KNAB: Kristovskim Ventspils brīvostā neesot personisku interešu

Ventspils brīvostas valdes loceklim Ģirtam Valdim Kristovskim amatā neesot jāveic «darbības, kas ietekmē vai varētu ietekmēt viņa personiskās vai mantiskās intereses,» – teikts Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) rakstiskajā atbildē NRA.lv.

«Biroja rīcībā nav informācijas, kas liecinātu, ka Ģ. V. Kristovskim kā Ventspils ostas valdes loceklim būtu jāveic ar valsts amatpersonas pienākumu pildīšanu saistītas darbības attiecībā uz SIA GVK Consulting vai AS Ventbunkers, kas ietekmē vai varētu ietekmēt viņa personiskās vai mantiskās intereses. Tādējādi Biroja rīcībā nav informācijas, kas liecinātu par to, ka Ģ. V. Kristovskis pārkāptu valsts amatpersonām Likumā noteiktos ierobežojumus. Gadījumā, ja Jūsu rīcībā ir šāda informācija, aicinām to iesniegt Birojam,» teikts KNAB vēstulē Neatkarīgajai.

Vēstuli parakstījis nevis KNAB priekšnieks Jēkabs Straume, bet gan KNAB priekšnieka pienākumu izpildītāja J. Straumes vietniece izmeklēšanas darbību jautājumos Ineta Cīrule.

Tikai jautājumi

2019. gada 26. februārī Ministru kabinetā tika apstiprināts rīkojums Nr. 82 Par atļauju Ģirtam Valdim Kristovskim savienot amatus. Tajā teikts, ka Ģ. V. Kristovska SIA GVK Consulting valdes locekļa, SIA Entangle produkta mārketinga stratēģa un Ventspils brīvostas valdes locekļa «amatu savienošana interešu konfliktu nerada, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai».

Lai noskaidrotu argumentus, uz kuriem balstoties tika pieņemts lēmums atļaut Ģ. V. Kristovskim amatus apvienot, Neatkarīgā vaicāja KNAB:

– publiski ir izskanējis, ka SIA GVK Consulting lielākais klients ir AS Ventbunkers, kura ir viens no lielākajiem privātajiem stividoriem Ventspils brīvostā. Vai te tomēr nav saskatāms interešu konflikts?

– tāpat publiski ir zināms, ka politiķa Ata Zakatistova sniegtās konsultācijas KNAB traktēja kā slēptu politiskās partijas finansēšanu. Vai arī SIA GVK Consulting sniegtās konsultācijas nevar traktēt identiski, līdz ar to tomēr augšminētā amatu savienošana ir «pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām»?

– vai ir iespējams, ka tas, kas liegts A. Zakatistovam, ļauts Ģ. V. Kristovskim?

Trūkstot informācijas

KNAB atbildē vispirms skaidrotas likuma Par ostām un likuma Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā normas.

«Vēršam uzmanību, ka interešu konflikts atbilstoši Likumā noteiktajam, ir situācija, kurā valsts amatpersonai, pildot valsts amatpersonas amata pienākumus, jāpieņem lēmums, jāpiedalās lēmuma pieņemšanā vai jāveic citas ar valsts amatpersonas amatu saistītas darbības, kas ietekmē vai var ietekmēt šīs amatpersonas, tās radinieku vai darījuma partneru personiskās vai mantiskās intereses. Tādējādi interešu konflikta situāciju rada valsts amatpersonas amatu pilnvaru realizēšana jautājumos, kas ietekmē vai var ietekmēt šīs valsts amatpersonas, viņas radinieku vai darījumu partneru personiskās, mantiskās intereses. Savukārt Likuma 11. panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts amatpersonai, pildot amata pienākumus, aizliegts sagatavot vai izdot administratīvos aktus, veikt uzraudzības, kontroles, izziņas vai sodīšanas funkcijas, slēgt līgumus vai veikt citas darbības, kurās šī valsts amatpersona, tās radinieki vai darījuma partneri ir personiski vai mantiski ieinteresēti. Uzraugošajai institūcijai (šajā gadījumā Birojam) ir ne tikai jākonstatē valsts amatpersonas attiecībā uz sevi pieņemšanas fakts, bet arī jāizvērtē iespējamā valsts amatpersonas personiskā vai mantiskā interese attiecīgā lēmuma pieņemšanā.

