Šokolāde kļūst dārgāka, bet ne labāka

Šokolāde kļūst dārgāka, bet ne labāka

Kā rūgto, melno vai tumšo šokolādi Latvijā drīkst pārdot pat tādu izstrādājumu, kurā kakao nav pat puse no kopējām izejvielām un kas ir aizdarīts ar augu taukiem, arī palmu eļļu.

Pārlūkojot veikalos nopērkamās rūgtās, melnās, tumšās un piena šokolādes, kas ražotas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, Neatkarīgā secināja, ka precīzu kritēriju, pēc kuriem vadītos šokolādes ražotāji, nav. Vieni par rūgto sauc to šokolādi, kurā kakao saturs it vismaz 70%, citi – par tādu dēvē pat to, kurai kakao saturs nepārsniedz 56%. Tumšās šokolādes cienītājiem jāsamierinās ar aptuveni 47% kakao saturu produktā. Lietuvas ražotāja Kraft Foods melnajā Karūnas šokolādē ir 46% kakao. Patērētājus vilinošajā Karūnas Melnajā šokolādē kakao saturs ir 65%, bet cenas atšķirība starp šīm abām šokolādes tāfelītēm veikalā bija neliela – vien 6 santīmi. Taču par patērētājiem draudzīgo cenu var priecāties līdz brīdim, kamēr uzmanība nav pievērsta svara atšķirībai. Ar kakao saturu bagātākā Karūnas melnās šokolādes tāfelīte ir par 10 gramiem vieglāka nekā citas māsas un konkurentes. Pārrēķinot cenu uz kilogramu, tā maksā par 1,43 latiem dārgāk nekā parastā Karūnas melnā šokolāde un par 1,13 latiem kilogramā pārspēj pat Laimas Rūgto šokolādi, kurā ir 70% kakao.

Kakao latiņa nolaista zemu

Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) Pārtikas uzraudzības departamenta Augu izcelsmes produktu, dzērienu un bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības daļas vecākā eksperte Inese Levane Neatkarīgajai skaidroja, ka par šokolādi kuru katru izstrādājumu tomēr nevar saukt. MK noteikumos Klasifikācijas, kvalitātes un marķējuma prasības kakao un šokolādes produktiem ir minēts, kādos gadījumos drīkst piemērot šokolādes un kakao tirdzniecības nosaukumus. «Saskaņā ar šiem noteikumiem par šokolādi drīkst saukt tādu produktu, kas iegūts no kakao produktiem un cukura un kurā kopējā kakao sausna ir ne mazāka par 35%. Piena šokolādē kakao saturs nedrīkst būt mazāks par 25%. Savukārt šokolādes konfektēs šokolādei ir jābūt vismaz 25% no galaprodukta masas. Noteikumi arī nosaka, ka šokolādei aizliegts pievienot dzīvnieku taukus, izņemot piena taukus, kā arī miltus, granulveida un pulverveida cieti. Tajā pašā laikā šokolādes ražošanā atļauts pievienot noteiktus augu taukus,» sacīja I. Levane. Tiesa, tajos gadījumos, kad ir pievienoti augu tauki, šie noteikumi prasa šokolādes marķējumu papildināt ar skaidri saredzamu un salasāmu norādi – satur kakao sviestu un citus augu taukus. Norādei jāatrodas vienā uztveres laukā ar sastāvdaļu sarakstu un ir jābūt skaidri atdalītai no tā. Neatkarīgā pārliecinājās, ka vairāku šokolādes tāfelīšu marķējumā pie produkta sastāvdaļām augu tauki ir norādīti. Par to, vai šī norāde ir skaidri saredzama un salasāma, var strīdēties.

NP Foods kvalitātes vadītāja Vēsma Smilga Neatkarīgo informēja, ka uzņēmums ievēro šīs prasības un tās līdzīgas ir arī Krievijā un ASV.

Cenas kāpj

NP Foods mārketinga vadītāja Dace Kokina Neatkarīgajai stāstīja, ka 2011. gadā astronomiski auga cenas kakao pupām, jo kakao ražotājzemēs bija slikta raža un nestabila politiskā situācija, kā arī būtiski sadārdzinājās cukura un miltu cena. «Laimas un Staburadzes produktiem cenas netika paaugstinātas adekvāti izejvielu cenu pieaugumam. Strādājam ar stabiliem piegādātājiem un ilgtermiņa sadarbībā. 2011. gadā cenas tika paaugstinātas atbilstoši reāliem iepirkuma cenu un pašizmaksas rādītājiem,» atzina D. Kokina. Pēc viņas teiktā, šokolādes cena veikalā gada laikā pieaugusi par 5–8 procentiem.

D. Kokina gan pieļauj, ka šogad kakao pupu cena varētu būt par 5–6% zemāka nekā pērn. «Tomēr tas nedod pamatu cenu samazinājumam, jo ir būtiski mainījušās iepirkuma cenas citām svarīgām izejvielām, piemēram, cukuram. Tā ir teju par 40% augstāka nekā pirms gada. Riekstu cenas kāpušas par 10 līdz 15 procentiem,» skaidroja D. Kokina.

Viņa arī stāstīja, ka Laima ir aktīva jauno produktu izstrādē un vēlas lolot un lutināt šokolādes cienītājus. «Jāņem vērā fakts, ka Laima ir reģionā vienīgā, kas gatavo šokolādi no kakao pupiņas līdz gatavai šokolādei pati, nepērk gatavas kakao masas vai citas kakao izejvielas. Kakao pupas iepērkam Ganas Republikā. Šīs zināšanas un prasmes ir saglabātas no Riegerta laikiem. Šogad tiek plānoti jaunumi gan konfekšu, gan kārbu, gan tāfelīšu segmentos,» piebilda D. Kokina.

Patērētāji sūdzas

PVD Pārtikas uzraudzības departamenta Pārtikas izplatīšanas uzraudzības daļas vecākā eksperte Vineta Grīnberga Neatkarīgajai atzina, ka pērn PVD saņēmis un izskatījis arī 12 patērētāju sūdzības – četras par šokolādes kvalitātes rādītājiem, kuras visas apstiprinājās, un astoņas par tārpiem šokolādes konfektēs, no kurām apstiprinājās viena patērētāju sūdzība.

2011. gadā PVD, veicot pastiprinātu kontroli mazumtirdzniecības uzņēmumos vasaras karstajā laikā, konstatēja neatbilstoši marķētas šokolādes konfektes un neatbilstošu temperatūras režīmu šokolādes uzglabāšanas laikā. No pārtikas aprites tika izņemtas 1525 šokolādes tāfelītes, kurām bija konstatēti neatbilstoši kvalitātes rādītāji, savukārt pārmarķētas 480 šokolādes tāfelītes, stāstīja V. Grīnberga.