Orleāne: Mazumtirdzniecības noturība gada izskaņā

Mazumtirdzniecība turpina turēties pretī pandēmijas otrā viļņa uzliesmojumam, taču novembrī ieviestie ārkārtas situācijas ierobežojumi ir slāpējuši nozares izaugsmes tempu. Mazinoties cilvēku plūsmai veikalos, kā arī patērētāju un uzņēmumu noskaņojuma rādītājiem, pagājušajā mēnesī mazumtirdzniecība piedzīvojusi sezonāli izlīdzinātu 1.9% kritumu, salīdzinot ar oktobra straujo pārdošanas apjomu pieaugumu. Gada griezumā, novembrī novērojams 1.4% pārdošanas apjomu pieaugums.

Vislielākais pieaugums novembrī manāms pret pandēmiju “izturīgajām” mājsaimniecības elektroprecēm (+40.3%). Autodegvielas tirdzniecība novembrī pieauga par 13.3%, turpinot jau kopš augusta novēroto kāpumu. Novembrī kritumu piedzīvoja citu preču kategorija (-10.9%) un šo straujo samazinājumu noteica apģērbu un apavu tirdzniecība, kura saruka pat par 27.4%. Pagājušajā mēnesī pandēmijas dēļ ļoti cietusī mazumtirdzniecība stendos un tirgos sarukusi par 26%, piedzīvojot kritumu jau 10. mēnesi pēc kārtas.

2020. gadā mazumtirdzniecība tikusi cauri ar “vieglu izbīli” – nozare strauji atkopās pēc pirmā viļņa krituma un arī šobrīd uzrāda izturību pret otro COVID-19 uzliesmojumu. Gadā kopumā mazumtirdzniecība pat nedaudz augusi pret iepriekšējo gadu. Šogad skaidri nolasāma tendenču maiņa vīrusa dēļ. Iedzīvotāju prioritāte pandēmijā ir labas veselības uzturēšana, un laika pavadīšana mājās. Tādēļ 2020. gadā kopumā, visstraujāko pieaugumu uzrādījušas jau minētā mājsaimniecības elektropreču kategorija, kā arī sporta preču un farmācijas preču mazumtirdzniecība. Gada laikā vislielākais kritums novērojams kategorijās, kas saistāmas ar saviesīgiem pasākumiem, izklaidi ārpus mājas un socializēšanos – apģērbu un apavu, kā arī ziedu mazumtirdzniecībā.

Papildus drošības ierobežojumu ieviešana decembra vidū iepirkšanās drudzi sākotnēji tikai palielināja – Swedbank klientu karšu dati norāda uz strauju kāpumu tēriņos tieši pirmssvētku nedēļā. Decembra beigās un janvārī gan ierobežojumu mākti mazumtirdzniecības pārdošanas apjomi, visticamāk, saruks. Tiešsaistes tirdzniecība, iespējams, nedaudz atsvērs klātienes tirdzniecības apjomu kritumu, taču mazumtirdzniecībā kopumā tuvākajos mēnešos arī gada izteiksmē var iezagties mīnusi, tiesa – ne tādi, kādus redzējām pandēmijas pirmajā vilnī.

Laura Orleāne, Swedbank ekonomiste