“Pasažieru vilciens” mainīs nosaukumu un rebrendingam varētu tērēt līdz 100 000 eiro

Elektrovilcienu ražotājs “Pasažieru vilciens” jauno pasažieru vilcienu iepirkumi pēdējo desmit gadu laikā atcelti, pārcelti un saistīti ar daudziem skandāliem. Pirms gada izdevās noslēgt līgumu ar Čehijas kompāniju “Škoda Vagonka”. Darījuma summa – 255 miljoni eiro. TV3 raidījumam “Nekā personīga” kļuvis zināms, ka nolemts arī mainīt AS “Pasažieru vilciens” nosaukumu. “Pasažieru vilcienu” turpmāk sauks “VIVI Latvija”. Jaunā dizaina izstrāde un ieviešana izmaksās līdz pat 100 000 eiro.

Pasažieru vilcienu iegāde bijusi apvīta ar skandāliem un neveiksmēm. Agrākā uzņēmuma vadība pat tika tiesāta par 1,4 miljonu iztērēšanu gatavojot, bet tā arī nenoslēdzot līgumu ar Spānijas kompāniju “CAF”. Apgabaltiesa nosprieda – valdei Mārtiņam Jirgenam, Edmundam Kancēvičam, Jānim Pētersonam un bijušajam Satiksmes ministra Aināra Šlesera valsts sekretāram Nilam Freivaldam šī nauda jāatmaksā. “Nekā personīga” zināms, ka bijusī valde lietu pārsūdzējusi galējā instancē. 7.jūlijā Augstākajā tiesā lieta pieņemta. Izskatīšanas datums vēl nav noteikts.

Pagājušā gada vasarā “Pasažieru vilciens”, Satiksmes ministrs un Čehijas “Škoda Vagonka” beidzot parakstīja līgumu par 32 vilcienu ražošanu un piegādi. 242 miljoni eiro izmaksās vilcieni. Par vēl 14 miljoniem cels remontu depo. “Nekā personīga” kļuvis zināms, ka augusta beigās bija jāsāk vilcienu ražošana. Bet tas nav noticis. Un nav apstiprināts arī jauno vilcienu tehniskais projekts, ko “Pasažieru vilciens” izstrādā kopā ar “Škodu”.

Sazvanīts Čehijas kompānijas projekta vadītājs Ivo Gurņaks vaino Covid-19 vīrusu un sola kavēšanos novērst. Bet kuras puses – Latvijas vai Čehijas dēļ joprojām nav sagatavots projekts, bez kura ražošanu sākt nevar, neviens no iesaistītajiem neatklāj.

Šā gada 20.augustā bija jāsāk ražošana, un tā nav sākta.

AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis komentē: “Tie ir iekšējie termiņi un tie var bīdīties uz vienu pusi uz otru pusi. Mums svarīgākais – līgumā ir noteikts piegādes termiņš. Piegādes termiņš ir palicis nemainīgs un piegādes termiņš ir 2022. gada maijs. Saprotiet, tas ir Čehijas partnera atbildība, kur, kādos iekšējos termiņos ko viņi dara. Mēs šos termiņus nekontrolējam.”

“Škoda Vagonka” pārdošanas direktors Ivo Gurņaks norāda: “Mēs šobrīd pārbaudām, kā Covid vīruss ietekmējis grafiku un vai ir ietekmējis. Un speram visus soļus, lai panāktu grafiku.”

Īsi pirms pandēmijas sākuma “Pasažieru vilciens” prezentēja plānoto vilcienu dizainu. Tie būs satiksmes dzeltenā jeb “traffic yellow”, antracīta pelēkā un tumši pelēkā krāsā.

“Nekā personīga” rīcībā ir ziņas, ka šīs nebūs vienīgās izmaiņas – nolemts mainīt arī “Pasažieru vilciena” nosaukumu. Turpmāk to sauks “VIVI Latvia”. Tas nozīmē būs jaunas darbinieku formas, vizītkartes, veidlapas, mājaslapas dizains un pārējais. Uzņēmuma vadība neatklāj, cik tieši tas viss varētu izmaksāt – vidēji no vairākiem desmitiem tūkstošu līdz 100 tūkstošiem eiro.

Uz “Nekā personīga” jautājumu, vai nosaukuma maiņa un rebrendings izmaksās līdz simt tūkstošiem, AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis atbildēja, ka ne vairāk. Viņš arī nekomentēja, kā uzņēmumu turpmāk sauks, norādot, ka par to negribētu pagaidām runāt.

