Pienam Ķīnas durvis vaļā

Lai gan Latvijas šprotu eksportam uz Ķīnu teorētiski bija jāsākas jau janvārī, zivju uzņēmumi līdz šim nav varējuši nosūtīt nevienu kravu uz šo lielvalsti. Zivju pārstrādātāji tajā vaino ierēdņu neizdarību. Piena produktu ražotāji, kuriem Ķīnas patērētāju tirgus durvis tika atvērtas tikai pirms nedēļas, Ķīnā notiekošajā izstādē jau slēdz sadarbības līgumus par produkcijas eksportu.

Latvija uz Ķīnu līdz šim ir eksportējusi lielākoties nepārtikas preces, piemēram, plastmasas izstrādājumus, dažādus metālus, koku un mēbeles, arī adījumus un tamborējumus, taču pārtikas tirgus vienmēr ir bijis ļoti iekārots, jo īpaši pēc pagājušā gada Krievijas noteiktā embargo.

Par iespēju pārdot pārtikas produkciju Ķīnā Latvija aktīvi interesējas jau vairākus gadus, un nu beidzot pūles ir vainagojušās ar panākumiem, vismaz piena sektorā. Pirms nedēļas Ķīnas Tautas Republikas Sertifikācijas un akreditācijas administrācija savā mājaslapā publicēja desmit Latvijas pārtikas ražotāju sarakstu, kam ir atļauts eksports uz Ķīnu.

Šobrīd Šanhajā norisinās lielākā un nozīmīgākā pārtikas un dzērienu izstāde Āzijā – SIAL China 2015, kurā piedalās vairāki Latvijas uzņēmumi, arī Food Union un Latvijas piens.

«Food Union komanda izstādē prezentē Latvijā iecienītākos piena produktus un saldējumus. Mums ir visi priekšnoteikumi, lai pēc iespējas drīzāk mūsu kvalitatīvie piena produkti sāktu ceļu pie Ķīnas pircējiem,» uzsver Rīgas piena kombināta (Food Union grupa) valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs. Rīgas piena kombinātā tapušie piena produkti, kuri ar lidmašīnu nogādāti izstādē Šanhajā, garšo tieši tāpat kā tie, kas nonāk Latvijas veikalos. Taču nākotnē, slēdzot līgumus ar piegādātājiem, produktu garša, iespējams, tiks pielāgota Ķīnas tirgum. Food Union sabiedrisko attiecību speciāliste Linda Mežgaile portālam NRA.lv stāstīja – izstādes apmeklētāji izteikušies, ka vēlētos sāļāku sviestu un saldāku pienu. «Arī iepakojuma ziņā Ķīnā ir citas prasības, proti, pieprasītāki ir mazāki izmēri, nekā mēs esam pieraduši, vai vispār nestandarta iepakojumi. Šīs vēlmes ir izpildāmas, un mēs esam gatavi pielāgoties šīm prasībām,» atklāja L. Mežgaile. Viņa pieļauj, ka pirmās tirdzniecības kravas uz Ķīnu varētu tikt sūtītas jau pēc mēneša.

Arī Latvijas piens, kas uz izstādi Šanhajā aizveda prezentēt sieru Trikata, cer drīzumā sākt produkcijas eksportu uz Ķīnu. Izstādes apmeklētājiem tika piedāvāts degustēt tādu sieru, kādu uzņēmums eksportē uz citiem Āzijas tirgiem. Latvijas piena mārketinga direktore Ramona Kalniņa Neatkarīgajai stāstīja, ka patlaban notiek tikšanās ar potenciālajiem sadarbības partneriem, lai vienotos par apjomiem un cenām. Kad šīs sarunas būs beigušās, uzņēmums izlems, kādā veidā kravas sūtīt uz Ķīnu, – ar lidmašīnu vai kuģi. Latvijas piens jau paspējis Ķīnā reģistrēt un patentēt savu zīmolu Trikata.

Savukārt šprotu ražotājiem ar iekļūšanu tirgū tik raiti nesokas, lai gan uzņēmumi bija gatavi pirmās kravas uz Ķīnu sūtīt jau janvārī. Taču izrādījās, ka nenokārtotu dokumentu dēļ eksportu uzsākt nevar, kas rada zaudējumus ražotājiem. Pārtikas un veterinārais dienests skaidroja, ka šogad Ķīnā ir mainījušās prasības zvejas produkcijas eksportam, līdz ar to vairs nav derīga 2004. gadā izdotā sertifikāta forma. Šobrīd jaunā forma jau ir saņemta, aizpildīta un aizsūtīta atpakaļ uz Ķīnu apstiprināšanai. Tāpat aizkavējusies Latvijas uzņēmumu reģistrācija Ķīnā. Tomēr pēdējās ziņas no Ķīnas ir iepriecinošas: gada vidū vismaz četri zivju pārstrādes uzņēmumi varēs sākt eksportu uz šo lielvalsti.

Ilze Šteinfelde