Lai dāvanas iegāde nepārtop krāpniecības stāstā: eksperte skaidro, kā neiekrist krāpnieku slazdā

Svētki ir ne tikai kopā būšanas laiks ar tuvajiem, bet bieži vien tas nav iedomājams arī bez apdāvināšanas tradīcijām. Šajā aktīvajā laikā nesnauž arī krāpnieki, izmantojot aktīvo dāvanu iepirkšanās laiku sava labuma gūšanai ar krāpniecisku ziņu vai piedāvājumu starpniecību. Tāpēc Luminor bankas krāpšanas novēršanas eksperte vērš uzmanību uz izplatītākajiem krāpšanas veidiem, kas vērsti uz preču iegādes un pārdošanas darbībām tiešsaistē.

“Svētku laikā ir īpaši svarīgi nezaudēt modrību. Šis ir periods, kad krāpnieki paļaujas uz mūsu steigu un pirkumu apjomu, kā arī to, ka jau gaidām ziņas no kurjeriem un pakalpojumu sniedzējiem. Meklējot dāvanas un izdevīgākos piedāvājumus, arī krāpnieki mēģinās uzrunāt ar lielisku piedāvājumu, cerot uz iedzīvotāju neuzmanību vēlamās preces iegādē. Tāpēc ir svarīgi ar piesardzību izturēties pret nezināmiem e-pastiem, SMS vai zvaniem, tāpat iepērkoties tiešsaistē izmantot tikai drošas un pārbaudītas vietnes un pievērst īpašu uzmanību saņemtajai informācijai un tās avotiem,” saka M. Briede.

Vai prece maz ir īsta?

Iegādājoties preci no privātpersonas, ir objektīvi jāizvērtē cenas atbilstība preces vērtībai – ja tā liekas neticami zema, iespējams, tā nemaz netiek pārdota un neeksistē. Savukārt, lai izvairītos no pirkuma veikšanas viltus interneta veikalā, īpaša uzmanība jāpievērš pašai vietnei – vai tās saite ir droša (sākas ar https), vai tajā ir iekļauta informācija par preču iegādes, atgriešanas nosacījumiem, kā arī vai tā satur gramatiski pareizu tekstu. Pirms darījuma veikšanas, it sevišķi, ja tiek norādīts, ka īpašais piedāvājums beigsies pavisam drīzā laikā, vienmēr veltīt dažas minūtes informācijas un atsauksmju pārbaudei – meklējot informāciju iedzīvotāju izveidotās krāpnieku apziņošanas grupās sociālajos tīklos, kā arī internetā.

Seko līdzi savam sūtījumam

Krāpniekiem sekojot līdzi iedzīvotāju tiešsaistes iepirkumu aktivitātei, kā krāpniecības shēma tiek izmantota īsziņu sūtīšana par it kā neveiksmīgu sūtījuma piegādi vai papildu samaksas veikšanas nepieciešamību sūtījuma saņemšanai. Tāpēc ir būtiski sekot līdzi sūtījuma piegādes procesam oficiālā vietnē, kad tas ir iespējams. Īsziņās saņemtu informāciju vajadzētu vispirms pārbaudīt oficiālā pakalpojuma sniedzēja vietnē, piekļūstot tai patstāvīgi, ne caur īsziņā saņemto saiti.

Viltus pircējs – viltus kurjera pakalpojums

Ja esat izlēmis pārdot kādu preci sludinājumu vietnē pats, ir jāpievērš uzmanība pazīmēm par viltus pircēju. Ierastajā shēmā neilgi pēc sludinājuma ievietošanas uzrodas ieinteresēts pircējs, visbiežāk saruna tiek uzsākta krievu valodā ar vēlmi uzreiz saņemt preci. Tālāk pircējs norāda, ka tikšanās klātienē nav iespējama, jo viņš vai viņa dzīvo attālā Latvijas vietā, lūdzot nosūtīt preci ar kāda labi zināma kurjerdienesta starpniecību. Tad krāpnieki piedāvā iespēju it kā saņemt samaksu par preci uz norēķinu karti, apgalvojot, ka pats kurjers atbrauks uz mājām un paņems preci, darbību noformēšanai atsūtot viltotu, bet īstajai kurjerdienesta vietnei vizuāli līdzīgu saiti. Lai arī kurjerdienesti piedāvā preces nosūtīšanas pakalpojumu, starpniecība norēķinu veikšanā nav reāls pakalpojums. Lai izvairītos no šīs krāpšanas, aicinām veikt neatkarīgu informācijas pārbaudi oficiālā pakalpojumā sniedzēja interneta vietnē – ja šāds pakalpojums nav atrodams, tad saņemtais piedāvājums ir krāpniecisks.

Ja tomēr esat kļuvis par krāpnieku upuri un jūsu bankas dati ir nonākuši viņu rīcībā, nekavējoties par šo gadījumu ir jāziņo gan savai bankai, gan policijai.