Konkrētajā gadījumā secināms, ka valsts amatpersona Likumā noteiktajā kārtībā saņēmusi atļauju savienot amatu, kā arī Biroja rīcībā nav informācijas, kas liecinātu, ka Ģ. V. Kristovskim kā Ventspils ostas valdes loceklim būtu jāveic ar valsts amatpersonas pienākumu pildīšanu saistītas darbības attiecībā uz SIA GVK Consulting vai AS Ventbunkers, kas ietekmē vai varētu ietekmēt viņa personiskās vai mantiskās intereses. Tādējādi Biroja rīcībā nav informācijas, kas liecinātu par to, ka Ģ. V. Kristovskis pārkāptu valsts amatpersonām Likumā noteiktos ierobežojumus. Gadījumā, ja Jūsu rīcībā ir šāda informācija, aicinām to iesniegt Birojam.

Papildus vēršam uzmanību, ka katrs gadījums, katra situācija attiecībā uz valsts amatpersonas iespējamo atrašanos interešu konflikta situācijā vērtējama atsevišķi, jo katrā situācijā vērtējamie apstākļi ir individuāli.»

Premjers un ministrs paklusē

Jāatgādina, ka Neatkarīgā rīkojuma parakstītājiem – finanšu ministram Jānim Reiram un premjeram Krišjānim Kariņam – lūdza atklāt, ar kādiem argumentiem un dokumentiem Ģ. V. Kristovskis viņus pārliecināja, ka minēto «amatu savienošana interešu konfliktu nerada, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai».

Ar Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktora Alekša Jarocka starpniecību tika saņemta atbilde: «Par interešu konfliktu izskatīšanu un novēršanu ir atbildīgs Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB). Pirms Ministru kabinets apstiprināja rīkojumu Nr. 82 Par atļauju Ģirtam Valdim Kristovskim savienot amatus, KNAB savas kompetences ietvaros to bija izskatījis un saskaņojis. Tāpēc Jūsu paustajām bažām nav pamata.»

Savukārt premjers ar sava preses pārstāvja Sandra Sabajeva starpniecību Neatkarīgajai atbildēja: «Finanšu ministrija ir sniegusi atbildi, mums nav ko piebilst.»

Nav intereses – tikai nauda

2017. gada vasarā portālā pietiek.com tika publicēta līguma kopija. Tur redzams, ka Ģ. V. Kristovskim 100% piederošā SIA GVK Consulting noslēgusi konsultāciju līgumu ar Šveices advokāta Rudofa Meroni kontrolēto akciju sabiedrību Ventbunkers par 5000 eiro + PVN mēnesī. AS Ventbunkers ir viens no lielākajiem privātajiem stividoriem Ventspils brīvostā.

Firmas.lv dati liecina, ka ieņēmumi no a/s Ventbunkers ir bijuši noteicošie SIA GVK Consulting gada apgrozījumā. Proti, 2016. gadā firmas apgrozījums bija 51 000 eiro, 2017. gadā – 117 000 eiro, 2018. gadā – 60 000 eiro.

Savukārt Ģ. V. Kristovska 2017. gada valsts amatpersonas deklarācija liecina, ka iepriekš minētie ienākumi devuši vairāk nekā pusi no viņa kopējiem gada ienākumiem – viņš saņēmis treknas dividendes no SIA GVK Consulting (44 000 eiro), kā arī izmaksājis sev algu – 14 000 eiro.

Ritums Rozenbergs , Uldis Dreiblats