Mazumtirdzniecības pieaugums aprīlī signalizē par pakāpenisku patēriņa atjaunošanos

Pēc krituma 2025. gada februārī un martā mazumtirdzniecības apgrozījumam aprīlī atkal bija vērojams mērens kāpums. Kaut arī iedzīvotāju pirktspēja ir palielinājusies, patērētāju noskaņojums veikt lielākus pirkumus joprojām ir piesardzīgs.

Gada laikā (aprīlis pret aprīli) mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās pieauga par 1,1% (pēc nekoriģētiem datiem). Mazumtirdzniecības apjoma kāpums ir vērojams arī mēneša griezumā. Aprīlī, salīdzinot ar martu, tas pieauga par 0,5% (pēc sezonāli koriģētiem datiem), straujāk pieaugot pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījumam.

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums strauji pieauga nepārtikas precēm, bet pārtikas precēm un degvielai tas samazinājās.

Aprīlī, salīdzinot ar iepriekšējā gada aprīli, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,4%. Tas pieauga visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecību, kur apgrozījums samazinājās par 5,6%, un kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (samazinājums par 4,9%). Mazumtirdzniecības apgrozījums aprīlī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk pieauga pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 18,4%) un sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 14,6%). Tas strauji pieauga arī mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 8,2%), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 6,7%), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 6%) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 4,5%). Mērenāks kāpums bija farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 1,6%), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 1,2%) un ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 0,8%).

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā samazinājās mēreni – par 0,5%, ko lielā mērā noteica zemā bāze iepriekšējā gada aprīlī, kad pārtikas preču apgrozījums saruka par 4%. Tomēr pārtikas produktu cenas turpina pieaugt, tādējādi ietekmējot pārtikas preču apgrozījumu.

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma kritums aprīlī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, turpinājās mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 8,5%), un turpināja samazināties arī pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem – par 11,2%. Otro mēnesi pēc kārtas apgrozījums pieauga mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā (par 8,9%).

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās aprīlī strauji samazinājās – par 4,9%, salīdzinot ar 2024. gada aprīli, neskatoties uz zemākām degvielas cenām, salīdzinot ar iepriekšējā gada aprīli. To lielā mērā ietekmēja augstā bāze 2024.gada aprīlī, kad degvielas apgrozījums strauji pieauga.

Kopumā š. g. janvārī–aprīlī mazumtirdzniecības apgrozījums praktiski nebija mainījies. Salīdzinot ar 2024. gada janvārī–aprīlī, tas bija par 0,1% zemāks. To lielā mērā noteica pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums par 2,9% un nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums par 2,4%. Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 1,3%.

Tuvākajos mēnešos, visticamāk, saglabāsies līdzīga tendence – pircēju aktivitāti mēreni veicinās pieaugošais atalgojums, ko ietekmē nesenās nodokļu izmaiņas, kā arī procentu likmju samazinājums. Tomēr augstais pārtikas cenu līmenis joprojām būtiski noslogos mājsaimniecību budžetus, kas ierobežos iespējas palielināt patēriņu straujāk. Tāpēc kopējais mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums, visticamāk, būs pakāpenisks un nevienmērīgs. Papildu pozitīvu ietekmi var radīt pirmās nepieciešamības pārtikas preču cenu samazinājums, ko paredz nesen noslēgtais memorands – tas potenciāli atbrīvos vairāk līdzekļu citiem ikdienas tēriņiem, tādējādi veicinot patēriņu arī ārpus pārtikas segmenta.