Dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekts ļaus ietaupīt līdz 15 miljoniem eiro gadā

Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekts pārvadātājiem ļaus ietaupīt līdz 15 miljoniem eiro gadā, šorīt intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” sacīja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Projekts ir sākotnējais posms Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijai Austrumu – Rietumu koridorā, Rail Baltica maršrutā un esošā elektrificētā tīkla modernizācijai darbībai ar 25 kV maiņstrāvu.

Intervijā LTV Augulis uzsver, ka elektrificēts dzelzceļš pārvadātājiem, nozīmēs lielākus vilcienu sastāvus, ātrāku kravas nogāšanu.

“Tas dod apmēram 15 miljonu eiro ekonomiju pārvadātājiem gadā, kas ļauj attīstīt biznesu,” uzsver Augulis.

Tāpat ministrs norāda, ka Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija dod vairākus ekonomiskos ieguvumus Latvijas sabiedrībai. Tā būtiski samazina vides piesārņojumu, ko rada dīzeļdegvielas izmeši, samazina vilcienu kustības trokšņa līmeni, kā arī palielina Latvijas tranzīta satiksmes nozares konkurētspēju.

No projekta iegūs arī elektrības patērētāji. “Mēs faktiski iegūstam jaunu, lielu elektrības patērētāju. Tas būs apmēram 3% no visa patēriņa, kas faktiski dod izlīdzinājumu arī obligātās iepirkuma komponenšu (OIK) maksājumā. OIK būs jāmaksā, taču ar šādu lielu maksātāju, OIK izlīdzināsies,” uzsver Augulis

Valdība šodien aiz slēgtām durvīm plāno lemt par Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu.

Pagājušajā nedēļā koalīcijas darba grupa par Eiropas Savienības fondu jautājumiem izskatīja piedāvājumu dzelzceļa elektrifikācijas projektu sākt ar Rīgas virzienu, turklāt šo projektu atzinīgi novērtējuši arī JASPERS eksperti.

Lai tautsaimniecība no projekta gūtu vislielāko labumu, nepieciešams elektrificēt galvenās dzelzceļa maģistrāles Latvijā, uzsver LDZ prezidents Edvīns Bērziņš.

Pašlaik Latvijā ir elektrificēti 14% no dzelzceļa tīkla, kas ir ievērojami mazāk par Eiropas Savienības vidējo rādītāju – 55%. Pēc 2030.gada, kad Lietuvas dzelzceļš būs elektrificējis dzelzceļa līniju no Baltkrievijas robežas līdz Klaipēdai, Lietuvā, kas ir viens no galvenajiem Latvijas konkurentiem tranzīta nozarē, būs elektrificēti 25% kopējā dzelzceļa tīkla.

Foto: LDz