Satiksmes ministrs: ES nepieciešama vienota pieeja kravu pārvadājumu nozares regulējumam pandēmijas apstākļos

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits 8.oktobrī piedalījās Eiropas Savienības transporta ministru sanāksmē, kurā pauda Latvijas nostāju jautājumā par ārkārtas rīcības plānu Eiropas kravas pārvadājumu jomā pandēmijas apstākļos. Ministrs uzsvēra nepieciešamību nodrošināt vienota, saskaņota rīcības plāna izstrādi, kas balstītos pandēmijas laikā gūtajā pieredzē, vienlaikus saglabājot elastību un individuālu pieeju konkrētu jautājumu risināšanā.

Transporta politika ir viena no regulētākajām ES, bet pandēmija ir skaidri parādījusi, ka ES tiesiskais regulējums neparedz rīcību krīzes gadījumos un nav piemērots ātrai rīcībai krīzēs. Latvija atbalsta Vācijas prezidentūras iniciatīvu stiprināt koordināciju un sagatavošanos līdzīgiem ārkārtas gadījumiem transporta jomā Eiropas Savienības līmenī, – Latvijas pozīciju pauda satiksmes ministrs, – ir vajadzīgas skaidras procedūras ātrai rīcībai, lai nepieciešamības gadījumā regulējumu mainītu ātrāk un izvairītos no pašreizējās nekoordinētās lēmumu pieņemšanas.

Ministrs uzsvēra, ka ārkārtas rīcības plānam ir jābūt ilgtspējīgam un visām dalībvalstīm izpildāmam, tam jābūt draudzīgam privātajam sektoram – maziem un vidējiem uzņēmumiem, un tas nedrīkstētu radīt jaunus administratīvos šķēršļus un apgrūtinājumus.

Ministrs dalījās ar Latvijas pieredzi, norādot, ka kravu plūsma un transporta darbinieku kustība Latvijā pandēmijas laikā līdz šim ir balstīta uz veselības, iekšlietu un tieslietu ministru un ekspertu ieteikumiem un lēmumiem, izvairoties no ierobežojumiem un robežkontroles atjaunošanas uz ES iekšējām robežām, – Latvija ir nodrošinājusi tranzīta kravu plūsmu bez kavēšanās, teica Linkaits.

Ministrs atbalstīja sanāksmes laikā izvirzīto priekšlikumu katrā valstī noteikt vienu kontaktpunktu tiešai saziņai ar centrālo ES kontaktpunktu gan par īpašiem pandēmijas / krīzes pasākumiem, gan vienotai analīzei par to atbilstību Eiropas kopējam regulējumam. Linkatis atkārtoti uzsvēra koordinētas rīcības nozīmi, izstrādājot krīzes pasākumu kopumu. Tas paredz arī koordinētu informācijas apkopošanu par situāciju robežu šķērsošanas vietās, dalībvalstīs noteiktajiem ierobežojumiem un preču ražošanas informāciju, lai kopumā nodrošinātu nepārtrauktu kravu plūsmu. Ministrs aicināja izmantot iespēju pārskatīt TEN-T tīklu, ES līmenī definējot transporta infrastruktūru un pakalpojumus, kas ir svarīgi pamata piegāžu nodrošināšanai.

Sanāksmes noslēgumā satiksmes ministrs pauda atbalstu vienotai ES dalībvalstu pieejai jautājumos par starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem, individuālajiem piesardzības pasākumiem, saskaņotas reģistrācijas sistēmas izveidi pirms pasažieru ieceļošanas valstī, kā arī citās ES valstīs veikto COVID testu savstarpēja atzīšanu un šādu testu derīguma termiņa akceptēšanu.

Attiecībā uz nesen publicēto priekšlikumu par Eiropas Vienoto debesu pārskatu, satiksmes ministrs uzsvēra, ka priekšlikumā iestrādātā pieeja “viens risinājums der visiem” gaisa telpas pārvaldībā identificēto problēmu risināšanā nav pareizais virziens.