Vai mūzika veikalos liek mums tērēt vairāk, nekā plānojām?

Mazumtirdzniecības vidē mūzika nav tikai fona elements vai patīkams papildinājums iepirkšanās pieredzei – tas biežie vien var būt pārdomāts un stratēģisks mārketinga instruments, kas spēj ietekmēt pircēju emocionālo stāvokli, mainīt viņu iepirkšanās tempu, uzturēšanās ilgumu tirdzniecības vietā un pat veikto pirkumu apjomu. Par to, vai un kā mūzika spēj ietekmēt cilvēku finanšu paradumus, stāsta Jekaterina Ziniča, Luminor bankas finanšu eksperte.

Kā emocijas ietekmē pircēju lēmumus

Mūzikas ietekme uz cilvēka psiholoģiju ir salīdzināma ar krāsu vai aromātu iedarbību – tā spēj gan nomierināt, gan stimulēt rīcību. Zinātniskie pētījumi apliecina, ka ritmiska, enerģiska mūzika paātrina kustības un veicina impulsīvus pirkumus, savukārt lēnas melodijas mudina ilgāk uzturēties veikalā, rūpīgāk izvērtēt piedāvājumu un attiecīgi samazina spontāno tēriņu īpatsvaru.1 “Atbilstoši izvēlēta mūzika nav tikai patīkams fons – tas kalpo kā rīks, kas var ietekmēt pircēju rīcību un lēmumus. Veikali, kuros skan dinamiska mūzika, veicina ātrāku lēmumu pieņemšanu, savukārt mierīgāku melodiju pavadībā iepirkšanās notiek ilgāk un ar lielāku pircēju iesaisti,” skaidro bankas eksperte.

No melodijām līdz zīmola identitātei: mūzikas loma tirdzniecībā

Mērķtiecīgi izvēlēta mūzika palīdz veidot konkrētu iepirkšanās atmosfēru un var ietekmēt patērētāju lēmumus. Plaši atpazīstamas melodijas rada brīvu un ikdienišķu noskaņu, kas īpaši piemērota lielveikaliem. Savukārt modes un apģērbu veikali bieži izvēlas dinamisku, mūsdienīgu mūziku, kas iedrošina eksperimentēt un veicina jaunu pirkumu veikšanu. Svētku periodā biežāk dzirdamas sezonālas kompozīcijas, piemēram, Ziemassvētku dziesmas, kas stiprina emocionālo noskaņojumu un rosina iegādāties svētku preces.

Starptautiskie pētījumi arī atklāj, ka konkrētas kultūras vai reģiona mūzika spēj ietekmēt patērētāju izvēli.2 Piemēram, franču melodijas palielina franču vīna pārdošanas iespējas, savukārt vācu mūzika veicina vietējo vācu produktu izvēli. Daudzi zīmoli ilgstoši saglabā noteiktu, nemainīgu muzikālo stilu, kas kļūst par neatņemamu zīmola identitātes daļu. Tas palīdz veidot atpazīstamību, raisa pozitīvas asociācijas un veicina atkārtotus pirkumus.

Finanšu disciplīnas saglabāšana

Mūzika tirdzniecības vidē spēj pastiprināt emocijas un neviļus rosināt nepārdomātus pirkumus. Ja ir vēlme izvairīties no šādas ietekmes vai jebkādā veidā to neapzināti mazināt, ir būtiski saglabāt apzinātu pieeju iepirkšanās procesam – jau iepriekš noteikt budžetu un sagatavot iepirkumu sarakstu, kā arī regulāri atcerēties savus ilgtermiņa finanšu mērķus, nevis pakļauties iespējamiem spontāniem lēmumiem.

Pat šķietami nelieli, taču regulāri emocionāli pirkumi gada laikā var būtiski ietekmēt iespējas veidot uzkrājumus vai īstenot lielākus mērķus, piemēram, došanos sen lolotā ceļojumā. Izpratne par to, kā skaņas vide ietekmē izvēles, palīdz saglabāt finanšu līdzsvaru un pieņemt pārdomātus lēmumus, pat ja iepirkšanās atmosfēra ir īpaši vilinoša.

Nākošais raksts >