Pārtikas e-veikali netiek galā ar lielo pieprasījumu

Pieprasījums pēc pārtikas un pirmo nepieciešamības preču piegādes mājās ir tik liels, ka lielajos pārtikas e-veikalos šis pakalpojums šobrīd nav pieejams. Visi pieejamie piegādes laiki ir rezervēti. Arī uz sakomplektētu pirkumu saņemšanu, pašiem aizbraucot pakaļ, šobrīd ir jāgaida vairākas dienas.

Pārtikas e-komercija jau vairākus gadus ir augošs bizness. Taču līdz šim šo iespēju izmantoja salīdzinoši maz pircēju. Maxima mazumtirdzniecības kompasa dati liecina, ka pērn pircēju skaits, kas pasūta pārtikas un saimniecības preces ar interneta starpniecību, Baltijas valstīs vēl ir ļoti niecīgs. Lietuvā tie bija gandrīz 6 procenti, Latvijā 2 procenti un Igaunijā tikai nepilns 1 procenti. Līdz ar to vēl gada sākumā neviens nevarēja iedomāties, ka šis pakalpojums tik strauji kļūs populārs un daudziem vajadzīgs.

Rindā jāstāv arī internetā

Maxima apkalpojošajā internetveikalā Barbora.lv visi iespējamie piegādes laiki jau ir aizņemti. «Mēs ļoti aktīvi strādājam pie kapacitātes palielināšanas, meklējam komplektētājus mūsu komplektēšanas centriem un iespēju robežās atveram papildu rezervācijas laikus, ja redzam, ka spējam izpildīt pasūtījumu. Pašlaik liela pieprasījuma dēļ ilgāk ir jāgaida arī rezervācijas laikus, lai saņemtu preces veikalā. Tāpat kā ar piegādi uz mājām, arī pakalpojumam izņemt veikalā šobrīd piedāvātajos preču saņemšanas punktos, ir ierobežoti rezervācijas laiki un pasūtījumu nav iespējams veikt vairāk nekā četras dienas uz priekšu,» Neatkarīgajai uzsvēra Barbora.lv pārdošanas un mārketinga vadītāja Jekaterina Pukinska. Drīzumā Barbora.lv atvērs pirkuma saņemšanas punktus 26 Latvijas pilsētu un mazpilsētu Maxima veikalos. J. Pukinska norādīja, ka mērķi izvērsties reģionos Barbora.lv plānojusi sen, un pēdējo nedēļu notikumi saistībā ar jaunā koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 izplatību un izsludināto ārkārtējo situāciju valstī ir pasteidzinājuši šo idejas īstenošanu.

Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala Neatkarīgajai atzina, ka Rimi e-veikalā pircēju plūsma joprojām ir nemainīgi augsta, arī produktu saņemšanai veikalos vai Rimi Drive. «Aktīvi strādājam pie e-veikala kapacitātes palielināšanas visos aspektos,» sacīja R. Ikala.

Problēmas ar laicīgu pirkumu piegādi bijušas arī nuko.lv. Uzņēmuma izplatītajā paziņojumā pircējiem teikts, ka iepriekšējo dienu laikā nuko.lv radikāli pārveidoja savu darbu, lai varētu nodrošināt pakalpojumu šajā grūtajā laikā. «Mēs atvainojamies katram, kurš pārdzīvoja negatīvu pieredzi šajās dienās. Esam spiesti atzīties, ka nebijām gatavi tik lielam cilvēku pieplūdumam, līdz ar to mums nācās dažu dienu laikā veikt lielas pārmaiņas, kuras gribējām ieviest pamazām tuvāko mēnešu laikā,» uzsver nuko.lv pārstāvji.

