Balode: Jāattīsta tas, kas nāk dabiski

Šobrīd mācības skolās norisinās attālināti, tāpēc nereti veidojas diskusijas par skolēnu zināšanu kvalitāti. Viena no jomām, kur zināšanu kvalitāte un priekšmeta apguve ir ļoti būtiska, ir svešvalodas, piemēram, angļu valoda. Jau krietnu laiku tā ir teju vai ikdienas nepieciešamība. Privātās vidusskolas “Patnis” pedagoģe, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Kristīne Balode stāsta, ka angļu valoda mūsdienās ir “pagalma valoda”, līdzīgi kā pirms 20 gadiem bija krievu valoda, lielai daļai bērnu tās apguve nāk dabiski, tāpēc skolai nepieciešams to attīstīt.

Angļu valoda citos mācību priekšmetos

Viens no veidiem, kā sekmēt svešvalodas apguvi bērniem, ir valodas un satura integrētā pieeja, proti, iespēja apgūt, piemēram, angļu valodu ar matemātikas, dabas zinību, mūzikas un sporta starpniecību. CLIL metodika ir plaši pazīstama pasaulē un arī Latvijā gūst aizvien lielāku popularitāti. Izmantojot šo metodi, valoda tiek integrēta ikdienas mācību procesā, nevis pasniegta kā atsevišķs mācību priekšmets. Arī latviešu valoda šādā veidā netiek apdraudēta, jo pedagoģiskajā procesa tiek ievēroti zināmi noteikumi.

Jau 1. klasē 50% satura angļu valodā

Īstenojot šo metodi, esam pārliecinājušies, ka trīs gadus veci bērni jau pēc mēneša spēja runāt angliski teikumos. Šobrīd 1. klase 50% no satura apgūst angļu valodā, piemēram, pildot matemātikas uzdevumus angliski. Pieredze liecina, ka, apgūstot valodu šādā veidā, bērniem veidojas arī plašs vārdu krājums un dažādu terminu zināšanas.

Ieguvums bērniem un skolotājiem

Lai ikdienā īstenotu šādu metodi, nepieciešama virkne priekšnoteikumu, piemēram, pedagogu valodu zināšanām jābūt vismaz B1 līmenī. Ja šādu zināšanu nav, nepieciešama aktīva sadarbība ar angļu valodas skolotājiem. Protams, jāņem vērā, ka tas nenozīmē visas mācību stundas īstenošanu svešvalodā, bet elementu vai konkrētu uzdevumu integrēšanu. Turklāt, tos var integrēt gandrīz ikvienā mācību priekšmetā, piemēram, mūzikā. Nenoliedzami, šādas mācību stundas prasa ilgāku sagatavošanās laiku pedagogiem, tomēr tas ir ieguvums abām pusēm.

Pilnveido arī pedagogu valodu prasmes

Bērni uzlabo savas valodu prasmes, nostiprina izrunu un pilnveido vārdu krājumu, kā arī apgūst dažādus terminus, ko ierastajās angļu valodas stundās, iespējams, neapgūtu. Šādā veidā tiek attīstīta arī bērnu un jauniešu kritiskā domāšana. Tas vienlaikus nozīmē arī radošākas nodarbības un ir ieguvums arī pedagogiem, jo veicina sadarbību starp dažādu mācību priekšmetu skolotājiem un pilnveido arī pedagogu valodu prasmes.

Angļu valoda ir mūsdienu “pagalma” valoda

Tā viennozīmīgi ir iespēja integrēt skolās arī ārvalstu skolotājus, kuri var dalīties ar savu pieredzi un sniegt vērtīgu skatījumu no malas. Angļu valoda ir mūsdienu “pagalma” valoda, ko bērni apgūst, skatoties filmas, mūzikas klipus, spēlēt datorspēles u.tml. Integrētā angļu valodas apguve ir iespēja nostiprināt un pilnveidot zināšanas, kas veidojas dabiski un nākotnē būs ļoti būtiskas.

Privātās vidusskolas “Patnis” pedagoģe, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Kristīne Balode