērtēšanas veidiem ir svarīga, lai atrastu to, kas vislabāk atbilst vajadzībām. Dažādas novērtēšanas metodes pieejamas šeit. Vērtīgs rīks šajā procesā var būt arī ChatGPT, kas ģenerējot jautājumus, definējot problēmas un sniedzot ieteikumus, palīdz padarīt novērtēšanas metodiku vēl efektīvāku.

3. Personalizēti attīstības plāni – individuālu plānu izstrāde, lai katram darbiniekam palīdzētu mācīties un pielāgoties darba specifikai.

Pēc prasmju definēšanas un novērtēšanas, svarīgi arī rīkoties. Katram darbiniekam nepieciešams sagatavot individuālu attīstības plānu, pamatojoties uz darba izpildes spēju vai rezultātu indikatoriem. Plānā jāiekļauj veidi kā tiks attīstītas indivīdu kompetences un no tā sasniedzamie rezultāti. Šajā posmā svarīga arī personālvadītāju atgriezeniskā saite, lai palīdzētu darbiniekiem tuvoties izcilas darba izpildes līmenim.