LVC konkursā uzvar par sešiem miljoniem dārgāks pretendents

VAS «Latvijas Valsts ceļi» (LVC) konkursā par nozīmīga ceļa posma rekonstrukciju uzvarējis pretendents, kurš solījis darbus izpildīt par sešiem miljonus augstāku cenu nekā lētākie pretendenti, kas atsevišķiem konkursa pretendentiem radījis aizdomas par negodprātīgu konkursa norisi, ziņo LTV raidījums «De facto».

Autoceļa Tīnūži – Koknese rekonstrukcija ir šogad vērienīgākais LVC projekts. Kohezijas fonda līdzfinansētajā projektā divu gadu laikā iecerēts rekonstruēt vairāk nekā 35 kilometrus ceļa. Projekta budžets sākotnēji plānots ap 50 miljoniem latu.

Jūnija sākumā LVC izraudzījušies uzņēmēju, kurš pie pasūtījuma veiks – SIA «Binders». Līguma summa – vairāk nekā 40 miljoni latu.

Vaicāts, vai gandarīts par konkursa iznākumu, Latvijas valsts ceļu ražošanas pārvaldes direktors Gints Alberiņš vien sacīja, ka «gandarīts, ne gandarīts. Mēs esam savu darbu padarījuši, jā, kāpēc ne. Gandarīts es būšu tajā brīdī, kad mēs uzbūvēsim ceļu.»

Līgumu izvedies noslēgt par krietni mazāku summu nekā sākotnēji cerēts. Šobrīd arī ceļu būvē krīze esot ienesu savas korekcijas. Taču līdz galam trekno gadu tikumi nav atmesti, norāda «De facto». Konkursā pieteicās septiņi pretendenti, piedāvājot darbus izpildīt par summu robežā no 27 līdz pat 38 miljoniem latu, neskaitot PVN. Uzvarējušais piedāvājums ir par sešiem miljoniem dārgāks nekā lētākais.

Zemāko cenu solīja Vācijas kompāniju pārstāvošais SIA «Matthai», kura pārstāvis raidījumam apliecināja, ka solītā cena bijusi atbilstoša tirgus situācijai un reāla. Uzņēmuma pārstāvis Gatis Drinķis raidījumam apgalvoja, ka «paši gatavojām tāmes, rēķinājām, darījām, visus nodokļus ierēķinājām, lai nomaksātu valstij. Tas tiešām ietver tos 27 miljonus. Es tiešām nesaprotu, kā var būt tādas atšķirības, te pat var redzēt, ka 10 miljoni, nav saprotams».

Uzņēmuma pārstāvis vairījās publiski paust savas aizdomas, kāpēc cenu atšķirības bijušas tik lielas un kāpēc izvēlēts krietni dārgāks pretendents, taču atzina, ka zināmas aizdomas esot.

Seši miljoni tomēr ir ievērojama summa un būtu pamatīgs ietaupījums – to atzīst arī LVC. Taču uzņēmēju aizdomas par negodprātīgu konkursa norisi noliedz – zemāko cenu solījusī Vācu kompānija «Matthai» izkritusi tajā iepirkuma sadaļā, ko sauc par glītrakstīšanu – tāpēc piedāvājums tālāk nemaz nav vērtēts.

«Sešu miljonu atšķirība rezultātu, protams, ka var ietekmēt, ja viņu piedāvājums būtu atbilstošs visām nolikuma prasībām, tad jau noteikti viņš būtu saņēmis piedāvājumu slēgt līgumu,» skaidroja Alberiņš.

LVC arī apgalvo, ka ietaupītie miljoni ceļu stāvokli Latvijā citviet izlietoti, diez vai īpaši uzlabotu. Turklāt nojaušams – iespējams nemaz nav bijusi vēlme Latvijas tirgū ielaist tikai šogad nodibinātās Vācu kompānijas pārstāvošo uzņēmumu, formāli aizbildinoties, ka tam trūkst pieredzes.

«Nekādi paskaidrojumi netika prasīti, vienkārši atsūtīta lapiņa, ka mēs neatbilstam. Gan par kvalifikāciju, gan betona nosaukumu, vienu ciparu, kas bija kļūda,» sašutis «Matthai» pārstāvis. Viņš apgalvo, ka kompānija no sacīkstes izslēgta ļoti formālu iemeslu dēļ – tostarp, it kā neatbildusi būvdarbu vadītāja kvalifikācija, lai gan tā nolikumā nemaz neesot prasīta.

«Te bija televīzijā stāstīja, ka pietrūkst trīs miljoni bedrītēm, te var divreiz tos darbus izdarīt par to starpību,» emocionāli savu vērtējumu pauda Drinķis.

Visticamāk šo naudu novirzīt ceļu bedrīšu lāpīšanai nevarētu, taču citu posmu rekonstrukcijai gan. Tomēr LVC uzskata, ka arī tā sauktās glītrakstīšanas prasības esot ļoti svarīgas un neplāno no tām atteikties arī tad, ja varētu ietaupīt vairākus miljonus latu. Alberiņš «De facto» apgalvoja, ka «risks ir liels, jo ja mēs kļūdāmies savā vērtējumā, ja esam piešķīruši līgumu tam, kura piedāvājums neatbilst konkursa prasībām, tad ir risks, ka auditori to var konstatēt un mēs varam zaudēt Eiropas finansējumu.»

Raidījums gan vēsta, ka risks, ka naudas apguve un ceļa rekonstrukcija varētu aizkavēties, arī šobrīd pastāv.

LVC atzīst, ka gadījumā, ja kāds no pretendentiem tomēr iesniegs sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā, darbus šosezon vairs nevarēs sākt. Un visticamākais – šāda sūdzība būs.

Autors: www.apollo.lv

< Iepriekšējais raksts
Šķetina Latvenergo shēmas