Konkursu par jaunās “Pasažieru vilciena” identitātes izveidošanu izsludināja pagājušā gada 16.aprīlī. Tas noslēdzās 24.maijā. Līgumi ar uzvarētājiem slēgti rudenī, kad Iepirkumu uzraudzības birojs ļāva finišēt līgumu ar čehu “Škodu”. Prezentējot jauno vagonu krāsojumu, “Pasažieru vilciens” publiski paziņoja, ka to izstrādājusi “Dizaina studija TEIKA”. Bet kā rāda publiski pieejamie Valsts ieņēmumu dienesta dati, šai studijai gan konkursa, gan līguma slēgšanas brīdī bija nodokļu parāds. 2019.gada maijā tas sasniedz 10 000 eiro.

Aizvadītā gada pārskatā “Dizaina studija TEIKA” vadība norāda, ka “firmai pašlaik ir finansiālas grūtības un tā nespēj segt savus kārtējos maksājumus noteiktajos termiņos”. Iespējams, tāpēc līgumu ar “Pasažieru vilcienu” slēdza firma “PRINTPIGEONS”, kas nodibināta tieši mēnesi pirms konkursa un pieder tam pašam uzņēmējam, kurš vads nodokļu parādnieku “Dizaina studiju TEIKA”.

Vienīgais, kurš par iepirkumu var sniegt komentārus abu firmu pārstāvis Ģirts Draugs šonedēļ atrodoties Igaunijā un uz “Nekā personīga” zvaniem neatbildēja.

Uz “Nekā personīga” jautājumu, vai iepirkumam pieteicās cita firma, kas ir saistīta ar tiem pašiem cilvēkiem, kas ir “Dizaina studijā Teika””, AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis teica, ka viņam esot grūti pateikt, jo viņš nepēta visu uzņēmuma saistības. Uz jautājumu, vai tas ir “PRINTPIGEONS”, viņš atbildēja apstiprinoši.

Uz iebildi, ka publiski visur tika stāstīts, ka tieši “Dizaina studiju TEIKA” ir tā, kas to visu izstrādā, Grigulis neizslēdza abu saistību.

“Iespējams, ka tas ir zīmols, tāpat kā katram uzņēmumam. Grūti komentēt par viņu zīmolu, vai tas ir viņu vai nav tas viņu. Viņa mēs slēdzam ar juridisku personu. Juridiska persona uzņemas atbildību, un šī juridiskā persona, kas tieši tā, kas veido šo gan dizainu, gan šos darbus,” pauda Grigulis.

Vadības ziņojums par “Dizaina studija TEIKA” saimniecisko darbību 2019. gadā teikts, ka sabiedrība 2019. gadu noslēdza ar 28 016 eiro zaudējumiem. Neto apgrozījums 2019. gadā bija 39 914 eiro. Sabiedrības pašu kapitāla apjoms uz 2019. gada 31. decembri sastāda 44 313 eiro. Sabiedrībai pašlaik ir finansiālas grūtības un tā nespēj segt savus kārtējos maksājumus noteiktajos termiņos, taču vadība uzskata, ka problēmas ir īslaicīgas un sabiedrība spēs uzlabot savu likviditāti, naudas plūsmu un peļņas rādītājus.

“Dizaina studijas TEIKA” un “PRINTPIGIONS” pakalpojumi “Pasažieru vilcienam” izmaksās 34 100 eiro bez PVN. Bet iepirkumā viņus startēt kopā uzaicināja SIA “Mežgaile. Māliņa, Austriņš”. Firma noslāgusi līgumu par 7850 eiro. Un tieši viņi pārraudzīs jaunās “Pasažieru vilciena” identitātes ieviešanu un tās komunicēšanu. Šie ir cilvēki, kuri vada sabiedrisko attiecību aģentūru “Hill & Knowlton”. Viens no tās pārstāvjiem Jānis Austriņš sarunā bez kameras “Nekā personīga” apgalvo, ka par šo iepirkumu neko nezinot. Iespējams, vienu reizi bijis uz tikšanos ar “Pasažieru vilcienu”.

Uz jautājumu, vai uz konkursu iets kopā ar “Daizaina studiju Teiku”, “MM&A / Hill & Knowlton” partnere un projektu direktore Iveta Stepanova atbild apstiprinoši.

Linkaits jauno “Pasažieru vilciena” korporatīvo stilu nekomentē un norāda, ka pagaidām komunikācijas objekta nemaz neesot.