Pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme” atrodas uz bankrota sliekšņa

Skandāliem apvītā “Rīgas satiksme” (RS) faktiski atrodas uz bankrota sliekšņa, apstiprinājis RS pagaidu vadītājs Anrijs Matīss, norādot, ka bez jaunas 37 miljonu eiro dotācijas “Rīgas satiksmei” jau martā draud maksātnespēja.

Intervijā žurnālam “Ir” Matīss atzinis, ka pilsētas budžets šim gadam joprojām nav pieņemts, tāpēc pašvaldības kapitālsabiedrībai ik mēnesi jāiztiek ar 1/12 daļu no pērnā gada pamatbudžeta. RS gadījumā tie ir 8,35 miljoni eiro, kas nozīmē aptuveni 100 miljonus gadā.

Pēc viņa sacītā, ar šādu naudu izdzīvot nav iespējams, un lai glātbu uzņēmumu gadā nepieciešami 137 miljoni eiro, turklāt 16,7 miljonus eiro no tiem – jau martā.

Starptautiskās auditoru kompānijas “Ernst & Young” ziņojums par situāciju galvaspilsētas uzņēmumā “Rīgas satiksme” atklāja, ka uzņēmumam aprēķinātās dotācijas bijušas mazākas, nekā nepieciešams. Trūkumi ir dotāciju aprēķināšanā, iepirkumos, sadarbības līgumos.

Matīss atklāja, ka piemēram, 6 miljoni eiro pārmaksāti degvielas iepirkumā ar firmu, kuras īpašnieki noslēpti ārzonās, tramvaju iegādei piešķirtais kredīts iztērēts algām, dārgās e-talonu sistēmas uzturēšanai iztērēti 40% no biļetēs iekasētās naudas. Vislielākais RS naudas izsūcējs esot uzņēmums “Rīgas Karte”. Pērn šim sadarbības partnerim RS maksāja 27,7 miljonus eiro, turklāt katru gadu summa arvien pieaug. Līgums ar “Rīgas Karti” noslēgts līdz 2020. gada beigām, un Matīss apņēmies šo sistēmu neturpināt.

Līdzīga situācija esot arī “Rīgas Mikroautobusu satiksmē” (RMS), ko Matīss to nodēvējis par “pamatīgu dziļumbumbu”. Biļešu ienākumus RMS ieskaita RS kontā, savukārt tā samaksā kompānijai atpakaļ 1,34 eiro par katru pārvadāto pasažieri, lai gan biļešu cena ir tikai 1,15 eiro. Mēneša laikā RMS no RS saņem aptuveni 600 000 eiro. “Ja viņi neiekasē naudu no kāda, tad viņi mums nesamaksā neko, bet mēs viņiem maksājam, un dome gada beigās nosedz visus zaudējumus. Tas nav īsti godīgi,” uzsvēris Matīss.

Vēl aptuveni miljonu eiro gadā RS tērējusi konsultācijām, par kuru lietderību grūti pārliecināties. 2017.gada deklarācijās liecina, ka ka ieņēmumus no RS ir guvuši arī “Saskaņas” un “Gods kalpot Rīgai” deputāti, piemēram, Sandris Bergmanis (14 500 eiro), Andris Bērziņš (37 680 eiro), Jefimijs Klementjevs (6540 eiro), Igors Kuzmuks (19 154 eiro), Viktors Paškovs (14 800 eiro). Vadims Faļkovs 17 919 eiro nopelnījis uzņēmumā kā sabiedrisko attiecību speciālists.

Īpaša uzmanība auditā pievērsta trim transporta iepirkumiem, kuros iespējamu korupciju šobrīd izmeklē KNAB. Matīss pieļauj, ka varētu sekot gan tiesvedības, gan izmaiņas uzņēmumā.

Kā zināms, Rīgas pašvaldības uzņēmums “Rīgas satiksme” pastiprinātā sabiedrības uzmanības lokā nonāca saistībā ar tā saukto “Rīgas satiksmes” korupcijas lietu. Saistībā ar šo lietu pērn decembra vidū atkāpās “Rīgas satiksmes” valde, bet tās bijušais ilggadējais vadītājs Leons Bemhens nedaudz vēlāk tika apcietināts. Lietas ietvaros apcietinātas piecas personas un veikti vairāki desmiti kratīšanu, tajā skaitā arī Rīgas mēra kabinetā un dzīvesvietā.

Foto: RS