Latvijas iedzīvotāji pārtikai tērē mazāk

Pat neskatoties uz iespēju šogad Līgo svētkus svinēt piecas dienas, jūnijā pārtikai Latvijas iedzīvotāji tērējuši par 7,7 procentiem mazāk naudas nekā maijā.

Tik krass pārtikas tirdzniecības apgrozījuma kritums bija pārsteigums pat pieredzējušiem bankas ekspertiem. Arī šobrīd daudzi iedzīvotāji cenšas taupīt uz pārtikas rēķina, iepērkoties pēc iespējas lētāk vai arī izmantojot pašu vai radu audzēto pārtiku un dabas veltes.

Kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums gada laikā samazinājies par 29,1% (pēc izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās). Joprojām lielāks apjoma samazinājums novērojams nepārtikas preču grupā – par 31%. Pārtikas preču tirdzniecības uzņēmumos tas sarucis par 25,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Gandrīz uz pusi sarukusi grāmatu, laikrakstu un rakstāmlietu tirdzniecība, par trešo daļu tekstilizstrādājumu, instrumentu un sanitārtehnikas pārdošana. Ievērojami gausāk notiek arī tirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos.

Jūnijā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums bija 311,7 miljoni latu, bez auto degvielas – 253,9 miljoni latu.

Jūnijā, salīdzinot ar maiju, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums samazinājies par 5,1%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos tas sarucis par 7,7 procentiem.

SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis Neatkarīgajai atzina, ka jūnija dati par mazumtirdzniecības apgrozījuma kritumu tomēr bijuši negaidīti, īpaši netipiski, ka tik krasu kritumu piedzīvojusi pārtikas preču mazumtirdzniecība.

“Nozares apgrozījums ir krities, par spīti Līgo svētku tēriņiem un garajām brīvdienām. Svētku tēriņi un garās brīvdienas nespēja uzlabot nozares rādītājus, jo rocības trūkums mazina interesi par brīvdienu pavadīšanu lielveikalos, dodot priekšroku atpūtai dabā. Lielais kritums pārtikai varētu būt skaidrojams ar to, ka iedzīvotāji turpina optimizēt savus tēriņus, jo vairākumam iedzīvotāju pārtikai nākas tērēt lielu daļu savu ienākumu. Tādēļ tie, kam iespēja, izmanto pašu vai radu audzēto pārtiku, arī dabas veltes. Iedzīvotāji arvien vairāk izmanto iespējas iegādāties pašražotos produktus, ko piedāvā lauksaimnieki un mazie uzņēmēji tirgos, pie mājām utt. Protams, varētu gaidīt, ka sagaidāms straujš apgrozījuma pieaugums tirgos un stendos. Taču arī tur novērots kritums 17,2% apmērā. Tā kā kopumā pieprasījumam ir tendence mazināties, pirktspēja un cenas rūk, tas tikai veicina uzņēmējus tirgos, stendos un citās tirdzniecības vietās maksimāli optimizēt savas izmaksas uz nodokļu rēķina, apejot formalitātes, uzskaiti un neizsniedzot čekus. Rezultātā datus uz leju vēl pavelk pelēkā tirdzniecība,” teica D. Gašpuitis.

Viņš pieļāva, ka nākotnē nozarē iespējami jauni kritumu rekordi, ko ietekmēs pirktspējas kritums un bezdarba pieaugums. Tāpat rādītājus ietekmēšot pelēkās ekonomikas pieaugums.

***

VIEDOKĻI

Iveta Priedīte, iepirkšanās centra Olympia direktore:

– Apgrozījuma kritums ir stabilizējies, un to var uzskatīt par pašreizējās ekonomiskās situācijas pārdošanas līmeni. To noteikti var apliecināt arī veikalu darbinieki – cilvēki joprojām iepērkas, taču dara to daudz

racionālāk. Ļoti izteikta ir cilvēku reakcija uz īpašiem piedāvājumiem un atlaidēm, kas arī maina apgrozījuma summas, pārdodot produkcijas apjomus, kas līdzīgi iepriekšējiem gadiem. Iepirkšanās vairs netiek izmantota kā stresa noņemšanas līdzeklis un izklaides veids. Mūsuprāt, pašreiz ir būtiski piedāvāt klientam to, kas viņam ir nepieciešams, pareizi strādāt ar saviem lojālajiem pircējiem un nodrošināt labāko servisu. Jācenšas arī piedāvāt to, kas nav pieejams citos iepirkšanās centros, piemēram, jau šajā nedēļas nogalē Olympia darbu sāks pirmais Baltijā sporta preču veikals Sport 2000. Neiztrūkst arī pircējus piesaistošu pasākumu organizēšana – piemēram, šajā nedēļā Olympia atbalsta studentu organizētu auto stopēšanas maratonu.

Laura Krīgere, tirdzniecības centra Liiba direktore:

– Neskatoties uz kopējo mazumtirdzniecības apgrozījumu kritumu, tirdzniecības centrā Liiba, kas atrodas Ķekavā, jūlijā pārdošanas apjomi pieauguši par 20%. Cenšamies padarīt interesantu ne vien vietējo iedzīvotāju ikdienu, bet uzrunāt arī garāmbraucējus un Ķekavas novada viesus. Šobrīd tirdzniecības centrā notiek Lielā balva šautriņu mešanā un novusā, kas noslēgsies 13. augustā ar nakts izpārdošanas ballīti kopā ar grupu Bet bet. Augustā gaidāmas vēl vairākas interesantas aktivitātes, piemēram, noderīgo skolas mantu apmaiņas akcija un pasaulē pirmais Garšaugu festivāls.

Avots: www.nra.lv