Matīss: Laiks rādīs, vai “Rīgas satiksmes” mērķis ir risināt problēmas vai tās noslēpt

Apgalvojumi, ka “Rīgas satiksme” ik gadu arvien vairāk un vairāk no rīdziniekiem pumpē ārā naudu, diemžēl ir patiesība, intervijā lairakstam “Neatkarīgā” sacīja pašvaldības uzņēmuma “Rīgas satiksme” bijušais pagaidu valdes vadītājs Anrijs Matīss.

Viņš norādīja, ka “Rīgas satiksme” galvenās problēmas saistītas ar finansēm un budžetu. “Ne velti daudzi pārmet to, ka uzņēmums ik gadu arvien vairāk un vairāk no rīdziniekiem pumpē ārā naudu, kas diemžēl tā arī ir. Tāpēc būtiski ir efektivizēt uzņēmuma darbību, lai nebūtu vajadzīgas tik lielas dotācijas. Komplektā ar budžetu būtu jāveic diezgan sāpīgi pasākumi, tostarp jāsamazina izmaksas attiecībā uz mikroautobusiem, pašvaldībai daļēji piederošo uzņēmumu Rīgas karte, arī jāsamazina izmaksas citos līgumos,” uzskata Matīss.

Bijušais uzņēmuma valdes vadītājs norādīja, ka sakārtojot sadarbību ar Rīgas mikroautobusu satiksmi (RMS), mēnesī var ietaupīt 350 000 eiro. ” Šis līgums ir stājies spēkā pagājušā gada 1. decembrī, no šā laika vien zaudējumi ir ap 600 000 eiro. Vispirms būtu jāsamazina tīkls uz pusi, kā tas līgumā ir paredzēts, un jāpalielina biļešu cenas oranžajos mikroautobusos, kas radītu 350 000 eiro ietaupījumu mēnesī. Tarifs mikroautobusos ir noteikts 1,15 eiro, bet līgumā rakstīts, ka RS maksā uzņēmumam 1,22 + PVN – RS par katru pasažieri piemaksā 20 centus. Otra problēma ir tā, ka mikroautobusi iet paralēli RS autobusiem un pirms tiem savāc pasažierus, kurus varētu pārvadāt RS, bet tā vietā RS vēl piemaksā RMS 20 centus! Visu pirms jāatceļ paralēlie reisi, vismaz 7-8 maršruti, un jāatstāj tikai tie, kur nekursē RS autobusi, vai tajos, kur kursē RS autobusi, jāpalielina braukšanas maksa un jāatsakās no atlaidēm,” klāstīja Matīss.

Pēc viņa sacītā, tika identificēts arī tas, ka Rīgas kartei pārmaksāts par trīs miljoniem, jo radīti jauni pakalpojumi, kas maksā dārgāk.

“Skaidrs, ka ar 1/12 daļu no pagājušā gada budžeta mēnesī RS nespēj izdzīvot. Valde 5. februārī aicināja sasaukt akcionāru sapulci – tā nebija vienkārša papļāpāšana, bet sanāksme, lai risinātu maksātnespējas jautājumus. Tika rasts pagaidu risinājums avansēt ne tikai marta summu, bet arī decembra finansējumu pārcelt uz martu, lai aizlāpītu finanšu caurumu, un bāzes budžetu apstiprināt nevis 100 miljonus eiro, kā bija pērn, bet 139 miljonus, no kuriem akcionārs atbalstīja 130 miljonu eiro dotāciju un uzdeva veikt papildu pasākumus izdevumu samazināšanai, kas ir pilnīgi normāli. Bet šādai apņemšanās jābūt ne tikai uzņēmumam, bet arī akcionāriem! Šī apņemšanās reāli nesekoja, piemēram, attiecībā uz tiem pašiem mikroautobusiem, kur marta laikā bija jāreformē maršruti un jāietaupa šie 350 000 eiro mēnesī, un izmaiņas jāievieš no 1. aprīļa. Tas bija paredzēts apstiprinātajā budžetā, bet nekas neliecināja, ka kaut kas virzīsies uz priekšu,” norādīja Matīss.

Pēc viņa sacītā, tikai laiks rādīs, vai mērķis ir risināt problēmas vai tās noslēpt. “Viens no jaunā valdes priekšsēdētāja izteikumiem bija, ka auditoru ziņojums satur tukšas frāzes un tur nav ko risināt, bet, ja KNAB ir aizturējis Aleksandru Brandavu (Rīgas kartes valdes loceklis, RS amatpersona un patiesais labuma guvējs RMS, Gods kalpot Rīgai biedrs), tad tajā tomēr ir bijis kaut kas vairāk. Grūti pateikt, uz ko KNAB balstījies, bet, ja reiz notiek darbības attiecībā pret viņu, tad pieļauju, ka ir kaut kādi problēmjautājumi, kas saistīti gan ar Rīgas karti, gan RMS. Nav tā, ka tur ir tikai tukša runa.” piebilda Matīss.

“Tur ir identificētas ļoti nopietnas lietas, tostarp tādas, par kurām vajadzētu turpināt izmeklēšanu, attiecīgas jomas, līgumi, darījumi. Vispirms būtu jāsakārto tajā minētie jautājumi un tad jāseko nākamajiem izvērtējumiem, lai vēl vairāk samazinātu uzņēmuma izmaksas un dotācijas no Rīgas budžeta. Ir divi ziņojumi – viens, kas saistās ar ekonomiskajiem riskiem, un tur ir visi līgumi un finanšu riski norādīti. Otrs ziņojums saistās ar juridiskiem riskiem, kur ļoti detalizēti ir analizēti šie trīs līgumi, par kuriem ir ierosināts kriminālprocess. Tur ir ļoti precīzi uzrādīts, kādi ir bijuši iespējamie pārkāpumi vērtēšanas, specifikāciju izstrādes, līguma slēgšanas, uzraudzības procesā,” par ziņojumu sacīja Matīss, piebilstot, ka ir vēl virkne lietu, kas RS jādara ne tikai saistībā ar audita ziņojumu.

Vaicāts, vai notiekošais varētu būt politisko konkurentu mērķis atlaist Rīgas mēru, Matīss pauda, ka neuzskata, ka tur ir kaut kādi tīri politiski motīvi. “Politiskie konkurenti neko nevar atlaist, ja tam nav juridiska pamata. Protams, cīņa starp pozīciju un opozīciju vienmēr ir bijusi asa, tajā skaitā Rīgas domē, bet VARAM un valdība nevar balstīties tikai uz politiskiem lēmumiem, jo tie ir pārsūdzami. Ja tiesa izlems, ka pierādījumi nav bijuši pietiekami un lēmums nav pamatots vai pieņemts neatbilstoši normatīvajiem aktiem, tas būs lielākais kāzuss Latvijas un Rīgas vēsturē. Bet redzu, ka VARAM un ministrs Juris Pūce ļoti pragmatiski gatavo vēstules, prasa konkrētas atbildes,” uzsvēra politiķis.

Kā ziņots, KNAB trešdien paziņoja, ka ir sācis kriminālprocesu par valsts un privāto akcionāru kopuzņēmuma “Rīgas karte” amatpersonas izdarītiem, iespējams, noziedzīgiem nodarījumiem, proti, kukuļdošanu un starpniecību kukuļošanā.

Foto: RS