EM: akcīzes paaugstināšana autogāzes cenu ietekmēs par pusotru santīmu

EM: akcīzes paaugstināšana autogāzes cenu ietekmēs par pusotru santīmu

Lai mazinātu atšķirības akcīzes nodokļa likmēs starp degvielas veidiem un veicinātu atjaunojamo energoresursu izmantošanu, Finanšu ministrijas (FM) izstrādātais priekšlikums paredz no 2014.gada paaugstināt akcīzes nodokļa likmi autogāzei no 90 LVL par 1000 kg līdz 113 LVL, kas atbilst tam nodokļu slogam, ko paredz pēdējie priekšlikumi Eiropas Savienības (ES) minimālā nodokļa līmeņa autogāzei pārskatīšanā un paaugstināšanā, informēja Ekonomikas ministrijā.

Plānotais akcīzes nodokļa likmes palielinājums ietekmētu autogāzes mazumtirdzniecības cenu par aptuveni pusotru santīmu par litru un tam nevajadzētu atstāt būtisku ietekmi uz autogāzes tirgotājiem un patērētājiem. FM sniegtie aprēķini liecina, ka pēc šādām akcīzes izmaiņām autogāzes cena pieaugtu no pašreizējiem aptuveni 40 santīmiem par litru līdz 41,5 santīmiem par litru un Latvijā joprojām būs trešā zemākā cena autogāzei ES (pēc Polijas un Luksemburgas).
EM jau iepriekš ir uzsvērusi, ka papildu ieņēmumi budžetā no autogāzes akcīzes izmaiņām būtu jānovirza energoefektivitātes pasākumiem transporta sektorā vai autoceļu infrastruktūras sakārtošanai, lai tiktu veicināta videi draudzīgo atjaunojamo energoresursu plašāka izmantošana, samazinātos enerģijas patēriņš un attiecīgi arī iedzīvotāju izdevumi.
Šobrīd akcīzes nodokļa likmes autogāzei ir aptuveni 4,7 reizes mazākas nekā benzīnam. Akcīzes nodokļa likme autogāzei ir aptuveni 0,05 LVL, kamēr benzīnam – 0,234 LVL uz litru. Lai veicinātu energoefektivitāti un videi nekaitīgāku produktu izmantošanu, kā arī mazinātu negatīvās tendences klimata pārmaiņu jomā, Eiropas Komisija jau 2011.gada 13.aprīlī nāca klajā ar priekšlikumu pārstrādāt novecojušos noteikumus par energoproduktu nodokļiem ES. Jaunais EK priekšlikums paredz pārstrukturēt energoproduktu aplikšanu ar nodokļiem, kā arī pakāpeniski palielināt minimālos nodokļu līmeņus energoproduktiem, tostarp sašķidrinātajai naftas gāzei, ko izmanto par degvielu jeb autogāzei. EK uzskata, ka samazinātā akcīzes likme autogāzei ir jāpārskata un jāizlīdzina ar citiem energoproduktiem, piedāvājot turpmākām diskusijām desmit gadu termiņu. Savukārt EM uzskata, ka akcīzes izmaiņām būtu jānotiek pakāpeniski un pietiekami ilgā laika periodā, lai neizraisītu strauju mazumtirdzniecības cenas pieaugumu un neatstātu būtisku ietekmi uz autogāzes tirgotājiem un patērētājiem.
Vienlaikus arī jānorāda, ka benzīna un autogāzes cenas starpību lielā mērā nosaka ne tikai produktiem piemērotās atšķirīgās akcīzes nodokļa likmes, bet arī atšķirīgās iepirkuma cenas. Piemēram, litra autogāzes vidējā iepirkuma cena 2013.gada jūlijā bija par 0,204 LVL jeb aptuveni 48,7% zemāka nekā viena litra 95.markas benzīna vidējā iepirkuma cena 2013.gada jūlijā.