Biznesa konferencē “Personāla vadība 2022” eksperti uzsver darbinieku motivācijas un savstarpējās komunikācijas ar vadību nozīmi

Ceturtdien, 28. aprīlī, tiešsaistē norisinājās biznesa konference “Personāla vadība 2022”, kuras laikā eksperti diskutēja par to, kā veicināt darbinieku motivāciju un produktivitāti, skatoties uz to gan attālinātā darba kontekstā, gan no darbinieku labsajūtas viedokļa.

Konferenci atklāja SIA “MetaCoach” valdes locekle, trenere Laila Snidzāne, kas plašāk runāja par emocijām darba vietā un kā tās var mums palīdzēt vai tieši otrādi – traucēt ikdienas darbos, komunikācijā ar klientiem un kolēģiem. Viņa atzina, ka pēdējo divu gadu notikumi parāda, ka emocijas tik tiešām pastiprināti ietekmē darbiniekus: “Tas bija smags laiks, kad bija jāpielāgojas ne tikai apkārtējiem notikumiem, bet arī tām izmaiņām, kas notiek mūsos pašos.”

Pēc viņas teiktā, attīstot emocionālo inteliģenci pieaug ieguvums no komandas iesaistes, uzlabojas darbinieku sniegums, pieaug to produktivitāte un attīstās personīgā efektivitāte. Tas palīdz mazināt arī kadru mainību, profesionālo stresu un uzlabot lēmumu pieņemšanu.

“Viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc cilvēki iet prom no darbavietas, ir viņu vadītāji. Vadītājs var būt pat ļoti labs, bet viņam var trūkt zināšanas, kas viņa darbiniekiem ir nepieciešams tieši emocionālajā plāksnē. Emocionālā piesaiste pagarina darba laiku vienā uzņēmumā. [..] Darbiniekiem ir svarīgi, lai vadītājs būtu empātisks. Lielāka daļa uzskata, ka empātiska vadība rada darbinieku lojalitāti pret saviem vadītājiem,” norādīja Snidzāne.

Savukārt Latvijas Sakaru darbinieku arodbiedrības PRO prezidente Irēna Liepiņa runāja par mūsdienās ļoti aktuālu tēmu – attālinātais darbs, kas, kā atzina eksperte, ir uz palikšanu, kas nozīmē, ka mainīsies arī darba tiesiskais regulējums.

“Ja runājam par tiesisko pusi, tad šajā situācijā ir svarīga darba devēja un darbinieka vienošanās – līgumam jābūt rakstveidā, jābūt neitrālam un objektīvam,” sacīja Liepiņa, norādot, ka attālināto darbu regulē vairāki tiesiskie regulējumi, tai skaitā Darba likums, Darba aizsardzības likums, Satversme, Vadlīnijas u.tml.

Viņa uzsvēra, ka attālinātā darba plusi ir laika ietaupījums, uzlabota darbinieku produktivitāte un brīvība, bet mīnusi ir izolācija, samazināts darba un privātas dzīves līdzsvars. “Svarīga ir arī attieksme – ka tas tomēr ir darbs,” piebilda Liepiņa, atzīstot, ka attālinātais darbs tomēr nav domāts visām profesijām.

Līderības attīstības un novērtēšanas centra vadītāja (SIA Fontes Executive Search) Inesa Pranče savukārt pauda, ka strādājot attālināti, mums jāveltī motivācijai īpaša uzmanība un jāsaprot, kā var motivēt darbiniekus, nesatiekot viņus ikdienā.

“Saprotot darbinieku motivāciju, mēs varēsim pilnā mērā realizēt katra darbinieka potenciālu un vadīt katra enerģiju konstruktīvā veidā,” uzsvēra Pranče.

Lai to noskaidrotu viņa uzņēmējiem iesaka veikt motivācijas aptaujas, kas palīdz izvērtēt situācijas darbā, paaugstināt vai pazemināt motivāciju, mērīt motivācijas dimensijas, palielināt motivāciju un enerģijas līmeni.

Viņa paplašināti ieskatījās četrās motivācijas jomās, norādot, ka darbiniekus var motivēt gan aktivitāte un dinamika, gan sinerģija, kā arī iekšējie faktori vai ārējie faktori.

Konferencē uzstājās arī komunikācijas vadības eksperte, uzņēmuma “Ieva Zaumane Systemic Change” dibinātāja, praktizējoša vadības konsultante Ieva Zaumane, kas ieskatījās tajā, kā uzņēmumam sasniegt izvirzītos mērķus un radīt apstākļus, kuros darbinieki ir spējīgi produktīvi strādāt.

“Mēs jau trešo gadu strādājam nenoteiktības un šūpošanās laikā, bet uzņēmumiem ir jāiet uz priekšu un jāsasniedz mērķi,” atzina Zaumane, norādot, ka šobrīd darba vidi raksturo tādi faktori kā dezorientācija, bailes, šoka reakcija un pārmaiņas kolēģu sastāvā.

Pēc viņas teiktā, stratēģiskā līmenī mums jāapzinās, kur mēs esam – krīzē vai pārmaiņās. “Šobrīd svarīgi ir paanalizēt katram savas iekšējās komunikācijas praksi. [..] Svarīgākie aspekti iekšējā komunikācijā šobrīd ir uzdot konkrētus jautājumus darbiniekiem, kas viņiem palīdzētu nomierināties un pieņemt jauno situāciju. Tad, kad mēs saprotam, kādas ir darbinieka komunikācijas vajadzības un kas viņiem ļautu iet uz priekšu, tad mēs varam definēt vislabāko vēstījumu par praktisku un emocionālu atbalstu darbiniekiem. Vēl viena lieta emocionāli satrauktos brīžos ir komunikācijas fokuss uz to, ko mēs varam ietekmēt un instrukcijas, ko darīt,” sacīja Zaumane.

Viņa norādīja arī uz to, ka šobrīd satraukumu nereti rada arī tas, ka uzņēmumos, kas iepriekš nekad nav bijuši internacionāli, sāk strādāt arī ukraiņi. “Šajā brīdī svarīgi ir sagatavot komandu jauno darbinieku ienākšanai un mērķtiecīgi integrēt vienu ar otru,” pauda eksperte.

Konferenci noslēdza DHL Express Latvia personāla direktore Ineta Kalinkeviča, kas uzsvēra, ka mūsdienās ļoti nozīmīgu lomu spēlē motivēts darbinieks, tāds, kas gribēs iesaistīties, darboties līdzi un uzņemties atbildību, tādu, kas attīstīsies kopā ar uzņēmumu un kura viedoklis tiek uzklausīts.

“Tagad vairāk kā jebkad agrāk ir svarīgi zināt darbinieku mērķus un motivāciju, kāpēc šie iemesli motivē un kā tas tiek pielietots darbā, komunikācijā ar kolēģiem,” uzsvēra Kalinkeviča, piebilstot, ka svarīgi ir ļaut arī darbiniekiem izpausties ne tikai pildot darba pienākumus.

“Darbinieks ir galvenā vērtība un vadītājiem ir svarīgi ik pa reizei iekāpt darbinieku kurpēs, domāt par to, kā viņi jūtas un pats galvenais – komunicēt ar viņiem,” piebilda DHL Express Latvia personāla direktore.