
LatvijasTirgotāju asociācija (LTA) š.g. 16. jūnijā plkst. 14.00 uz tikšanos bija aicinājusi Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomi, biedrību “Zemnieku saeima”, Latvijas tirgotājus un ražotājus, lai vienotos par turpmāko rīcību Latvijas preču īpatsvara palielināšanai augļiem un dārzeņiem.
Dalībnieki vienojās, ka pastāv četri faktori, kas apgrūtina īstenot nosprausto mērķi. Untie ir: loģistika, piegādes laiki, produkcijas nestabilā kvalitāte, tirgvedībasatbalsta trūkums. Loģistika pilnveidojama, lai nodrošinātu pastāvīgas piegādes veikaliem visos Latvijas reģionos, tai skaitā mazāk apdzīvotās vietās.Attiecībā uz piegādi jāatrod risinājums, piemēram, ogām, kuras novāc vakarpusē,bet tirgotāji komplektē piegādes veikaliem pusdienlaikā. Nestabilā kvalitāte ir problēma, jo ne visi zemnieki spēj nodrošināt stabilas kvalitātes augļus un dārzeņus un nereti piegādāto produktu kvalitāte būtiski atšķiras starp ražotājiem, kas rada zudumus tirgotājiem. Kā viens no risinājumiem ir tirgotāju piedāvātās sezonas zaļumu tirdzniecības vietas veikala zālē iekšienē, kurās saimniekotu zemnieks. Un galvenais, jāpaplašina valsts atbalsts programmas “No lauka līdz galdam” ietvaros. Jānodrošina Latvijāražoto produktu sasaiste ar nacionāliem tirgotājiem un finansiālais atbalsts šādiem materiāliem nav jāpiedāvā globāliem tirgotājiem, kuri ir patstāvīgi un jau tāpat spēj nodrošināt savu veikalu dominējošu reklāmu mēdijos.
Uzklausot daudzveidīgo ražotāju stāstu par produkciju un pieredzi pārdošanā Latvijasveikalos, LTA apkopos veikalu tīklu kontaktpersonu – atbildīgo par šīs preču grupas iepirkuma sarunu uzsākšanu – sarakstu un iesniegs klātesošajiem un draudzīgajām lauksaimnieku organizācijām.
Tāpatpuses vienojās, ka valdībai nopietni jāpieslēdzas Eiropas Komisijas un ESAO(OECD) 2024.gada iesāktās programmas “Pāreja uz izturīgāku, digitālu un zaļu mazumtirdzniecības ekosistēmu” realizāciju valstī. Šobrīd ir tikaiviens atbalsta pasākums – digitalizācijas programmas granti, toties pretējiprogrammas nostādnēm ieviesta virkne ierobežojumu MVU nozarē.
Attiecībā uz cenām, arī ražotāji atzīst, ka Latvijā ražota prece un zemā cena nav savienojami jēdzieni. Jārod risinājumi, kā apdarīt Latvijas preces prioritāti izvēlē, balstoties uz patriotismu un lokālo ražošanu. Savukārt, tirgotāji jau ilgstoši gatavo pircējiem zemāko cenu piedāvājumus, kurus nolemts turpmāk izcelt veikalu informācijas avīzēs ar krāsainu fonu, piemēram, zaļu.
Sarunu otrais raunds š.g. 14. jūlijā, kad tiks spriests par Latvijā ražotiem piena produktiem un gaļas izstrādājumiem.