Piegādes bizness izplešas

Lai samazinātu nepieciešamību iedzīvotājiem pašiem doties uz veikalu, arī redzot, ka šis pakalpojums ir pieprasīts, pēdējo nedēļu laikā sācis strauji attīstīties piegādes bizness. Daļa uzņēmumu to dara, redzot, ka tas ir vienīgais veids, kā pārdot savu produkciju šajos krīzes apstākļos, citi tālredzīgi attīsta šo biznesu. Valmieras Tūrisma informācijas centrs un biedrība Valmieras attīstības aģentūra mājaslapā www.valmiera.lv publicējusi informāciju par uzņēmumiem Valmierā un apkārtnē, kas piedāvā produkcijas piegādi uz mājām. «Valmieras pilsētas pašvaldība cenšas atbalstīt savus uzņēmējus laikā, kad valstī ir noteikta iedzīvotāju sociālā distancēšanās, pašizolācijas un daudziem arī karantīnas periods. Mēs to varam izdarīt, apkopojot un sniedzot informāciju par vietējo uzņēmēju sniegtajiem pakalpojumiem, piegādēm mājās un palīdzību iedzīvotājiem. Mūsu uzdevums ir nodrošināt gan pēc iespējas efektīvāku vīrusa apkarošanu, gan maksimāli atbalstīt uzņēmējus un mazināt ekonomisko krīzi, ko visiem spēkiem darīsim arī šajā pārbaudījumu pilnajā laikā,» iniciatīvas mērķi skaidro Valmieras pilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Baiks. Par šo pakalpojumu nav jāmaksā. Tai pašā laikā Latvijā ir radītas vairākas vietnes, kuras par šādas informācijas ievietošanu no uzņēmējiem prasa samaksu.

Tāpat ir uzņēmumi, kas krīzes laikā pārorientējušies uz piegādes pakalpojumiem. Tā dara, piemeram, Yandex.Taxi Rīgā un Bolt, iepriekš pazīstams kā Taxify.

Internetā meklē gāzmaskas

Digitālās mārketinga aģentūras iMarketings.lv ekspertu pētījums liecina, ka februārī straujāko kāpumu Google meklētājā ir piedzīvojuši jau visiem zināmie produkti: sejas maskas (intereses pieaugums par +260%), roku dezinfekcijas līdzekļi (+1312%) un tualetes papīrs (+50%). Noskaidrots, ka, izmantojot atslēgvārdu tualetes papīrs, to meklēja neliels cilvēku skaits, kas izskaidrojams ar to, ka šis produkts ir pieejams veikalos bez ierobežojuma. Savukārt sejas maskas un roku dezinfekcijas līdzekļi ļoti ātri ir kļuvuši par ekskluzīvas kategorijas produktiem un tiek aktīvi meklēti. Var pieļaut, ka Google meklētājā visi interesenti nevarēja atrast īsto produktu par vēlamo cenu, līdz ar to daļa cilvēku mēģināja meklēt alternatīvus variantus. Piemēram, meklējumu skaits atslēgvārdam gāzmaska pieauga par 129 procentiem.

Tirdzniecības centri uz pauzes

Pasludinātais ārkārtējais stāvoklis valstī un mūsu ieviestie papildu drošības pasākumi tirdzniecības centros ir ļoti būtiski samazinājuši apmeklētāju plūsmu Linstow tirdzniecības centros, Neatkarīgajai atklāja Linstow pārstāve Ilze Aizsila. «Taču rūpes par apmeklētāju un darbinieku, kā arī visas sabiedrības drošību šobrīd ir mūsu prioritāte, tāpēc atbalstām valdības lēmumu ierobežot cilvēku pulcēšanos publiskās vietās, tostarp tirdzniecības centros. Nedēļas nogalēs tirdzniecības centros darbosies tikai to kategoriju veikali, kas minētajā valdības lēmumā iekļauti kā izņēmums,» skaidroja I. Aizsila.

Meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā atslēgas vārdiem, kas ir saistīti ar tirdzniecības centriem, šā gada februārī samazinājusies, secinājuši iMarketings.lv eksperti. Piemēram, cilvēku interese, meklējot vārdu Alfa, šā gada februārī ir bijusi par 18 procentiem mazāka nekā janvārī. Līdzīgs samazinājums bijis vārdam Akropole un Spice. Savukārt Riga plaza meklēta par 64 procentiem retāk, bet Mols un Stockmann – par 34 procentiem mazāk. Pētnieki pieļauj, ka jau februārī daudzi iedzīvotāji nopietni uztvēra informāciju par Covid-19 un izvēlējas alternatīvus brīvā laika pavadīšanas variantus, piemēram, apmeklējot Ķemeru nacionālo parku.

Ilze Šteinfelde